نشانه های تمرین بیش از حد در بدنسازی

overtraining

هرچیزی به اندازه به درد بخور واقع میشه حتی تمرینات ورزشی و بدنسازی هم باید از یه حد خاصی تجاوز نکنه وگرنه نتیجه عکس میده.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ مقدار زیاد از هر چیز خوب هم میتونه واسه شما مضر باشه. از جمله ورزش، ورزش منظم، یکی از بهترین راه ها واسه تناسب اندامه. اما تمرین بیشتر از اندازه می تونه باعث بوجود اومدن طیف خیلی از مشکلات جسمی، روانی، و رفتاری شه. اما چیجوری می تونین بگید که بیشتر از اندازه ازخودتان در باشگاه کار می کشید یا نه؟ این نشونه های رو رو در نظر بگیرین.

۱. تشنگی شدید

حتی با نوشیدن مقدار زیادی آب، بازم نمی تونین تشنگی تون رو رفع کنین؟ ممکنه دلیلش این باشه که بیشتر از اندازه تمرین می کنین. وقتی که ورزش می کنین، بدنتون در وضعیت کاتابولیک باقی می مونه. اگه بدن حتی بعد از به آخر رسیدن تمرین، بازم در این وضعیت بمونه، دچارکم آبی می شه. تشنگی شدیدی که اتفاق میفته، می تونه اولین نشونه کم آبی بدن باشه. واسه کاهش اثرات تمرین بیشتر از اندازه مقدار زیادی آب بخورین و کمی استراحت کنین.

۲. درد عضلات دراز مدت

درد عضلانی، یه یا دو روز بعد از تمرین شدید، طبیعیه. اما اگه درد عضله، سه یا چهار روز بعد از رفتن به باشگاه از بین نرفت، یعنی شما در تمرین تون زیاده روی کردین. اگه اینطور شد، کمی استراحت کنین و تا وقتی که دردتون به طور کامل برطرف نشده، به باشگاه برنگردید. درد عضلانی طولانی، عضلات شما رو حجیم نمیکنه بلکه به طور کامل برعکس اون عمل می کنه. همیشه درهنگام تمرین کردن متوجه بدنتون باشین. اگه در داخل بافتای عضلانی، احساس سوزش کردین و این احساس برطرف نشد، باید کمی استراحت کنین.

۳. شدید شدن دوباره آسیبا

همون دردهای آشنا و قدیمی رو احساس میکنین؟ تمرین بیشتر از اندازه می تونه صدمات قدیمی رو دوباره تازه کنه. وقتی که بیشتر از اندازه تمرین می کنین، بدن در حالتی ضعیف شروع به فعالیت می کنه و وقتی که این موضوع اتفاق میفته، بدن مستعد آسیب می شه. این موضوع هم اینکه می تونه آسیب دیدگیای فراموش شده و به طور کامل درمان شده مربوط به گذشته رو دوباره شدید شدن کنه. واسه به کمترین حد ممکن رسوندن احتمال آسیب، در طول تمرینتان، زمانای استراحت اجباری درنظر بگیرین. واسه گرفتن بهترین یافته های، به طور متناوب از تمرینات شدید و سبک استفاده کنین.

۴. زیاد مریض میشین

وقتی که بدن فرسوده شه، سیستم ایمنی بدن هم شروع به ضعیف شدن می کنه. این موضوع شما رو نسبت به عفونتای باکتریایی و ویروسی، آسیب پذیرتر می کنه. اگه بیشتر از اندازه عادی مریض میشین، نشونه اون هستش که باید آروم تر تمرین کنین. به خودتون زمان بدین و استراحت کنین. به بدنتون فرصت بدین تا قبل از برگشتن به باشگاه، به طور کامل بهتر شه و وقتی که بهبود پیدا کردین، هیچوقت دوباره بیشتر از اندازه تمرین نکنین.

۵. انرژی خیلی کم

بیشتر از اندازه عادی احساس خستگی می کنین؟ کمی احساس خستگی در روز بعد از ورزش، طبیعیه اما کم انرژی بودن در دراز مدت، نشونه اون هستش که بیشتر از اندازه ورزش کردین. عملکردتون رو فدای تمرین بیشتر از اندازه نکنین. اگه بدن شما نمی تونه همگام با شدت تمرینتان جلو بره، تغییرات لازم رو اعمال کنین.

۶. کاهش وزن سریع

بیشتر مردم واسه از دست دادن وزن اضافه شون به طور منظم ورزش می کنن. اما اگه به سرعت شروع به کاهش وزن کردین و بیشتر وقتا اشتها ندارین، نشونه اون هستش که بدنتون تحت فشار قرار داره. اگه به سرعت درحال از دست دادن وزن هستین و می خواین اونو متوقف کنین، کمی به خودتون استراحت بدین و از یه رژیم غذایی متعادل پیروی کنین.

۷. خستگی و تحریک پذیری

بیشتر وقتا احساس خستگی و تحریک پذیری می کنین و بد اخلاق هستین؟ در اوایل تمرین تون، شدیدا خسته میشین؟ نوسانات خلقی یهویی و خستگی، نشونه تمرین بیشتر از اندازه هستن. به جای پرخاش کردن به افراد دیگه، چند روز رو به خودتون استراحت بدین تا بهتر شید.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

تمرینات ورزشی مجله تناسب اندام