نشانه های پیری در زنان + ۳ راه پیشگیری از پیری زودرس

پیر شدن معمولا بار منفی داره مخصوصا واسه خانوم ها. جامعه ترسی رو در زنان ایجاد کرده که اگه بیست و پنج سالگی رو رد کنین، دیگه جذاب و قوی نیستین و حتی قابل توجه نیستین.

با بالا رفتن سنم اعتمادبنفس بیشتری پیدا کردم، واقعا احساس کردم که در نوع خودم بهترین شده ام. همونطور که در دهه سی زندگیم از تکاملم و تبدیل شدنم به یه زن قوی و متکی بنفس لذت می بردم از تجربه گهگاهم از خوب عمل کردن هم راضی بودم.

قرار نیس دروغ بگم، حس فوق العاده عالیست که مسئول بار از دیدن کارت شناساییم یکه بخوره! همیشه می گویم که از سن حقیقی ام جوون تر به مظر می رسم.

من از عهده آهسته تر کردن روند ساعت بیولوژیکی برآمده ام چون به مدت بیست سال، جوری زندگی کردم و تغذیه نمودم که تعادل هورمونی ام بهتر شه.

پیری زودرس زنان

از کجا بدونین که زود دارین پیر می شید؟

حدود ۳۵ سالگی بیشتر زن ها دوره قبل از یائسگی شون شروع می شه، وقتی که بدن شروع به تغییرات می کنه. قبل از یائسگی، یه تغییر مهم بیولوژیکیه که به اندازه خود یائسگی مورد توجه نیس. درنتیجه، تعداد کمی از خانوم ها اینجور اتفاقی رو تشخیص میدن.

دوره قبل از یائسگی، روند آهسته تولید هورمون محرک غدد لنفاوی بوسیله غذه هیپوفیزه، تا در آخر تخمک سازی تون متوقف شه. اما این روند یه شبه روی نمی دهد؛ باید حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشه و شما علائم ناچیزی تجربه می کنین.

بااین حال، به دلیل مشکلات هورمونی زیادی که در سبک زندگی و محیط ما امروزه هست، این اتفاق می تونه خیلی سریع تر در خانوم ها اتفاق بیفته.

جلو رفتن سریع در این روند یعنی سریع تر پیر شدن، زودتر قدرت باروری رو از دست دادن، کاهش میل جنسی و کند شدن متابولیسم. این ها علائم پیشگیری ناپذیر زندگی بعد از ۳۵ سالگی هستن؛ این ها علامت این هستن که تغذیه تون خوب نیس و هورمون های تون به کمک نیاز دارن.

اولین قدم مهم در کند کردن روند قبل از یائسگی، شناسایی علائم اون هستش. اینجا دلایلی رو میاریم که نشون می دهد زود دارین پیر می شید:

  1. پریودتان شروع به تغییر می کنه.

این بیشتر اولین فرق قابل توجه در بیشتر زنونه و می تونه فرم های زیادی داشته باشه: مدت دوره پریود، شدت، گرفتگی ها و یا علائم سندرم قبل از قاعدگی. اگه پریود شما در اواسط دهه سی سالگی تون، فرق زیادی با پریودتان در دهه بیست سالگی تون داره، اون رو یه پرچم قرمز بدونین.

  1. نمی تونید بخوابین.

خیلی از زنائی که درحال شروع دوره قبل از یائسگی هستن به دلیل کاهش سطوح هورمونی، از بیخوابی های شبونه و یا تجربیات ناخوشایند گرگرفتگی و تعریق های شبونه رنج می برند. اگه شما شب ها همیشه بیدار می شید و می ببینن بی دلیل خیس از عرق هستین، باید این وضعیت رو بررسی کنین.

  1. پوست تون جوش می زند گویی که دارین به سن بلوغ می رسید.

شاید فکر کنین جوش های هورمونی مربوط به گذشته های شما بودن، اما اگه در آستانه دوره قبل از یائسگی باشین، ممکنه افزایشی در لکه های خیره کننده و غیرقابل کنترل رو تجربه کنین.

یا حتی بدتر، دسته های جوش و چروک های دیوونه کننده رو ببینین. جوش های دور از انتظار و یا ظاهر شدن خطوط چروک می تونه دلیل بر آغز دوره قبل از یائسگی باشه.

چیجوری هورمون های تون رو منظم کرده و روند پیری رو آهسته کنین.

اگه علائم بالا رو تشخیص دادین و دودلی داشتین که بدن تون قبل از موعد داره وارد دوره قبل از یائسگی می شه، یا با سرعتی زیادتر از اندازه طبیعی به سمتش می روید، نترسین.

خبر خوب این که ما می تونیم این روند رو کُند کنیم، و از بدن جوون ، پوست محکم، میل پرانرژی جنسی، انرژی زیاد و باروری مناسب تا جایی که ممکنه لذت ببریم. چیجوری؟ با تغذیه.

  1. تغذیه تون رو با قاعدگی تون هماهنگ کنین.

خوردن به گونه ای که کارکرد هورمونی تون در طول ماه تکمیل شه، ساده تر از آنیه که فکر می کنین. واسه شروع، در دوره تخمک گزاری تون نوشیدنی سبز بخورین و در دوره سندرم قبل از قاعدگی هم سیب زمینی شیرین بخورین.

من هم اینکه پیشنهاد می کنم در مدت هر مرحله از این چرخه، سبزیجات خاصی بخورین. مثلا، آرتیشو، بروکلی، و لوبیا سبز در دوره فولیکولار؛ مارچوبه، اسفناج و جوونه کلم بروکسل در دوره تخمک گزاری؛ گل کلم، کلم برگ و کدو در دروه ترشح لوتئال؛ و چغندر، کلم پیچ و کتانجک در دوره قاعدگی.

  1. مصرف چربی و پروتئین تون رو زیاد کنین.

پروتئین ها و چربی های سالم مانند روغن نارگیل، نه فقط به شما احساس سیری طولانی تری می دهد بلکه به شما در تولید هورمون های موردنیاز واسه کم کردن از سرعت روند پیری کمک می کنه.

تموم هورمون ها از اسیدهای آمینه تولید می شن، پس واسه جبران افت تولیدشون، به اندازه لازم پروتئین استفاده کنین. این پروتئین باید اصل حیوونی داشته باشه؟ این به میکروبیوم و قدرت گوارش تون بستگی داره.

اگه سیستم گوارش شما سالمه، می تونید پروتئین های گیاهی بیشتری استفاده کنین. اگه به پشتیبانی گوارشی بیشتری نیاز دارین، آنزیم گوارشی یا پروبیوتیک استفاده کنین.

  1. مکمل مناسب استفاده کنین.

من از طرفداران پروپاقرص این شعار هستم که تا جایی که امکان داره، تموم مواد مغذی تون رو از منابع طبیعی دریافت کنین. اما مکمل هایی مانند ویتامین D3 و روغن گل مغربی هم می تونه به تنظیم هورمونی در گذار از دوره قبل از یائسگی و خنثی کردن بعضی از علائم به شما کمک کنه.

نشونه های دوست داشتن واقعی پسران

چیجوری یه زن موفق باشم؟

اختصاصی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *