نقش تغذیه در سلامت و شادابی پوست

درسته که داشتن پوست خوب ارثیه اما با رعایت بعضی مسائل میشه خودنمایی زودتر از موعد معمولی عوامل ژنتیکی موثر در پیری پوست رو به تاخیر انداخت. در سالای گذشته تحقیقات زیادی در مورد پیری پوست و رابطه اون با تغذیه انجام شده که نشون میده تغذیه درست و اصلاح روش زندگی می تونه رویای ما رو واسه داشتن پوستی سرحال تحقق بخشه. به بعضی از یافته های این تحقیقات اشاره می کنم.

از جمله عواملی که در پیری زودتر از موعد معمولی پوست نقش دارن رادیکالای آزادند که می تونن باعث تخریب کلاژن، الاستین، DNA و عروق خونی شن و آسیبای زیادی به بدن وارد کنن. رادیکالای آزاد در اثر استرسای روانی، اشعه ماورای بنفش خورشید، مصرف موادشیمیایی و استنشاق دود سیگار در افراد سیگاری و دور و بریا شون تولید می شه.

تحقیقات نشون داده، مصرف موادغذایی شامل آنتی اکسیدانا (شامل ویتامینای E، C و A) و کاروتنوییدها که در جگر، لبنیات و روغنای ماهیای دریایی شمال، میوه ها و سبزیجات تازه هست می تونه جلوی فعالیت رادیکالای آزاد رو بگیره.

نور آفتاب و اشعه های مضر که به صورت مصنوعی واسه برنزه کردن پوست استفاده میشن، عامل اصلی بروز ملانوم یا سرطان بدخیم پوسته. طبق مطالعه ای که در فرانسه انجام شده، مصرف روغن زیتون احتمال پیری زودرس به وجود اومده توسط نور آفتاب رو شدیدا کم می کنه.

روغن زیتون، شامل اسیدهای چرب تک زنجیره ایه و برخلاف چربیای حیوونی و لبنیات و گوشتای صنعتی مثل سوسیس و کالباس که در فست فودها استفاده می شه واسه بدن خوبه.

غیر از روغن زیتون، عسل و روغن هسته انگور هم دارای ترکیبای خاصیه که اثری پیشگیری کننده از بسیاری مریضیا از جمله سرطانا داره و از پیری پوست پیشگیری می کنه.