نقش تمرکز در بدنسازی

training focus

بدون دقیق شدن و فوکوس کردن بر تمرین هرچقدر هم که سخت تمرین کنین ممکنه به نتیجه دلخواه نرسید.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ هم مربیا به ما میگن و هم معزمان که اگه تمرکز کنیم، می تونیم تمرینات بسیار بهتری داشته باشیم. اگه پشت هر حرکت قدرتی یا سریعی، قدرت ذهنی کافی باشه، از نظر تکنیکی هم پیشرفت می کنیم.

به چه دلیل به تمرکز نیاز داریم؟

افراد زیادی در باشگاه هستن که وزنه ای رو برمی دارن و فقط اونو از نقطه A به نقطه B می رسونن و ماه ها و ماه ها همین رو تکرار می کنن. هرچند عوامل زیادی هست که باعث نبود پیشرفت می شه؛ مانند برنامه تمرینی اشتباه و تغذیه نادرست، اما اگه این افراد با تمرکز تمرین کنن و روی عضله ای که در حال کار کردن روی اون هستن فکر کنن، دست کم نتایجی می گیرن.

همیشه گفته شده و می شه که با تمرکز دقیق می تونه یافته های مطلوب تری داشته باشه. واسه رسیدن به اینجور مهارتی، باید یاد بگیرین که چیجوری از حواس پرت کنا دوری کنین. شما باید دقیقاً احساس کنین که عضلات تون بین تمرین چیجوری به رقابت کشیده شده و تحریک می شن.

معمولاً پیشنهاد ای که در مورد تمرکز می شه اینه که از قدرت ذهن تون در تمرینات بدنسازی و تناسب اندام واسه ایجاد رابطه ذهنی – عضلانی استفاده کنین، قبل اینکه یکه رو شروع کنین، در مورد عضلاتی که می خواید فعال شون کنین خوب فکر کنین، ً هر بار که می خواین تمرینی رو انجام بدین، درمورد انقباض و انبساطای عضلانی هم فکر کنین.

وقتی وزنه ای رو بلند می کنین، انقباض عضله رو احساس کنین و وقتی سر جای اولش بر می گردونین کشش اونو هم حس کنین. مثلاً وقتی روی سینهای تون کار می کنین، با بالا بردن وزنه، عضله رو منقبض کنین و با آهسته پایین آوردن وزنه، عضله رو بکشین. اما حالا مطالعاتی انجام شده که یافته هاشون نشون دهنده واقعیتای متفاوتی هستن؛ چیزی بالاتر از خود بدن و حرکات!

تحقیقات چه میگن

در تحقیقاتی که انجام شد، شناگران با توانمندیای برابر به ۲ گروه تقسیم شدن؛ گروه اول روی حرکت بازوهای شون و طی راه تعیین شده تمرکز کردن و گروه دیگه فقط روی عقب روندن آب متمرکز شدن. گروه دوم، رکوردی بسیار سریع تر رو ثبت کردن؛ پدیده ای که به اون “تمرکز خارجی” می گن.

یعنی دقیق شدن و فوکوس کردن روی اثر حرکت بدن، مؤثرتر از دقیق شدن و فوکوس کردن روی خودِ بدنه. وقتی تمرکزتون خارجی باشه، خودکار تر و مؤثرتر عمل می کنین. بدن، تا حدودی می دونه که چه باید بکنه تا به یافته های دلخواهش برسه پس حرکات، مؤثرتر و دقیق تر هستن. این پدیده در هر ورزشی کاربرد داره. در بدنسازی بهتره تمرکز بیشتر روی چگونگی حرکت وزنه باشه. هنگام دویدن، به جای دقیق شدن و فوکوس کردن روی حرکت پاها یا تنفس، روی فشاری که به زمین وارد می کنین تمرکز کنین. وقتی توجه تون رو از بدتون به سمت اثر حرکت بدن بر دور و بر تون معطوف می کنین، فرم و کارکرد بهتری دارین.

وانمود کنین تا واقعی شه!

اثر تفکر مثبت، بالاتر از دادن حس خوبه و دریافت اکسیژن و اجرای تون رو مؤثرتر می کنه. در مطالعه ای دیگه هم دوندگانی با تواناییای برابر به ۲ گروه تقسیم شدن؛ گروه اول ۱۰ دقیقه دویدند، گروه دوم هم ۱۰ دقیقه دویدند اما در فرم شون، بازخورد مثبت گرفتن چون تمرکزشون روی اثر حرکات شون بود، این گروه کمتر خسته شده بودن و دریافت اکسیژن بهتری هم داشتن. یافته ها نشون میده اگه شما باور کنین که فرم اجرای تون درسته، ورزش کردن راحت تر شده و مصرف اکسیژن تون هم مؤثرتره. به گفته محققان دلیلش هم اینه که داشتن اعتماد بنفس در اجرای فرم، باعث می شه کمتر فکر کنین. بازخورد مثبتی که میگیره، به شما آرامش میده و دیگه نگران راندمانتان نیستین.

در تمرینای یه نفره هم می تونین ذهن تون رو مشغول این مسئله کنین که فرم خوبی دارین یا به یکی از موفقیتاتون فکر کنین. اگه همراه کس دیگه ای تمرین می کنین می تونین همدیگه رو تشویق کنین تا کمتر نگران حرکات بدنتون باشین در نتیجه احساس و کارکرد بهتری دارین.

انگیزه داشته باشین و انتخاب کنین

انگیزه، موفقیت آفرینه. اگه انگیزه تون رو احساس کنین، نه فقط فرم بهتری دارین بلکه کمتر هم احساس خستگی می کنین. وقتی با انگیزه تمرین کنین، بهتر می تونین روی خودتون کنترل داشته باشین. در تحقیقی دیگه، به تعدادی بدنساز این امکان داده شد تا ترتیب تمرینای شون رو انتخاب کنن و واسه یه گروه دیگه هم یکهِت از پیش تعیین شده در نظر گرفته شد.

اونایی که امکان انتخاب داشتن، فرم اجرای شون بهتر بود و یافته های بهتری به دست آوردن چون “آدم” دوست داره آزادی عمل داشته باشه. اگه شمام پیرو یه برنامه روتین تعیین شده هستین، در بین برنامه، انتخابای کوچیکی داشته باشین مثلاً انتخاب نوع حرکات واسه وارم آپ یا حرکات کششی در ریکاوری.

بهترین تمرینای با وزنه واسه تازه کارا

رژیم گیاه خواری و بدنسازی

بدنسازی علم ورزش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *