وبینار چیست و چگونه می‌توان آن را برگزار کرد؟

می دونین که وبینار چیه، چه انواعی داره و چیجوری به بهترین شکل ممکن می تونین یه وبینار برگزار کنین؟ در این مطلب جواب این سوالا رو درخواهید یافت و با زیر و بم وبینار آشنا میشین.

روزگاری که ما در اون زندگی می کنیم روزگار تلاش واسه رسیدن به بیشترین حد از حداقله؛ یعنی، امروزه همه به دنبال افزایش بهره وری و به درد بخور بودن و کاهش سختی و فعالیتای اضافی هستیم. اینترنت یکی از اون ابزارهاییه که از زمان ظهور خود در همین زمینه کمک شایان توجهی به ما کرده. در واقع، خیلی از پیشرفتای امروز بشر مرهون همین راحتی و در عین حال به درد بخور بودن چندین برابریه که اینترنت واسه ما به ارمغان می آورد. یکی از میدونایی که این وسیله و رسانه قوی بر اون سایه افکنده، مبحث برگزاری و شرکت در همایشا و سمینارهای مختلفه. در این مطلب تلاش می کنیم تا شما رو با سمینارهای اینترنتی (موسوم به وبینار) بیشتر آشنا کنیم؛ ببینیم که چیجوری میشه از اونا هم جهت با اهداف کسب وکار استفاده کرد؛ و از پایهً طرز کار و روش اجرای وبینار رو توضیح میدیم. علاوه بر این، به سؤالاتی مثل « وبینارها همه به صورت زنده برگزار می شن؟» و « چیجوری میتونم وبینار برگزار کنم؟» جواب می دیم.

بیشتر بدونین: کارآفرینی چیه و چیجوری یه کارآفرین موفق باشیم؟

کارآفرینی

وبینار چیه؟

به زبون ساده، وبینار یه جلسه یا همایشه که به صورت اینترنتی برگزار می شه؛ پس از راه وبینار میشه بدون نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی، یه جلسه مجازی رو با گروهی از حاضرین برگزار کرد.

از طرف دیگه، مخاطب هم بدون نیاز به ترک منزل یا هر جایی که حضور داره می تونه با به کار گیری رایانه دسکتاپ یا لپ تاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کنه.

موبایل

وبینارها در بیشتر موارد با امور تجاری و کسب وکار در رابطه هستن و از اونا به عنوان یه تاکتیک هم جهت با تقویت اعتبار یا گسترش رابطه ها استفاده می شه. در عین حال، به خصوص اگه یه تیم کاری بین المللی داشته باشین می تونین به جای برگزاری جلسات گروهی داخلی شرکتتون به صورت فیزیکی، وبینار برگزار کنین.

از جمله امتیازات وبینار در مورد مخاطب میشه به موارد زیر اشاره کرد:

    • وبینار نه فقط امکان تعامل بهتر و بیشتر بین میزبان و حاضرین و هم اینکه بین حاضرین با همدیگه و ایجاد و تقویت رابطه های بهتری رو میسّر می کنه؛ بلکه میشه بر مبنای بازخوردهای دریافتی، وبینار جاری و جلسات آینده رو بهتر کرد.
    • امکان به اشتراک گذاشتن و نمایش صفحه نمایش رایانه شما و هم اینکه وبکم تون واسه رابطه چهره به چهره بهتر با مخاطبان در وبینار هست؛
    • امکان طرح سؤال از طرف مخاطبان و پاسخگویی فوری و هم اینکه شرکت در نظرسنجی که روش مؤثری واسه حفظ و تقویت توجه حاضرین در طول وبینار حساب می شه؛
    • هر وبینار رو میشه ضبط کرد و بعداً به عنوان یه محصول دیجیتال (مثلاً یه کلاس یا کارگاه آموزشی) هم جهت با اهداف دیگه استفاده کرد؛
    • دیجیتال

  • با حذف خیلی از هزینه های جانبی اضافی مانند هزینه پذیرایی، هزینه های امنیتی و موارد مشابه، با برگزاری وبینار متحمل هزینه های کمتری میشین. هم اینکه، معمولاً واسه برگزاری جلسه به هماهنگی با بعضی نهادهای ذی ربط هم نیازه که برگزاری وبینار محتاج اینجور هماهنگیایی نیس.
  • به دلیل نبود محدودیت در فضا می تونین در هر وبینار شرکت کنندگان خیلی بیشتری داشته باشین.

شکلای جور واجور وبینار: وبینار باید حتماً به صورت زنده برگزار شه؟

شایدً این سؤال واسه شما پیش اومده که با در نظر گرفتن اینکه وبینار هم یه سمیناره، باید به صورت زنده برگزار شه؟ در جواب به این سؤال باید گفت که دو نوع جور واجور از وبینار هست:

  • وبینار زنده: همونجوریکه مشخصه وبینارهای زنده به صورت زنده و به صورت پخش مستقیم برگزار می شن و پس امکان تعامل بهتر و بیشتری رو جفت و جور می کنن؛ چون که مخاطب می تونه در هر زمان که بخواد سؤالات خود رو مطرح کرده و فوراً یا با فاصله کمی جواب مورد نظر رو دریافت کنه.
  • وبینارهای از پیش ضبط شده: این وبینارها قبلاً برگزار شدن و معمولاً به صورت تکرار در اختیار مخاطبان جدید قرار می گیرن؛ پس امکان گفتگوی زنده و پاسخگویی سریع به سؤالات مخاطب وجود نداره. واسه وبینارهای از پیش ضبط شده می تونین چندین زمان تکرار در نظر بگیرین تا همه بتونن ثبت نام کرده و در وقتی که براشون مناسب تره از محتوا استفاده کنن.

حالا که با وبینار آشنا شدید، به سراغ معرفی روشی واسه به کار گیری وبینار هم جهت با تحقق اهداف کسب وکار میریم.

۱٫ به کار گیری وبینار به عنوان یه وسیله بازاریابی و فروش

در بیشتر موارد، وبینار به عنوان یه وسیله در روش هدف دار بازاریابی کسب وکار یا برند قرار میگیره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به کار گیری وبینار مختص شرکتای بزرگ نیس و هر کسب وکار کوچیک، کارآفرین جداگونه و استارتاپی هم می تونه از امتیازات اون استفاده کنه. در این حالت، با زور به ثبت نام واسه حضور در وبینار می تونین تعداد افراد حاضر در فهرست ایمیلای خود رو به شکل زیادی زیاد کنین، جایگاه خود رو اثبات کنین، در هر وبینار طوری به تبلیغ اجناس خودتون واسه مخاطبان علاقه مند هم بپردازید و در ادامه از طُرُق جور واجور با اونا در رابطه باشین.

۲٫ ارائه محتوای رایگان و بدون تبلیغ واسه پیشرفت روابط

معمولاً در انتهای هر وبینار تلاش می شه تا طوری مخاطبان به خرید محصول یا سرویس خاصی تمایل پیدا کنن، اما به جای این کار میشه یه وبینار بدون تبلیغ برگزار کرد تا فقطً گنجینه نشانیای ایمیلتان غنی تر شه. در این حالت، تموم کاری که مخاطب واسه حضور در وبینار باید بکنه ثبت نام با یه نشانی ایمیله. هدف اصلی در این نوع وبینار، اثبات تخصص و پیشرفت روابط از راه ارزش آفرینی به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر فروشه.

۳٫ برگزاری جلسات سوال و جواب زنده

یکی دیگه از راه های موثر واسه به کار گیری وبینار، برگزاری جلسات سوال و جواب زنده ایه که در اونا به سؤالات مخاطبان خود در مورد اجناس یا خدماتی که ارائه می کنین جواب می دین. این نوع از وبینار واسه کار و کاسبی های محصول محور (فیزیکی یا مجازی) مفیدتر میشه. هم اینکه، می تونین طرز کار محصول یا روش به کار گیری اونو هم به صورت مرحله به مرحله توضیح بدین.

از این نوع از وبینار می تونین به عنوان فرصتی واسه انتقال مشتریان بالقوه از مرحله دودلی یا آزمودن محصول به مرحله خرید استفاده کنین. هم اینکه می تونین از این روش بیش فروشی (upsell) کرده و مخاطب رو به خرید اجناس و خدمات بهتر و گران تر تشویق کنین.

برگزاری جلسات سوال و جواب واسه گرفتن ایده و نظرات مردم در مورد اجناس فعلی یا آینده هم بسیار به درد بخور میشه و میشه از بازخوردهای دریافتی هم جهت با تعیین سمت و طرف حرکت کسب وکار استفاده کرد. هم اینکه، وقتی که مخاطب احساس می کنه که نقشی در فعالیتاتون داره نه فقط به خرید بلکه به تبلیغ برندتون به دور و بریا خود هم تمایل بیشتری پیدا می کنه.

اگه کارکنان شرکت شما در شهرها و کشورای مختلفی هستن با برگزاری یه وبینار می تونین طرز کار نرم افزارهای جدید، پروسهای استاندارد شرکت و موارد مشابه رو به اونا آموزش داده و هم اینکه اونا رو در جریان آخرین اطلاعات و تغییرات قرار بدین. به دلیل اینکه امکان ضبط وبینار هست هیچ نگرانی ای واسه نبود شرکت بعضی از اعضای تیم دارین، چون که می تونین فایل ویدئویی اونو واسه اونا بفرستین تا بعداً از محتوای اون استفاده کنن. مشابه همین وبینارهای آموزشی رو می تونین واسه مخاطبان و مشتریان بالقوه خود هم برگزار کنین.

۵٫ انجام مصاحبه های تعاملی

یه روش دیگه، انجام مصاحبه به شکل وبیناره که مخاطبان بتونن با حضور در وبینار با میزبان و مصاحبه شونده تعامل داشته باشن. در این حالت با دعوت از یه متخصص یا چهره شناخته شده و ایجاد امکان طرح سؤال و تعامل می تونین واسه مخاطبان خود ارزش آفرین باشین.

بیشتر بدونین: ویدیو مارکتینگ چیه؛ به چه دلیل کسب کارا به بازاریابی ویدیویی نیاز دارن؟

چیجوری یه وبینار برگزار کنیم؟

موارد مهمی هست که قبل از برگزاری وبینار باید اونا رو مورد توجه قرار بدین. در ادامه به توضیح این مؤلفه های لازم می پردازیم.

۱٫ ساختار وبینار

زمان بیشتر وبینارها بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه و ساختار بیشتر اونا به این ترتیبه که میزبان یه موضوع مشخص رو معرفی می کنه، دقایقی به سوال و جواب می گذره و در آخر به یه sales pitch (سخنرانی کوتاه واسه تشویق مخاطب به خرید) ختم می شه.

پس اول باید یه موضوع مشخص واسه وبینار خود پیدا کنین. این موضوع باید مورد علاقه مخاطباتون باشه، پس بهتره که نگاهی به سوالای عادی مشتریان و دنبال کنندگان الان خود داشته باشین و ببینین که چه موضوعات و مسائلی بیشتر مطرح شدن. اگه به دنبال به کار گیری وبینار هم جهت با بازاریابی و فروش هستین موضوع اون باید با کسب وکار شما در رابطه باشه.

پس از تعیین موضوع، باید رئوس مطالب اونو مشخص کنین و بعد با به کار گیری برنامه هایی مانند پاورپوینت، یه مجموعه اسلاید واسه اون بسازین. دقت کنین که واسه تبلیغ وبینار هم باید یه برنامه بازاریابی داشته باشین. مثلا در همین زمینه می تونین از ایمیل، شبکه های اجتماعی، وب سایتتون و تبلیغات پولی استفاده کنین. پس از پرداختن به این جزئیات می تونین به سراغ مسائل فنی برید.

مسائل فنی که باید واسه برگزاری وبینار به اونا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین عبارت ان از:

– پلتفرم وبینار

یکی از اولین اقدامات فنی، انتخاب پلتفرم یا یه سرویس دهنده واسه وبیناره. حالا خوبیش اینه در این مورد کمبودی وجود نداره و گزینه های متنوعی (از رایگان گرفته تا پلتفرمایی با هزینه های بسیار بالا) در دسترس قرار داره.

تقریباً همه پلتفرمای پولی، امکانات تعاملی مانند گفتگوی زنده، نظرسنجی و امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایش و وبکم رو در اختیار میزبان قرار میدن. هم اینکه، این امکان رو هم به شما میدن تا وبینار رو ضبط کنین و واسه اون برنامه بازپخش مشخص کنین. قیمت هر سرویس بیشترً براساس تعداد شرکت کنندگان در وبینار تعیین می شه.

قیمت

البته اگه بودجه محدودی دارین می تونین از توانایی پخش زنده شبکه های اجتماعی جور واجور و از جمله یوتیوب هم استفاده کنین. مشکلی که در مورد این پلتفرما هست اینه که از پایهً واسه برگزاری وبینار ساخته نشده ان و پس هر کدوم شما رو با محدودیتای خاصی روبرو می کنن.

مشکلی

– دوربین

مورد دیگری که به اون نیاز دارین یه دوربینه تا مخاطباتون بتونن شما رو ببینن. از این روش، امکان ایجاد رابطه بهتر و نزدیک تری با مخاطب جفت و جور می شه و برند شما شخصیت پیدا می کنه.

اگه دوربین مناسبی در دسترستان نیس می تونین از وبکم لپ تاپتان استفاده کنین، اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وبکم داخلی لپ تاپ کیفیت و امکانات زیادی نداره. هم اینکه، می تونین از یه دوربین یا وبکم USB بهتر استفاده کنین تا کنترل بیشتری روی موقعیت دوربین داشته باشین. دقت کنین که کیفیت تصویر در وبینار خیلی مهمه و وجود تنظیمات بیشتر در دوربین انتخابی شما می تونه به عامل مهمی در جذابیت و بهبود هرچه بیشتر اون تبدیل شه.

– میکروفون

میکروفون وسیله دیگه ایه که در برگزاری وبینار به اون نیاز دارین. اینجا هم مثل دوربین، گزینه های متنوعی در دسترس شماس که با در نظر گرفتن بودجه و تمایل خودتون می تونین انتخاب کنین؛ فقط حواستون باشه که میکروفونای داخلی به دلیل کیفیت پایین و نویز بالا اصلا گزینه مناسبی حساب نمی شن.

– رابطه اینترنتی

سرعت اینترنت شما نقش مهمی در روانی و کیفیت وبینارتان داره. حالت ایده آل، سرعت دانلود و آپلود بین ۴Mbps و ً ۱۵Mbps است.

سرعت اینترنت خود رو با ابزارهایی مانند سایت امتحان کنین و در صورت ضرورت با سرویس دهنده خود در مورد افزایش اون گفتگو کنین.

روش پیوستن مخاطبان شما به وبینار به پلتفرم انتخابتون بستگی داره. به کار گیری بعضی از این پلتفرما لازمه دانلود و نصب یه نرم افزار معمولاً کم حجم و بعد گذروندن مراحل ثبت نامه. در بعضی از اونا قبل از شروع وبینار باید یه لینک مخصوص واسه شرکت کننده ها ارسال شه که فقط از راه اون امکان حضور در جلسه هست. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر پلتفرمی که انتخاب می کنین، اول اسناد یا ویدئوهای راهنمای اونو به دقت بررسی کنین و با همه پیش نیازای لازم واسه حضور کاربران در وبینار آشنا شید.

۴٫ پیگیریای بعد از وبینار

و آخرسر بعد از تموم شدن وبینار، باید پیگیر وضعیت آدمایی باشین که بر خلاف ثبت نام، در وبینار حضور پیدا نکرده ان. مثلا می تونین لینک ویدئوی ضبط شده وبینار رو براشون بفرستین و یه زمان محدود بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت واسه مشاهده اون بهش وقت بدین. هم اینکه، اگه در وبینارتان روی فروش تمرکز داشتین می تونین واسه اونا یا حتی همه مخاطباتون یه ایمیل شامل یه پیشنهاد خاص بفرستین تا در کنار یادآوری، روند خرید هم واسه اونا ساده تر شه.

علاوه بر این، پس از پایان وبینار باید تا می تونین از اون چیزی که ضبط کردین استفاده کنین. مثلا، می تونین اونو در همون کانالایی که واسه تبلیغ وبینار از اونا استفاده کردین با مخاطباتون به اشتراک بذارین یا اینکه از محتوای اون به شکلای دیگری مثل ایمیلای سلسله وار، کتابای الکترونیکی و دوره های آموزشی استفاده کنین.

نکاتی واسه افزایش به درد بخور بودن و بهره وری وبینار

در آخر به نکات ساده اما بسیار تأثیرگذاری می پردازیم که با در نظر گرفتن اونا می تونین بازده وبینارهای خود رو زیاد کنین:

  • روز و ساعت مناسبی رو واسه برگزاری وبینار انتخاب کنین. مثلاً به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بیشترً برگزاری وبینار در ساعات کاری ایده خوبی نیس.
  • از قبل تمرین کنین و به طور کاملً آماده باشین. دقت کنین که همونجوریکه تپق زدن یا از یاد بردن چند تا نکته مهم اثر مطلوبی رو بر مخاطب نمی ذاره، چشم دوختن به متن هم نشون از نبود تسلط شما داره و نمی تونه نظر ایشون رو جلب کنه.
  • هدف خود رو مشخص کنین. به دنبال رشد فهرست ایمیل هاتون هستین؟ می خواین مشتریان راغب (Lead) آماده تری رو در اختیار تیم فروش قرار بدین؟ یا اینکه به دنبال مشتری جدید یا بازاریابی واسه محصول جدیدتون هستین؟ ساختار جلسه، محتوا و سازوکارهای تبلیغ به هدف شما بستگی داره و پس با تعیین دقیق اون وقت خودتون و مخاطباتون رو به هدر نمیدید.
  • وقتی رو واسه طرح سؤالات مخاطباتون در نظر بگیرین. نظرسنجیای جور واجور نشون داده که ۹۲ درصد از شرکت کنندگان وبینارها بهتر می دونن که وقتی واسه سوال و جواب در وبینار وجود داشته باشه؛ پس حتماً یا در بین وبینار به سؤالاتی که مطرح می شه جواب بدین یا اینکه وقتی رو در آخر به این کار اختصاص بدین.
  • مخاطب رو غافلگیر کنین. غافلگیر کردن مخاطب باعث باحال تر شدن فضا و افزایش علاقه و تعداد حاضران می شه. مثلاً می تونین از یه مهمون خاص دعوت کنین، یه فایل منحصر به فرد رو واسه دانلود در اختیار حضار قرار بدین یا یه تخفیف خاص واسه اونا در نظر بگیرین.
  • قدم پایانی رو مشخص کنین. دقیقاً مشخص کنین که در آخر وبینار چه اتفاقی می افته. مثلاً بسته به هدفتون می تونین یه بروشور یا کاربرگ در اختیار مخاطب قرار بدین یا کار رو با یه فراخوان به عمل خاص به پایان برسونین.

فارغ از اینکه چه کسب وکاری دارین و در چه مقیاسی فعالیت می کنین، با برگزاری یه جلسه اینترنتی یا وبینار می تونین از امتیازات خیره کننده اون بهره مند شید. حالا که با وبینار و پیش نیازای اون آشنا شدید می تونین دست به کار شید و به کمک این وسیله قوی با مخاطبان خود رابطه بهتری برقرار کنین، تخصصتان رو اثبات کرده و اهداف کاری و فروش خود رو محقق کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: وبینار چیه و چیجوری میشه اونو برگزار کرد؟