کارفرمایی که موفقیتش را مدیون حرفه گارسونی می داند

پپ روزنفلد یکی از بنیانگذاران سینمای کمدی Boom Chicago و Boom Chicago Creative در آمستردامه که موفقیت فعلی اش رو مدیون تجربیاتی می دونه که در جریان شغل اول خود یعنی گارسونی به دست آورده.

مثل خیلی از اهالی سینما و فیلمای کمدی، روزنفلد هم کارش رو به عنوان یه خدمتکار شروع کرد؛ خوب کارش رو بلد بود و تو یه رستوران ایتالیایی به مشتریان سرویس می داد و با افراد جالبی سر و کار داشت.

با این حال، برخلاف خیلی از اونایی که در این صنعت مشغولند، شرکت خود رو راه اندازی کرد وحالا ۲۰ سالی می شه که از شروع به کار اون میگذره و بر ایشون روشن شده که مهارت هاش در شغل خدمتکاری می تونن در مدیریت یه کار و کاسبی موفق هم به درد بخور واقع شن.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین تا جزئیات رو از زبون خود اون بشنوین.

کالای خود رو بشناسین و نسبت به فروش اون دست به کار شین

هر روز قبل اینکه مشتریان از راه برسن، مدیر ما دوباره لذیذترین و گرون ترین غذاهای رستوران رو برامون یادآور می شد و جوایز و امتیازهایی که مشتریان می تونستن پس از خوردن غذا در رستوران شانس برنده شدنشون رو داشته باشن به ما گوشزد می کرد: این پاداشا بلیطای طلایی، نقشه رسیدن به گنج بیلی یه چشم در فیلم کمدی Goonies و مواردی مثل این رو شامل می شد.

ما هم هر چی در مورد این غذاها و خدمات رستوران بیشتر یاد می گرفتیم، راحت تر می تونستیم اونا رو به فروش برسونیم و با پیشنهاد نوشیدنیا و دسرهای جور واجور مبلغ پرداختی از طرف مشتری رو بالا ببریم.

خود رو بشناسین و توانمندی هاتون رو نشون بدین

ما نقطه اتصال مشتریان با آشپزخانه بودیم و نقش راهنمای اونا واسه انتخاب غذاهای منو و البته میزبان اصلی رو رو دوش داشتیم. اگه می تونستیم خود رو در دل این افراد جای بدیم و اعتمادشون رو جلب کنیم انعام بیشتری گیرمون می اومد و در زمانای جور واجور طوری می تونستیم اینجور نتیجه هایی داشته باشیم.

مثلا شیرینی خاصی که به نظر فردی بدمزه و بیشتر از اندازه پر خامه می اومد، مورد تایید کس دیگه ای قرار می گرفت و می تونستم نظرش رو واسه امتحان کردن اون جلب کنم. از همین روی، بهتره که نقاط قوت خود رو بدونین و از اونا واسه رسیدن به اهداف خود بهره بگیرین. از طرف دیگه لازمه که با نقاط ضعف خود هم آشنایی داشته باشین و در جهت رفع اونا بکوشید.

خلاقیت داشته باشین

تصور کنین که پایان روزه و یکی از مشتریا ازم کاپوچینو می خواد. از طرفی ظرفی که واسه درست کردن این نوشیدنی استفاده میشن هم شکسته. در اینجور مواردی دو گزینه پیش بریم قرار داشت: اول اینکه با چهره ای غمگین به سراغ مشتری بروم و به اون اطلاع دهم که دستگاهمان خرابه.

«اما وقتی که می شه یه فنجون نوشیدنی خوشمزه دیگه داشت، دیگه کی اصرار داره که بازم کاپوچینو بخوره؟» گزینه دوم اینه که خرابی دستگاه رو فراموش کرده، آستینا رو بالا بزنم و خودم یه نوشیدنی خوش طعم واسه مشتری بسازم.

تیم خود رو دوست باشین

وقتی که ترافیک کاری در رستورانا بالا میره، هر خدمتکاری به کمک نیاز داره. یه گارسون نمی تونه تو یه لحظه به دو میز سرویس بده و بدیش اینه این انتظاریه که هم کارفرما و هم مشتریان از شما دارن.

از این رو، اگه قبلا هوای همکاران خود رو داشتین، اونا هم در زمان نیاز به کمکتون میان اما اگه از کمک کردن به اونا افسوس کردین، باید منتظر تیز شدن چاقوهایشان واسه خود باشین. حتی بعضی وقتا بهتره که بخشی از انعام خود رو هم به اونا بدین تا در آینده بازم علاقه مند کمک کردن باشن.

مشکل گشا باشین

جالبه بدونین وقتی که مشکلی رو در رستوران حل می کردم (نسبت به وقتی که هیچ موضوعی پیش نمی اومد) انعامای بیشتری گیرم می اومد و باحال تر اینکه اگه مشکل رو خود من به وجود می آوردم، بازم اینجور اتفاقی رخ می داد.

خود من عادت نداشتم که آشپزخانه رستوران رو زیر و رو کنم، اما وقتی که مشکل از طرف من رخ می داد و خیلی سریع اونو رفع می کردم، به چشم یه قهرمون به من نگاه می شد. در واقع مردم از کارکرد خوب شما تحت تاثیر قرار می گیرن و دوست دارن از اونایی که مشکلات رو تشخیص داده و برطرف می کنن، تقدیر و تشکر به عمل بیارن.

پرکار باشین

وقتی که تنها باید به یه میز سرویس می دادم، وقت اضافی زیاد داشتم و معمولا تنبل می شدم اما وقتی تعداد میزها بالا می رفت، رستوران مانند صحنه جنگ می شد.

بعضی از افراد اگه مجبور شن که روی ده موضوع به صورت همزمان تمرکز کنن، فعالیت بیشتری رو از خود نشون میدن و دست بر قضا، گارسونا هم در گروه این گروه قرار دارن و نکته مهم دیگه اینکه هرچه فعالیت بیشتری انجام بدین درآمدتون هم بیشتر می شه.

البته قصد نویسنده این مطلب این نیس که بگه هر کارفرما باید قبل از راه اندازی کار و کاسبی خود، حرفه گارسونی رو تجربه کنه بلکه روزنفلد فقط اینجور کاری رو به اونا پیشنها می کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *