نظر فقهای شیعه در مورد تغییر جنسیت

نظر فقهای شیعه در مورد تغییر جنسیت

فقهای اهل سنت و هم اینکه کلیسای مسیحیان فکر می کنند تغییر جنسیت حرامه، اما در مقابل اونا فقهای شیعه و در رأس اونا امام راحل مسئله تغییر جنسیت رو تحت شرایطی خاص حرام نمی دونن.

 

به گزارش مرکز خبر بخش، معاون تحقیق مرکز تخصصی حقوق و قضای بخش علمیه قم در نشست علمی «تغییر جنسیت»، در سالن اجتماعات دانشگاه به درد بخور قم، گفت: مسئله تغییر جنسیت، از مسائل نوپیدا و جدیده؛ چون که در صدها سال و سالای دور همچین چیزی مطرح نبوده، اما امروز به واسطه پیشرفت در علم پزشکی، امکان تبدیل شدن مرد به زن یا زن به مرد به وجود آمده.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی کریمی نیا گفت: البته در گذشته آدمایی به نام خنثیا، یا دوجنسه وجود داشت و بعداً بحثای فقهی مربوط به اون هم مطرح شده.

*اولین تغییر جنسیت در ایران

 

این استاد بخش در بیان گذشته تغییر جنسیت در ایران اعلام کرد: از نظر تاریخی در سال ۱۳۰۹شمسی، واسه اولین بار در ایران دکتر خلعتبری جوون ۱۸ساله ای رو تبدیل به زن کرد و اون زن هم نام کبری رو واسه خود انتخاب کرد؛ البته اولین نمونه این کار در دنیا در انگلستان اتفاق افتاد.

 

ایشون گفت: امروز میبینیم که صدها و شاید هزاران تغییر جنسیت در کشورای جور واجور دنیا و حتی عربستان سعودی که یه کشور سنتی حساب می شه، انجام شده و که این نشون از اون داره که قبح این مسئله ورداشته شده و اخبار هم منتشر می شه.

 

معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی بخش در بیان گذشته فقهی اهمیت موضوع تغییر جنسیت، اضافه کرد: اولین شخص در میان عالمان مسلمون و مسیحی که در مورد بحث تغییر جنسیت وارد شد و اون رو مورد آزمایش قرار داد، امام خمینی(ره) بودن که در سال ۱۳۴۳شمسی در تحریر الوسیله مباحث جدیدی از جمله بحث تغییر جنسیت رو مطرح کرد.

 

ایشون اضافه کرد: قبل از حضرت امام (ه)، هیچ کدوم از فقهای اهل سنت و شیعه، بحث فقهی و حقوقی دور و بر تغییر جنسیت رو مطرح نکرده بودن و انگار سکوت محض در این باره وجود داشت.

 

*تغییر جنسیتی که با اجازه امام (ره) انجام شد

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان ساخت: در سال ۱۳۶۴شمسی شخصی با صحبتایی که با امام راحل انجام داد، اجازه فتوایی امام رو جهت تغییر جنسیت تحت نظر پزشکان متخصص گرفت و پس از انجام عمل و تبدیل به زن شدن، نام مریم ملک آرا رو واسه خود انتخاب کرد و الان این فرد هم انجمنی دور و بر این موضوع رو تشکیل داده.

 

ایشون اضافه کرد: پس از فرستادن این فتوا بوسیله امام خمینی(ره)، مباحث فقهی دور و بر این موضوع گسترش یافت طوریکه امروز بیشتر از ۲۵۰ استفتاء در این باره هست؛ حتی بعضی از شاگردان امام راحل در این باره مقالاتی نوشته ان.

 

*مجلس انگلیس بعد از فتوای امام (ره) به اهمیت تغییر جنسیت فهمید

 

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا، گفت: جالبه بدونیم که مجلس انگلستان در سال ۲۰۰۲ به این نتیجه رسید که مباحث حقوقی در مورد تغییر جنسیت در ایران رو بررسی کنه، حال اون که امام راحل قبل از اونا به مهم بودن این موضوع پی برده بودن.

 

ایشون با طرح این سؤال که مسئله تغییر جنسیت از نظر فقه شیعه مجازه یا خیر؟، گفت: همه فقها در مورد اون نظر دادن و مسائل مربوط به اون رو گفتن.

 

این استاد بخش و دانشگاه گفت: فقهای اهل سنت و هم اینکه کلیسای مسیحیان فکر می کنند تغییر جنسیت حرامه که در مقابل اونا بیشتر فقهای شیعه و در رأس اونا امام راحل قرار دارن که مسئله تغییر جنسیت رو تحت شرایطی حرام نمی دونن.

 

ایشون اضافه کرد:البته دیدگاه تموم فقهای شیعه برابر نیس؛ چون که بعضیا اون رو مجاز و بعضیا غیرمجاز می دونن.

 

حجت الاسلام و المسلمین کریمی نیا، تأکید کرد: باید واسه حل این موضوع شکل های جور واجور تغییر جنسیت رو شناخته و حکم هر یک رو به صورت جداگونه بدونیم.

 

*تغییر جنسیت غیرضرور حرامه

 

ایشون با توضیح دادن این موضوع که بر اساس گفته همه علماء، تغییر جنسیت غیر ضرور حرامه، گفت: در مواردی که احساس می شه تغییر جنسیت فرد واقعا نیازه، همه فقهای شیعه اتفاق نظر دارن که تغییر جنسیت رو مجاز و حتی دلیل درمون می دونن؛ مثلا بیماران TS، یا همون بیماران دچار مشکلات روانی و جنسیتی از جمله این افراد هستن که خود رو جای جنس مخالف می دونن.

 

این استاد بخش و دانشگاه با توضیح دادن این موضوع که بعضی عنوان می کنن که دلیل فقهای شیعه واسه جایز دونستن تغییر جنسیت، چیه؟، گفت: امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله که تنها محل بیان احکامه اون رو بیان کرده، اما بعضی از فقهای شیعه گفتن که ما دلیلی بر احترام این کار نداریم و به خاطر همین جواز نبود احترام اون رو باید بدیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا ادامه داد: بعضی از فقهای اهل سنت در مقابل گفتن که به دلیل این که این کار انگار دست بردن در خلقت خداونده نباید اون رو صورت داد و حکم به احترام اون دادن و کلیسا هم بر اون هستش، اما فقه شیعه راه میونه ای رو انتخاب کرده و معتقد به جواز مشروط در این کاره.

 

هم اینکه در این مراسم دکتر یموت و دکتر وقتی از پزشکان متخصص در مورد تغییر جنسیت به ایراد سخن پرداختن.

 

جمع آوری: آلامتو

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *