CTR چیست؟ راه های افزایش آن

سرفصل محتوا

  • CTR چیه؟
  • تاثیر CTR بر سئو و رتبه های گوگل
  • چه عددی واسه CTR واسه تبلیغات بنری مناسبه؟
  • چه عددی واسه CTR در یافته های موتور جستجو و گوگل مناسبه؟
  • CTR چقدر در یافته های و رتبه بندی گوگل مهمه؟
  • چیجوری می تونیم CTR رو افزایش بدیم؟
  • تجربه کاربری رو در اولویتا بذارین!

CTR چیه؟

CTR مخفف Click Through Rateه، و به معنی اندازه کلیک نسبت به رتبه س. CTR از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش نشانی و نام برند در یافته های جستجو بدست میاد.

CTR  هرچه مقدار بیشتری رو نمایش دهد نشون دهنده اون هستش که یافته های نشون داده شده واسه کاربران مطلوب تر بوده.

واسه همینه موتورای جستجو کننده CTR  رو یکی از معیارای خود واسه تعیین رتبه سایت قرار دادن چون که هرچه کلیک روی نتیجه ای بیشتر باشه شاید نتیجه مناسب تری باید داشته باشه.

مثلا اگه با عبارت x یکی از صفحات شما در صفحه اول در رتبه پنجم باشه، و اون عبارت، در روز، ۱۰ بار جستجو شه، سایت شما از راه گوگل در اون عبارت، روزانه ۲ کلیک بخوره، مقدار CTR شما در رتبه ۵ صفحه اول واسه ان عبارت، برابر با ۲۰ درصد میشه(۲ کلیک از ۱۰ بار نمایش به کاربرانی که جستجو کردن).

CTR فقط واسه موتور جستجو به کار نمی ره.سیستمایی که خدمات PPC (پرداخت به ازای کلیک) ارائه میدن هم به شما آمار CTR تبلیغ شما رو گزارش میدن.

مثلا وقتی بنر تبلیغاتی شما در سایت x در روز ۱۰۰۰ بار نشون داده می شه و ۵۰ کلیک در روز داره، CTR بنر شما، در اون سایت برابر با ۰.۰۵ه.(نسبت کلیک نسبت به مشاهده)

پس فرمول محاسبه CTR می شه :

تاثیر CTR بر سئو و رتبه های گوگل

از اونجایی که گوگل یافته ها رو طبق عکس العمل کاربران تا حد بسیاری تغییر میده CTR هم می تونه تاثیر زیادی در رتبهاتون داشته باشه و بالا بودن اون به معنی اینه که شما واسه اون جستجو نتیجه مناسبی بودین و استحقاق بهبود رتبه در اون کلمه رو دارین.

اگه کار و کاسبی اینترنتی شما نوپا هستش و نام وب سایتتون معروف نیس، برندینگ و تبلیغات روی نام سایت شما می تونه تاثیر مطلوبی در CTR و در نتیجه سئو سایت شما داشته باشه.

چه عددی واسه CTR واسه تبلیغات بنری مناسبه؟

نمیشه عدد به طور کامل صحیحی نشون داد.اما به صورت کلی و عمومی، اگه سایت تبلیغ کننده، در رابطه باشه، ۰.۰۱ (یه درصد) عدد بسیار خوبیه.و اگه غیر در رابطه باشه، ۰.۰۰۱ و ۰.۰۰۰۱ هم به طور کامل طبیعیه.

طبیعتا هر چقدر عدد بالاتری باشه بهتره.که به طور کامل بستگی به جایگاه تبلیغ، بازدید کنندگان سایت تبلیغ کننده و موارد دیگه داره.

چه عددی واسه CTR در یافته های موتور جستجو و گوگل مناسبه؟

عدد دقیقی وجود نداره.در سئو هیچی مطلق نیس(شعار همیشگی ما!).اما معمولا مقادیر زیر واسه صفحه اول موتور جستجو با در نظر گرفتن موضوع، طبیعیه:

رتبه یه:

واسه سایتایی که مشابه اونا هیچ فرقی نداره و کاربر با هر نتیجه ای کارش راه میفتد و نیازمند سایت دیگه نیس مثل سایتای فروش شارژ، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد طبیعیه.

واسه سایتای دانلود که هر کدوم ممکنه متفاوت باشن و کاربر با مراجعه به یه نتیجه، به هدف خود نرسه، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد طبیعیه.

واسه موضوعاتی که خاصیت گشت و گذار دارن.مثل عکس دکوراسیون، عکس بازیگران، جک و سرگرمی و تفریحی و … ، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد طبیعیه.

واسه سایتای با موضوع خاص صنعتی، تجاری، لوازم و … ، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد طبیعیه.

واسه سایتای آموزشی و خبری، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد طبیعیه.

رتبه دو:

رتبه دو فاصله دو برابری (نصف) با رتبه یه رو داره.همه مواردی که واسه رتبه یه یاد شد ، واسه رتبه دو، نصف تا یه سوم اون، به طور کامل طبیعیه.

رتبه سه و پایین تر:

هر چقدر رتبه از دو کمتر شه، تقریبا به نصف رتبه قبلی کاهش می باید.رتبه سه نصف رتبه دو.رتبه چهار نصف رتبه سه، رتبه چهار نصف رتبه سه و … .

رتبه ۱۰ صفحه اول:

بسته به موضوع جستجو شده، می تونه از کمتر از ۰.۵ درصد تا کمتر از ۱۰ درصد فرق داشته باشه.

کلیه مقادیر بالا مقادیر نسبی و حدودیه.اندازه CTR واسه موضوعاتی که حالت گشت و گذاری دارن،(مثل عکس بازیگران و جک و دکوراسیون، جواب سوال خاص یا دانلود) ممکنه ۵ نتیجه اول گوگل دارای یه اندازه اندازه CTR باشن.

بعضی وقتا من شخصا به دنبال موضوعی هستم، چند نتیجه اول گوگل رو روی تبای جدید مرورگر باز می کنم و بعد یکی یکی اونا رو مطالعه می کنم.

در این حالت، اندازه CTR از راه من واسه ۵ لینک اول گوگل، یه جوره و به طور کامل طبیعیه که در بعضی موضوعات، رتبه های یک تا پنج یا بعضی وقتا کل رتبه های صفحه اول، یه اندازه CTR داشته باشن.

CTR چقدر در یافته های و رتبه بندی گوگل مهمه؟

گوگل هیچ وقت اشاره مستقیمی به CTR و باقی مباحث به صورت جزئی نکرده و نمی کنه.اما مطمئنا، طی دوره های وقتی، اندازه CTR سایتای رو بررسی می کنه.ما در تجربه های خود به نقش مهم CTR فهمیدیم و این موضوع رو در دراز مدت تست کردیم.

وقتی اندازه CTR سایتی نسبت به رقبای خود فرق زیادی داشته باشه،گوگل با چشم منفی به اون سایت نگاه می کنه و از استعداد اون سایت واسه موند در بالاترین جایگاه یافته های یا ارتقای رتبه، کم می کنه.

وقتی کارای لازم واسه حفظ CTR به اندازه طبیعی رو انجام ندین، سایت شما بعد از پیشرفت، مرتب به عقب رفتن گرایش پیدا می کنه.

چیجوری می تونیم CTR رو افزایش بدیم؟

۱- به کار گیری meta description مناسب.

۲-به کار گیری rich snippetا واسه نمایش ستاره در یافته های جستجوی گوگل (نمایش تصویر نویسنده در یافته های جستجوی گوگل دیگه کهنه و بی اعتبار شد!)

۵-ارائه محتوا و خدمات خوب به کاربر.

اگه کاربر یه بار با محتوا و خدمات خوب سایت شما مواجه بشه، دیگه اسم سایت شما رو فراموش نمیکنه.

تجربه کاربری رو در اولویتا بذارین!

اهمیت به تجربه کاربری و جلب رضایت اونا بازم مثل همیشه می تونه به کمک شما بیاد و بر اندازه کلیک و رتبه ها تاثیر بزاره.

تصور کنین موضوعی رو در مورد گوشیای هوشمند جستجو کردین و در میان یافته های بدست اومده با وب سایتی کامل کامل، با طراحی عالی روربرو میشین که نویسنده اون به تموم سوالات شما به طور روشن جواب داده.

در مقابل با سایت دیگری روبرو میشین که اصلا مربوط به سوال شما نبوده و با به کار گیری ترفندهای سئو کلاه سیاه در اون یافته های موفق به کسب رتبه شده. اینجا شما به احتمال زیاد از این سایت خارج میشین و بانس ریت این سایت رو بالا می برید!

و در ادامه اگه موضوعی مشابه رو جستجو کنین و دوباره در یافته های جستجو هر دو سایت رو ببینین دیگه روی لینک سایت دوم کلیک نمی کنین و به دنبال لینکی از سایت معتبر و قابل اطمینان می گردید . گوگل اهمیت زیادی به این عکس العملای کاربران قائله و یافته ها رو براساس اون تعیین میده.

منیع: seorooz.net – venet.ir –  sitedesign-co.com