نسل بعدی جت های مسافربری چگونه اند ؟ + عکس

مهندسان هوافضا و محققان ناسا طرح های مختلفی واسه نسلای بعدی جت های مسافربری در دست تحقیق و بررسی دارن.

تولید صدای کمتر، کم شدن اندازه مصرف سوخت و به کار گیری سوخت پاک رقابت جدی محققان در طراحی جتای مسافربریه و ناسا از مهندسان هوافضا و محققان بین المللی درخواست همیاری کرده.

شرکتای لاکهید مارتین و بوئینگ طرح هایی واسه شکست دادن مشکل آلودگی صوتی، محیط زیستی و مصرف سوخت جتای مسافربری ارائه کرده ان:

  • جت مافوق صوت SUPERSONIC GREEN MACHINE

عمر «کنکورد» به عنوان آخرین جت مافوق صوت جهان بدلیل آلودگی صوتی، مصرف سوخت بالا و به درد نخوری در نوامبر ۲۰۰۳ تموم شد، اما محققان شرکت لاکهید مارتین امیدوارن با حذف این مشکلات، هواپیمای سبز مافوق صوت تا سال ۲۰۳۰ وارد خطوط هوایی جهان شه.

با به کار گیری موتورهای چرخه متغیر اندازه کارآیی جت مافوق صوت زیاد شده و خلبان می تونه موقع بلند شدن و فرود با تغییر سوئیچ هواپیما رو به حالت موتور توربوفن معمولی تبدیل کنه. سیستم احتراقی استفاده شده در موتور هم اندازه آلودگی اکسید نیتروژن رو تا ۷۵ درصد کم می کنه.

  • جت Box Wing

بوئینگ ۷۴۷ در هر مایل دریایی پنج گالن سوخت مصرف می کنه و محققان بدنبال پیدا کردن راه جدیدی واسه کاهش مصرف سوخت بدون ایجاد تغییرات اساسی در ساختار فعلی هواپیما هستن. این هواپیما هم بوسیله محققان شرکت لاکهید مارتین طراحی شده که طبق پیش بینی تا سال ۲۰۲۵ وارد خطوط هوایی جهان می شه.

 

عکس جت Box Wing

جت Box Wing

با به کار گیری مواد سبکی که در طراحی جتای جنگنده F-22 و F-35 استفاده شدن، پیکربندی بال طراحی شد که می تونه نسبت LD ratio رو تا ۱۶ درصد کاهش داده و امکان پرواز طولانی تر با سوخت کمتر رو جفت و جور کنه.

هم اینکه به جای به کار گیری موتورهای توربوفن رایج از دو موتور توربوفن ultrahigh-bypass استفاده می شه که با دارا بودن فنایی بزرگتر کارکرد موتور رو تا ۲۲ درصد بهتر کنه. بالای اضافی امکان پرواز شیب دار با قدرت کمتر موتور رو جفت و جور می کنه.

 

  • جت SUGAR VOLT

بهترین راه حل واسه صرفه جویی در مصرف سوخت جت، خاموش کردن موتوره و واسه این کار باید جایگزینی مانند موتور الکتریکی در نظر گرفته شه. محققان شرکت بوئینگ در طراحی جت SUGAR VOLT می خوان از سیستم نیروی محرکه هیبریدی استفاده کنن.

 

عکس جت SUGAR VOLT
جت SUGAR VOLT

هواپیمایی در ابعاد ۷۳۷ می تونه موقع بلند شدن بطور همزمان از سوخت جت و باتری استفاده کنه، اما در ارتفاع میشه سیستم رو در حالت تموم الکتریکی تنظیم کرد. در این حالت کارآیی موتور ۵۵ درصد زیاد می شه و اندازه خروجی دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن هم به ترتیب ۶۰ و ۸۰ درصد کاهش پیدا میکنن.

ایسنا