می 11, 2021

پیشایندهای ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌ های اسلامی- قسمت ۴

شکل ‏۲‑۴- لایه های فرهنگ ۵۴
شکل ‏۲‑۵- چارچوب مفهومی پژوهش ۶۷
نمودار ‏۴‑۱- توزیع فراوانی جنسیت کارمندان………………………………………………………………………………….. ۸۰
نمودار ‏۴‑۲- توزیع فراوانی سن کارمندان ۸۱
نمودار ‏۴‑۳- توزیع فراوانی میزان تحصیلات کارمندان ۸۲
نمودار ‏۴‑۴- توزیع فراوانی سابقه کاری کارمندان ۸۳

 

صفحه

 

 

فصل اول

 

کلیات پژوهش

 

مقدمه

 

عصری را که در آن زندگی می‌کنیم، عصر پیچیدگی و تغییر نامیده‌اند. سازمان‌ها در چنین عصری همواره در دو لبه نظم و بی‌نظمی قرار دارند و دائم بین دو حالت تناقض نما در رفت­وآمدند. صاحب‌نظران و تئوری پردازان علم مدیریت، برای رویارویی با چنین وضعیت و شرایطی، تئوری‌های مختلفی مانند سازمان‌های یادگیرنده، سازمان‌های هولوگرافیک، سازمان‌های کارآفرین و تئوری آشوب ارائه داده‌اند. معنویت در سازمان نیز پدیده نوظهوری است که توجه بسیاری از صاحب‌نظران مدیریت و سازمان و همچنین مدیران را در سطوح مختلف به خود جلب کرده است. بر این اساس، بسیاری از آنان معنویت را به‌عنوان منبعی پایدار برای سازمان‌ها دانسته­­­اند که می ­تواند به آن‌ ها در زمان های پرتلاطم و آشوب زده یاری رساند و تناقض نمایی نظم و بی نظمی در سازمان را حل و فصل کند و بدون طرد هر یک، آنان را به صورت مقتضی به کار ببندد. چرا که سازمان ها برای فعالیت مستمر در عرصه های مختلف، نیازمند رفت و آمد همیشگی بین دو حالت تغییر و ثبات هستند(شیخی نژاد و احمدی،۱۳۸۷).
موضوع معنویت دل‌مشغولی دیرپای بشر است، اما بررسی نقدی و تطبیقی معنویت در زمینه ­های جهانی، یک پدیده نوظهور است. بسیاری از ادیان واژه دقیقی برای معنویت ندارند؛ باوجوداین امروزه مفهوم معنویت عمومیت‌یافته است و اکنون در داخل و خارج ادیان و همچنین در زمینه ­های بین الادیانی و سکولار به کار می­رود(اسهرلوس و جعفری،۱۳۹۰).
تغییر سبک زندگی، کاهش روابط صمیمانه اجتماعی، تعلقات و زرق‌وبرق‌های مادی، افول معنویت، غفلت و قساوت قلب از عوامل مخل آرامش درونی است. این پرسش بر ذهن انسان حاضر سایه انداخته که چگونه می­توان در جهان پرتنش و سراسر افسردگی، اضطراب و دلهره، برده‌ی مدرنیزه نشد و به رویای کسب آرامش تحقق بخشید؟ آیا در عصر بحران‌های روحی و روانی راه دیگری جز پناه بردن به داروهای مسکن برای تسکین موقت و آرامش کاذب وجود دارد (فضلی نژاد و همکاران،۱۳۸۹)؟ نتایج تحقیقات نشان می­دهد که معنویت می‌تواند ازخودبیگانگی حاصل از دوران مدرن را از بین ببرد، باعث احساس معناداری در سازمان، تقویت روحیه افراد و تعادل بیشتر بین کار و زندگی شود(ولیونن[۱]،۲۰۱۴) همچنین باعث تقویت رفتار شهروندی سازمانی می­ شود که خود مسئولیت‌پذیری افراد را افزایش داده و باعث رعایت قوانین و مقررات می­ شود، افراد نارضایتی‌ها را بهتر تحمل می‌کنند و درنتیجه همه این‌ها بهره‌وری از طریق نوآوری و انطباق‌پذیری افزایش خواهد یافت(احمدی[۲] همکاران،۲۰۱۴ : جیانگ لین[۳] و همکاران،۲۰۱۴)
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
ترنر[۴](۱۹۹۹) می­گوید که ترویج معنویت در کار منجر به این می­ شود که کارکنان هنگامی‌که به کار نگاه می­ کنند احساس کمال و تعالی کنند، این امر منجر به میزان بالای ارضاء نیازهای شخصی، افزایش روحیه کارکنان و افزایش یادگیری شغلی می­ شود. درنهایت نیز عملکرد شغلی از طریق بهبود روحیه افراد، افزایش مشارکت سازمانی و خلاقیت بهبود خواهد یافت(ترنر،۱۹۹۹: البوکوارکو[۵]،۲۰۱۴: سوراک رای کیتیکول[۶]،۲۰۱۴: وزنیاک[۷]،۲۰۱۲: کلود و زامر[۸]،۲۰۱۴). باراک[۹] (۱۹۹۹) نیز می‌گوید معنویت با ایجاد یک جو مبتنی بر اعتماد در محیط کار موجب افزایش تعهد، می‌شود: این تعهد شامل تعهد کارکنان به سازمان همچنین تعهد سازمان به کارکنان و مشتری می­باشد (باراک،۱۹۹۹). لذا بنا بر اهمیتی که ترویج معنویت در سازمان‌های امروزی دارد تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و الویت بندی پیشایندهای ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر دین مقدس اسلام است.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

تعریف مسئله و بیان سوال های اصلی تحقیق

 

سازمان‌ها در خلاء فعالیت نمی‌کنند، بلکه دائما تحت تاثیر عوامل و فشارهایی هستند که از داخل و بیرون سازمان بر آن‌ ها تحمیل می­ شود. درگذشته محیط عاری از خطر بود و برای سازمان‌ها امنیت بیشتری وجود داشت، ولی دنیای کنونی، دنیای تحولات و دگرگونی‌ها است. این تغییر و دگرگونی‌ها در عصر حاضر، همواره برای سازمان‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهایی را به وجود می­آورند. در این میان سازمان‌هایی موفق هستند که خود را با شرایط به وجود آمده، تطبیق داده و با تغییرات به وجود آمده همراه شوند(آزاد مرزآبادی و همکاران،۱۳۹۲). بسیاری از اقدامات سازمان­ها برای تغییر و بهبود در دو دهه اخیر از قبیل کوچک‌سازی، مهندسی مجدد، تعلیق، اخراج از کار و… موجب تضعیف روحیه و نوعی سردرگمی کارکنان شده است. درواقع این اقدام که مبتنی بر پارادایم عقلایی مدرن بوده نتوانسته است خواسته‌های کارکنان را برآورده سازد. جهانی‌شدن، حرکت به سمت سازمان‌های دانشی، رشد تقاضای کارکنان برای محیط‌های کاری غنی و پرورش‌دهنده و نیز کار با معنادار، این فشارها را بیشتر کرده است. در حقیقت به نظر می­رسد کارکنان در مشاغل خود به دنبال چیزی بیش از تنها پاداش‌های اقتصادی هستند. خودشکوفایی و بروز خود تمام‌عیار درزمینهی قابلیت­ها و توانمندی­های فردی با ورود معنویت به سازمان مفید­تر خواهد بود(کردی و آفتاب آذری،۱۳۹۱). میتروف ودنتون[۱۰](۱۹۹۹) سازمان­های معنوی را آن دسته از سازمان­هایی توصیف می‌کنند که اعضا در آن پرانرژی، باروحیه، امیدوار و چابک و آماده برای پذیرش تغییرات سازمانی هستند(میترف و دنتون،۱۹۹۹). محققان معتقدند ترویج معنویت در محیط کار منافع و مزایایی دارد از قبیل: افزایش خلاقیت، افزایش صداقت و اعتماد، افزایش حس تعامل شخصی، افزایش تعهد سازمانی، بهبود نگرش‌های شغلی همچون افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی و نیز کاهش نیات ترک محیط کار، افزایش اخلاق، وجدان کاری، انگیزش، یادگیری سازمانی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ثبات و امنیت که همه این­ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب بهبود عملکرد، سودآوری و اثربخشی سازمان می‌گردد(علاج و همکاران،۱۳۹۲: الوانی و همکاران۱۳۹۲: بنه ال[۱۱]،۲۰۰۳: گاتلینگ[۱۲]،۲۰۱۵: مارتینس و بریتو سا[۱۳]،۲۰۱۴: جورکیوز و گیاکالون[۱۴]،۲۰۰۴).
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ­ترین و مهم­ترین سرمایه و دارایی سازمان می ­تواند مهم­ترین مزیت رقابتی را برای سازمان باوجود آورد. مدیران و رهبران سازمان­ها می­توانند با باوجود آوردن محیط معنوی در سازمان و بهره‌گیری از ابزارهای غیرمادی، بصیرت و تدبیر معصومانه در این نیروی انسانی این احساس را ایجاد کنند که کارشان بامعنا و هدف‌دار و چالش‌برانگیز است. این‌ها زمینه رشد و پیشرفت را برای سازمان فراهم می­ کند و این احساس را در آن‌ ها ایجاد می­ کند که خود را عضوی از سازمان و واحد کاری احساس کنند و خود را با مأموریت و اهداف سازمان عجین کنند(بیک زاد و همکاران،۱۳۹۰: فاو کت[۱۵] و همکاران،۲۰۱۵).
در اسلام منظور از معنویت برخورداری از ارزش‌های اعلای انسانی همچون ایمان به خدا، احترام و تکریم دیگران، خدمت، خوش‌بینی و صداقت است که به‌صورت عام و جهان‌شمول است. در جامعه ایرانی ما معنویت مبتنی بر دین است، بدین معنا که تعالیم و آموزه‌های دین اسلام شکل‌دهنده معنویت است(جعفری شورگل،۱۳۹۲). بر اساس مطالعات مربوط از دیدگاه مکتب اسلام، نتایج حاصل از معنویت در راستای ارزش­های فرهنگ اسلامی در سازمان مفهوم می­یابد و چون رشد و تعالی انسان‌ها از مهم­ترین اهداف این فرهنگ است؛ این مهم باید در برنامه­ها و اقدامات سازمانی، مانند یک باور راهنما، در برنامه­ها و باورهای روزمره نفوذ داشته باشد(زارعی متین،۱۳۷۸) تا معنویت در سازمان ارتقا پیدا کند. ازآنجاکه تحقیق جامعی در زمینهی عوامل موثر بر ارتقای سطح معنویت اسلامی در سازمان چه در داخل و چه در خارج کشور صورت نگرفته است این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است: پیشایندهای ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش­های اسلامی در بین کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان چه می‌باشند؟

 

ضرورت انجام تحقیق

 

با فرارسیدن قرن بیست و یکم نیروی کار فعلی با ابهام رو به گسترش مواجه خواهد شد. فناوری اطلاعات و جهانی‌شدن نیز سازمان­ها را وادار به افزایش انعطاف‌پذیری خود می­ کنند. ازاین‌روی نظریه‌پردازان معاصر مدیریت معتقدند که کسب‌وکارها رویه تفکر و عمل را تغییر خواهند داد. در این کارزار نیاز برای توسعه مفاهیمی با ابعاد جدید که معنویت در راس آن قرار دارد احساس می­ شود .دنیای نوین در ایجاد پیشرفت­های علمی و تأمین رفاه نسبی موفق بوده است، اما آنچه نتوانسته انجام دهد، پیشبرد اخلاق بشر می­باشد. با توجه به خلأهای باطنی و اخلاقی در جوامع امروزی و نیز دل‌مشغولی همیشگی بشریت به معنای زندگی، طرح معنویت یکی از مهم­ترین موضوعاتی است که امروزه برای ایجاد پیوند میان ارزش­های دنیای سنتی و دنیای نوین در حوزه‌های مختلف قرارگرفته است. نگرش نوین کسب‌وکار قرن بیست و یکم تمرکز بر معنویت کارکنان در محیط کار دارد. معنویت محیط کار موضوع بسیاری از مجلات مدیریتی همچون فورچون و بیزینس ویک[۱۶] بوده است. همچنین کتاب­های متعددی نیز در این زمینه نگاشته شده است. اخیرا مراکز علمی پژوهشی نیز آثار معنویت بر کسب‌وکار را دغدغه تحقیقات خود قرار داده‌اند. سوال اساسی در خصوص اهمیت رو به رشد معنویت این است که چرا علاقه روزافزونی برای این امر ایجادشده است. یک پاسخ این است که اجتماع در زمینه ­های اوقات فراغت، فناوری و تضارب آرا پیشرفت کرده است، بنابراین مردم علاقه زیادی دارند که معنویت را نه‌تنها در زندگی شخصی بلکه در کار و دیگر سطوح زندگی‌شان تجربه کنند. پاسخ دیگر منفعتی است که تشویق معنویت برای سازمان متبوع در بردارد. دامنه این منافع می‌تواند از ارتقای سطح خلاقیت فردی تا تعهد به اهداف سازمانی گسترش یابد. (سیدجوادین و ناصر زاده،۱۳۸۴ : ناصحی فر و الماسی فرد،۱۳۸۸: رامش و دنی[۱۷]،۲۰۱۴). رگو و کنها[۱۸] معتقدند با بهبود و تقویت جو معنوی در سازمان مدیران می‌توانند تعهد سازمانی و به دنبال آن، عملکرد فردی و سازمانی را ارتقا دهند(رگو و کنها،۲۰۰۸: دهلر و آن ولش[۱۹]،۲۰۱۵). بنابراین برای داشتن منابع انسانی کارآمد و توانا که منافع بسیار زیادی برای سازمان­ها در بردارد احتیاج به محیطی داریم که آرامش روحی و روانی را برای آن‌ ها به همراه داشته باشد دنیاگرایی نمی‌تواند آرامش لازم را برای کارکنان فراهم کند(عطافر و همکاران،۱۳۹۲). اینجاست که معنویت اهمیت پیدا می‌کند؛ البته معنویتی که خدایی باشد نه اینکه بر دنیاگرایی مبتنی باشد. بین ادیان الهی، اسلام به‌عنوان کامل­ترین مسلک آسمانی، که برای همیشه بشریت طراحی ‌شده است درخشش و نفوذ فوق‌العاده‌ای دارد و معنویت الهی در تمام آن به چشم می­خورد. یکی از مواردی که می‌تواند به موفقیت سازمان‌های اسلامی کمک شایانی کند، توجه به آموزه­های اسلامی است که در این‌بین توجه به معنویت اسلامی ضروری است. سازمان‌های کشورمان توجه زیادی به مسائل اسلامی در سازمان نمی­ کنند. بااینکه بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که سازمان­های داخلی به سمت مبانی دینی و اسلامی روی بیاورند و توجه به مقوله معنویت را نیاز اساسی سازمان‌ها در عصر حاضر بدانند. بنابراین اگر در سازمان‌ها بحث معنویت بر اساس آموزه­های دین مبین اسلام به‌طورجدی در عمل اجرا شود، زمینه ­های ارتقا و بهبود عملکرد سازمانی توسط کارکنان فراهم می­ شود.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
با توجه به مطالب مذکور و ظرفیت فوق‌العاده اسلام برای معنویت ورزی به نظر می­رسد استعداد جامعه ایرانی برای معنویت ورزی از میانگین جهانی فزون­تر است و این مسئولیت پژوهشگران عرصه مدیریت را برای بهره­ گیری از این ابزار کم‌هزینه جهت تداعی مشکلات سازمانی، مضاعف می­ کند(مقیمی و همکاران،۱۳۸۶). ازاین‌رو لازم است این مفهوم در سازمان موردبحث و بررسی واقع‌شده و زمینه ­های ارتقاء آن در سطح سازمان بررسی شود.

 

اهداف

 

ا. شناسایی پیشایندهای موثر بر ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی
۲٫ اولویت‌بندی پیشایندهای موثر بر ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی
۳٫ ارائه راهکارهای موثر بر ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی

 

سوال های تحقیق

 

۱٫پیشایندهای موثر بر ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی کدامند؟
۲٫ اولویت‌بندی پیشایندهای موثر بر ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی چگونه است؟
۳٫ راهکارهای موثر بر ارتقای سطح معنویت سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی کدامند؟

 

روش انجام تحقیق

 

تحقیق حاضر به لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی است و با توجه به شیوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد.
روش و ابزار گردآوری اطلاعات: به‌منظور گردآوری داده‌های دسته دوم از مطالعات کتابخانه‌ای و برای گردآوری داده‌های دسته اول از ابزار پرسش‌نامه استفاده شد.

 

قلمرو تحقیق

 

 

قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق، معنویت و ارزش‌های اسلامی می­باشد.

 

 

قلمرو مکانی: دانشگاه سیستان و بلوچستان می­باشد.

 

 

قلمرو زمانی: دوره زمانی جمع‌ آوری داده‌های تحقیق، از آبان ۱۳۹۳ تا اردیبهشت ۱۳۹۴می­باشد.

 

 

تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش

 

– پیشایند: منظور از پیشایند، عوامل تاثیر گذار است که در این تحقیق شامل عوامل فردی، سازمانی، فیزیکی، معنایی، نظم، کار بامعنا، احساس همبستگی و همسویی ارزش‌ها می­ شود که در سه بعد زمینه­ای(عوامل فردی و سازمانی)، ساختاری( عوامل فیزیکی و معنایی) و رفتاری(نظم، کار بامعنا، احساس همبستگی و همسویی ارزش‌ها ) خلاصه می‌شوند.
– معنویت سازمانی
معنویت در کار، سفری است به‌سوی یکپارچگی شغلی و معنویت که جهت کمال و پیوستگی در کار و محیط کار را فراهم می­آورد. درواقع معنویت در کار دربرگیرنده مفهومی از احساس تمامیت، پیوستگی در کار و درک ارزش­های عمیق است. همان‌طور که ملاحظه می­ شود عناصر اصلی در این تعریف احساس عمیق وابستگی متقابل هر چیز و کار بامعناست(گیبونز[۲۰]،۲۰۰۱).
– ارزش­های اسلامی
در دیدگاه اسلامی ارزش­های شناختی اسلام، مجموعه­ی ارزش­های برگرفته از هدایت­های دینی، اموری هستند که با سرشت اولیه و دست‌نخورده‌ی انسان و به تعبیر قرانی، با فطرت انسان سازگارند. مجموعه ارزش­های اسلامی در پنج دسته اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی دسته‌بندی می­شوند که به پنج حیطه تجلی دین‌داری برمی­­گردند که عبارت‌اند از:
عکس مرتبط با اقتصاد
پذیرش خداوند و اصول دین و احکام تجلی دین در رفتار ظاهری(ارزش­های عبادی) توجه به پاک کردن نفس از رذایل اخلاقی و صفای باطن، تجلی دین در رفتار درونی(ارزش­های اخلاقی)، تجلی دین در نحوه استفاده و ارتباط انسان با طبیعت برای امرارمعاش و حیات زیستی و بعد مادی حیات سازمان(ارزش­های اقتصادی) و درنهایت تجلی دین در ارتباط با افراد و اجتماع(ارزش­های اجتماعی)(دعایی و همکاران، ۱۳۹۲).

 

خلاصه فصل

 

در این فصل پس از مقدمه­ای در موضوع موردپژوهش، به بیان مسئله پرداخته شد به این صورت که وجود چه مشکلی دلیل توجه محقق به این امر شده است و در ادامه ضرورت انجام تحقیق، اهداف و سوالات تحقیق بیان‌شده است و درنهایت شرح مختصری از قلمرو پژوهش و تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق آورده شده است.

 

فصل دوم

 

ادبیات پژوهش
 

مقدمه

 

مطالعه معنویت در محیط کار پدیده نوپایی است که می ­تواند نیروی قدرتمند مثبتی برای زندگی افراد باشد؛ زیرا کمک به افراد در جهت تلفیق و یکپارچه ساختن کار و زندگی معنوی می ­تواند به زندگی کاری این افراد، معنا و جهت ببخشد و کاری لذت‌بخش‌تر، متوازن‌تر و معنادارتر ایجاد کند و روح و روان آنان را پرورش دهد.
به‌علاوه معنویت در محیط کار می ­تواند برای سازمان­ها انسانیت و برای اجتماع، فعالیت و برای محیط، مسئولیت به ارمغان آورد. اگر چنین شود این مهم­ترین وظیفه‌ای است که جامعه ما در نخستین دهه هزاره­ی جدید با آن مواجه است.
از دیدگاه اسلام معنویت در چارچوب دین تعریف‌شده و یک مسلمان باید معنویت خویش را بر اساس دین استوار سازد و میزان معنویت فرد را دین معین می­ کند.
در این بخش ابتدا به ادبیات موضوع مرتبط با متغیرهای تحقیق پرداخته می­ شود و هدف از آن شناخت دقیق متغیرهای معنویت سازمانی، ارزش­های اسلامی، معنویت اسلامی و درنهایت ارائه‌ پیشایندهای ارتقای سطح معنویت سازمانی و بررسی پیشینه تحقیق است.

 

بخش اول: معنویت

 

 

مفهوم معنویت

 

“معنویت” از واژه لاتین Spiritus به معنای ” نقش زندگی” یا روشی برای بودن” و تجربه کردن” گرفته‌شده که با آگاهی یافتن از یک بعد غیرمادی به وجود می ­آید و ارزش­های قابل‌تشخیص، آن را معین می­سازد. این ارزش­ها به دیگران، خود، طبیعت و زندگی مربوط‌اند و به هر چیزی که فرد به‌عنوان هدف غایی قلمداد می­ کند، اطلاق می­ شود(سلیمانی و احمدی،۱۳۹۰). در زیر به برخی از تعاریف معنویت اشاره می­ شود؛

 

 

    • معنویت جستجوی مداوم برای یافتن معنا و هدف زندگی است، درک عمیق و ژرف ارزش زندگی، وسعت عالم، نیروهای طبیعی موجود، و نظام باورهای شخصی”(مایرز[۲۱]،۱۹۹۰: کاوانگ[۲۲]،۱۹۹۹).

 

  • معنویت شامل اعمال مذهبی و ارتباط با تقدس و یا تعالی است(هیل و پارگامنت[۲۳]،۲۰۰۳: کینگ،۲۰۰۷: گیانکارلو لوچتی[۲۴]،۲۰۱۴).

 

وگان[۲۵] بعضی از خصوصیات معنویت را چنین عنوان کرده است:

 

 

    • بالاترین سطح رشد در زمینه ­های مختلف روان­شناختی، اخلاقی، هیجانی و بین­فردی را در برمی‌گیرد؛

 

    • یکی از حوزه های رشدی مجزا می­باشد؛

 

    • بیشتر به‌عنوان نگرش مطرح است؛

 

    • شامل تجربه­های اوج می‌شود(ساغروانی،۱۳۸۸)

 

  • معنویت بالاتر از حد حیوانیت و یکی از تفاوت‌های انسان و حیوان، به معنای ارزش­های انسانی یا گرایش­های مقدس و شامل عالم ماورای مادی و فوق حیوانی است(مطهری،۱۳۷۳: ۴۸).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *