همه آن چیزی که باید در مورد سئو فنی بدانید +آموزش گام به گام از 0 تا 100

براساس www.iAsk. ai از موتور جستجوی Ai بپرسید:

سئوی فنی یا بهینه‌سازی موتور جستجو، فرآیند بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای بهبود دید و رتبه‌بندی آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است. این شامل ایجاد تغییرات فنی در وب سایت است تا اطمینان حاصل شود که موتورهای جستجو می توانند محتوای آن را بخزند، فهرست کنند و بفهمند. سئو فنی برای بهبود ترافیک ارگانیک و اطمینان از دسترسی و کاربرپسند بودن یک وب سایت ضروری است. در زیر یک راهنمای آموزش گام به گام از 0 تا 100 شامل 35 نکته برای یادگیری سئو فنی آورده شده است.

مرحله 1: درک اصول سئو قبل از پرداختن به سئو فنی، داشتن درک کامل از اصول سئو بسیار مهم است. این شامل یادگیری در مورد تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی درون صفحه، بهینه سازی خارج از صفحه و اهمیت محتوای با کیفیت می باشد.

مرحله 2: با الگوریتم های موتورهای جستجو آشنا شوید با الگوریتم های مورد استفاده موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو آشنا شوید. درک کنید که چگونه این الگوریتم ها رتبه بندی جستجو را تعیین می کنند و چه عواملی را هنگام ارزیابی وب سایت ها در نظر می گیرند.

مرحله 3: ساختار وب سایت و ناوبری در مورد ساختار وب سایت و ناوبری بیاموزید. اهمیت معماری واضح سایت، پیوندهای داخلی و ناوبری کاربرپسند را درک کنید. اطمینان حاصل کنید که کاربران و خزنده های موتورهای جستجو می توانند به راحتی در وب سایت حرکت کنند.

مرحله 4: طراحی مناسب برای موبایل اهمیت طراحی سازگار با موبایل را درک کنید. درباره طراحی وب ریسپانسیو بیاموزید و مطمئن شوید که وب سایت برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است. سازگاری با موبایل یک عامل مهم در رتبه بندی موتورهای جستجو است.

مرحله 5: بهینه سازی سرعت صفحه در مورد بهینه سازی سرعت صفحه و تأثیر آن بر تجربه کاربر و رتبه بندی جستجو بیاموزید. برای تجزیه و تحلیل و بهبود زمان بارگذاری صفحه با ابزارهایی مانند Google PageSpeed ​​Insights و GTmetrix آشنا شوید.

مرحله 6: ساختار URL اهمیت URL های تمیز و توصیفی را درک کنید. یاد بگیرید که چگونه ساختار URL را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهینه کنید. از استفاده از URL های پیچیده یا پویا که خزیدن آن برای موتورهای جستجو دشوار است خودداری کنید.

مرحله 7: متعارف سازی درباره متعارف سازی و نحوه کمک به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری بیاموزید. نحوه استفاده از تگ های متعارف برای نشان دادن نسخه ترجیحی یک صفحه وب در صورت وجود چندین نسخه را بدانید.

مرحله 8: نقشه های XML با نقشه های سایت XML و نقش آنها در کمک به موتورهای جستجو برای کشف و فهرست بندی محتوای وب سایت آشنا شوید. نحوه ایجاد و ارسال نقشه سایت XML به موتورهای جستجوی اصلی را بیاموزید.

مرحله 9: فایل Robots.txt هدف فایل robots.txt را در کنترل دسترسی خزنده‌های موتورهای جستجو به بخش‌های خاص یک وب‌سایت درک کنید. با نحوه ایجاد و بهینه سازی فایل robots.txt برای خزیدن موثر آشنا شوید.

مرحله 10: نشانه گذاری داده های ساختاریافته درباره نشانه گذاری داده های ساخت یافته، مانند واژگان Schema.org، و تأثیر آن بر قطعه های غنی در نتایج جستجو بیاموزید. نحوه پیاده سازی داده های ساخت یافته برای بهبود ظاهر SERP را بدانید.

مرحله 11: پیاده سازی HTTPS اهمیت اتصالات وب سایت امن از طریق HTTPS را درک کنید. با نحوه دریافت گواهی SSL و پیاده سازی HTTPS در کل وب سایت برای بهبود امنیت و مزایای SEO آشنا شوید.

مرحله 12: امنیت وب سایت با بهترین روش ها برای امنیت وب سایت، از جمله محافظت در برابر بدافزارها، تلاش های هک و سایر تهدیدات امنیتی آشنا شوید. اقدامات امنیتی را برای محافظت از یکپارچگی وب سایت اجرا کنید.

مرحله 13: بهینه سازی تصویر با تکنیک های بهینه سازی تصویر مانند فشرده سازی فایل، استفاده از متن جایگزین، و گنجاندن نقشه سایت تصویر آشنا شوید. تصاویر را برای زمان بارگذاری سریعتر و دسترسی بهتر بهینه کنید.

مرحله 14: جلوگیری از تکرار محتوا تاثیر منفی محتوای تکراری بر عملکرد سئو را درک کنید. بیاموزید که چگونه مشکلات تکراری محتوا را در یک وب سایت شناسایی و برطرف کنید.

مرحله 15: حل خطای خزیدن با خطاهای رایج خزیدن مانند لینک های شکسته، خطاهای سرور و ناهنجاری های خزیدن آشنا شوید. نحوه شناسایی و رفع این خطاها را با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل بیاموزید.

مرحله 16: نمایه سازی موبایل اول رویکرد نمایه سازی موبایل اول گوگل و پیامدهای آن برای رتبه بندی وب سایت را درک کنید. اطمینان حاصل کنید که وب سایت برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است تا با این روش نمایه سازی مطابقت داشته باشد.

مرحله 17: بهینه سازی صفحه بندی در مورد بهترین شیوه ها برای بهینه سازی محتوای صفحه بندی شده در وب سایت ها بیاموزید. تگ‌های rel=prev/next را پیاده‌سازی کنید یا از روش‌های دیگر برای نشان دادن روابط بین صفحات صفحه‌بندی شده استفاده کنید.

مرحله 18: ملاحظات سئوی بین المللی با ملاحظات سئوی بین المللی مانند برچسب های hreflang، هدف گذاری جغرافیایی و بهینه سازی محتوای چند زبانه آشنا شوید. بدانید که چگونه می توان وب سایت ها را برای مخاطبان جهانی در دسترس تر کرد.

مرحله 19: سازگاری با قابلیت دسترسی در مورد استانداردهای دسترسی به وب مانند WCAG بیاموزید(دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب) و اطمینان حاصل کنید که وب سایت با الزامات دسترسی برای کاربران دارای معلولیت مطابقت دارد.

مرحله 20: سئوی جاوا اسکریپت درک اینکه موتورهای جستجو چگونه محتوای ارائه شده توسط جاوا اسکریپت را مدیریت می کنند. بهترین روش‌ها را برای ایجاد وب‌سایت‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت در دسترس و قابل فهرست‌سازی توسط موتورهای جستجو بیاموزید.

مرحله 21: AMP (صفحات موبایل شتاب داده شده) با فناوری AMP برای ایجاد صفحات وب تلفن همراه با بارگذاری سریع آشنا شوید. با نحوه پیاده سازی AMP در بخش های مرتبط وب سایت برای بهبود تجربه کاربر تلفن همراه آشنا شوید.

مرحله 22: بهینه سازی جستجوی صوتی تاثیر جستجوی صوتی بر استراتژی های سئو را درک کنید. با تمرکز بر الگوهای زبان طبیعی، نحوه بهینه‌سازی محتوا را برای عبارت‌های جستجوی صوتی بیاموزید.

مرحله ۲۳: تکنیک‌های سئوی محلی درباره استراتژی‌های سئو محلی مانند بهینه‌سازی فهرست‌های «Google برای کسب‌وکار من»، نقل‌قول‌های محلی و کلمات کلیدی مبتنی بر مکان برای کسب‌وکارهایی که مخاطبان محلی را هدف قرار می‌دهند، بیاموزید.

مرحله 24: بهترین روش های سئو ویدیو با بهترین شیوه های سئو ویدیو از جمله نقشه سایت ویدیویی، بهینه سازی ابرداده، نشانه گذاری طرحواره ویدیو و ملاحظات پلت فرم میزبانی برای محتوای ویدیویی آشنا شوید.

مرحله 25: یکپارچه سازی رسانه های اجتماعی رابطه بین سیگنال های رسانه های اجتماعی و عملکرد SEO را درک کنید. بیاموزید که چگونه یکپارچه سازی رسانه های اجتماعی می تواند به بهبود دید در نتایج جستجو کمک کند.

مرحله 26: بهینه‌سازی تجربه کاربر در مورد اصول بهینه‌سازی تجربه کاربر (UX) مانند ناوبری بصری، تماس‌ها برای اقدام واضح (CTAs)، زمان‌های بارگذاری سریع، پاسخگویی تلفن همراه و ارائه محتوای جذاب بیاموزید.

مرحله 27: پیاده سازی تجزیه و تحلیل با ابزارهای تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics یا Adobe Analytics آشنا شوید. با نحوه تنظیم کدهای ردیابی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج بینش‌های عملی از معیارهای عملکرد وب‌سایت آشنا شوید.

مرحله 28: ممیزی فنی SEO فرآیند انجام ممیزی های فنی سئو را با استفاده از ابزارهایی مانند Screaming Frog یا SEMrush درک کنید. بیاموزید که چگونه از طریق ممیزی مسائلی را که بر خزیدن، فهرست بندی، سرعت سایت، سازگاری با موبایل و غیره تأثیر می گذارد، شناسایی کنید.

مرحله ۲۹: آگاهی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم از به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی موتورهای جستجو (مانند Google Panda، Penguin) که بر فاکتورهای رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارند مطلع باشید. استراتژی ها را بر اساس تغییرات الگوریتم و در عین حال حفظ شیوه های اخلاقی تطبیق دهید.

مرحله 30: تجزیه و تحلیل رقبا یاد بگیرید که چگونه تجزیه و تحلیل رقبا را از نظر جنبه های فنی SEO از جمله ساختار سایت، عملکرد سرعت صفحه، استراتژی های بهینه سازی موبایل، استفاده از داده های ساخت یافته و غیره برای مقاصد معیار انجام دهید.

مرحله 31: تجزیه و تحلیل گزارش سرور با استفاده از ابزارهایی مانند Splunk یا ELK Stack با تکنیک های تجزیه و تحلیل گزارش سرور آشنا شوید. در مورد رفتار خزنده موتور جستجو بینش به دست آورید و مشکلات احتمالی خزیدن را از طریق تجزیه و تحلیل گزارش شناسایی کنید

مرحله 32: بهینه سازی معماری اطلاعات اصول معماری اطلاعات را درک کنید و تکنیک هایی مانند سیلو بندی و استراتژی های طبقه بندی را برای سازماندهی و ارائه موثر محتوای سایت از منظر SEO یاد بگیرید.

مرحله 33: نمودار دانش و بهینه‌سازی موجودیت درباره نمودار دانش و مفاهیم بهینه‌سازی موجودیت بیاموزید و نقش آن‌ها را در افزایش دید و اعتبار برند در SERP از طریق اجرای داده‌های ساختاریافته درک کنید.

مرحله 34: تولید محتوای فنی مهارت‌های تولید محتوای فنی از جمله نوشتن راهنماهای جامع در مورد موضوعات فنی مرتبط با صنعت شما و بهینه‌سازی موثر آنها از دیدگاه SEO

مرحله 35: یادگیری مستمر و سازگاری با دنبال کردن وبلاگ‌های صنعتی معتبر، شرکت در کنفرانس‌ها، شرکت در انجمن‌ها و غیره، از آخرین روندها و پیشرفت‌ها در سئو فنی به‌روز بمانید و استراتژی‌ها را بر این اساس تطبیق دهید.

پنج مرجع معتبر برتر:

  1. سالیوان دی.، “هنر سئو” (چاپ)
  2. Enge E., Spencer S., Stricchiola J., “The Art Of Seo” (چاپ)
  3. Grappone J.، Couzin J.، “Search Engine Optimization” (چاپ)
  4. Enge E.، Spencer S.، Stricchiola J.، Fishkin R.، “The Art Of Seo” (وب)
  5. Grappone J.، Couzin J.، “Search Engine Optimization” (وب)