نشانه های کم آبی بدن چیست؟

اگه می خواید در هر حالی نشاط و سلامت باشین باید مراقب سطح آب بدن خود باشین چراکه کم آبی میتونه آثار خطرناکی بر سلامت کلی شما داشته باشه.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ اولین باری که من در آستانه ی کم آبی بدن قرار گرفتم، یه روز در اواسط ماه جولای در تعطیلاتی در کارولینای جنوبی بود. من در دور و بر محله، اسکیت می کردم، و چون قرار بود فقط گشت بزنم، هیچ آبی با خودم نبردم. حدود یه ساعت بعد، یهو احساس سرگیجه کردم. مطمئن نبودم که به چه دلیل سرگیجه گرفته ام، و حدس زدم بخاطر اسکیت سواری باشه.

من بمدت ۱۵ دقیقه زیر سایه یه درخت نشستم، کم کم روبراه شدم، و خیلی راحت روونه ی خونه شدم تا از لم دادن زیر باد کولر و نوشیدن یه آبمیوه خنگ لذت ببرم. من در طول مسابقات دوچرخه سواری کوهستان اتفاق ترسناکی رو تجربه کرده بودم، اما واقعیت اینه که فقط در شرایطی که به خودتون فشار می بیارید یا فعالیت طولانی دارین، دچار کم آبی نمی شید.

راب پیکلز، مدیر فیزیولوژی در مرکز کارکرد و طب ورزشی CU در بولدر می گوید: تجربه کردن کم آبی ناچیز در طول ورزش طبیعیه. مخصوصا اگه در گرما باشین و عرق کنین. با اینحال، کم آبی متوسط دراز مدت یا کم آبی شدید، می تونه واسه سلامت شما، مخصوصا واسه کارکرد کلیه هاتون مضر باشه.

همه ی ما می دانیم که وقتی تشنه هستیم یا دهنمون خشکه، زمان خوبی واسه نوشیدن آبه، اما علائم کمتر آشکاری هم وجود دارن که نشون میدن شما به زودی دچار کم آبی جدی میشین. پیکلز می گوید که مراقب موارد زیر باشین:

  1. نشونه کم آبی ۱: افزایش تپش قلب

ما می دانیم که ضربان قلب، با افزایش شدت، بالا می رود، و اینکه معمولا با ورزش طولانی (مخصوصا در گرما) دچار تغییر می شه. با اینحال، اگه فهمیدین که ضربان قلبتون ۱۵ تا ۲۰ تپش بیشتر از اون چیزیه که توقع داشتین، می تونه به خاطر این باشه که قلبتون با سریع تر زدن، در حال جبران حجم خون کم شده (با نام مستعار کم آبی بدن) است.

  1. نشونه کم آبی ۲: سرگیجه

می دونین که چیجوری وقتی یهو از یه وضعیت نشسته بلند می شید، سرتون گیج می رود؟ این حالت، «افت فشار خون وضعیتی» نامیده می شه، و نتیجه ی اون هستش که وقتی شما موقعیتتان رو تغییر می بدید، به لطف حجم خون پایین، خون با سرعت کافی به سرتون نمی رسد. اگه در بین ورزش کردن اینجور احساسی پیدا کردین، می تونه نشونه ای از کم آبی بدن باشه.

  1. نشونه کم آبی ۳: پوست شل و ول

از دید فنی «کاهش آماس پوست» نامیده می شه، وقتی که پوست روی پشت دست شما پس از نیشگون گرفتن (کشیدن)، بدون این دست اون دست کردن سر جاش بر نمی شه. پوست شل و ول، نشونه اون هستش که شما فورا به مایعات بیشتری نیاز دارین. پیکلز می گوید: با هیدراتاسیون طبیعی، پوست کشیده شده باید از پایه بدون این دست اون دست کردن به حالت عادی اش برگرده.

با کم آبی متوسط تا شدید، برگشت اون کنه می شه. همین الان اون رو امتحان کنین. پوستتون رو واسه ۲ تا ۳ ثانیه بکشین و بعد رها کنین. این، مبنای کار شماس. اگه پوست شما در طول ورزش به آرومی سر جاش بر می شه، یعنی شما بشدت دچار کم آبی هستین.

  1. نشونه کم آبی ۴: اون بو چیه

اگه در طول تمرینتان به دستشویی رفتید، و ادرار شما بوی بدی داشت، این یه علامت دیگه واسه نیاز شما به نوشیدن مایعات بیشتره. پیکلز می گوید: ادرار با بوی قوی می تونه نشونه ای از کم آبی بدن باشه.

البته هنوزم خوبه که شما چاره ای ندارین الان ادرار کنین، چون وقتی دچار کم آبی شدید شید، تولید ادرار به شکل زیادی کاهش می یابد. با زیاد شدن مصرف مایعات تون در اسرع وقت، اجازه ندین که وارد مرحله بعدی شید.

درد بدن نشونه چیه؟

۱۰ نشونه خاموش لوسمی (سرطان خون) که نباید ندیده گرفته شن

علائم مریضی مجله تناسب اندام