نسخه سنتی برای تقویت هوش کودک تان

 اگه شمام در جمع خونواده تون علم آموزی دارین که این روزا بخشی از ساعات روز رو در مدرسه می گذرونه و بیشتر وقتش رو به درس خوندن اختصاص میده این مطلب رو از دست ندین. به باور پزشکان طب سنتی خونواده ها با شروع فصل درس و مدرسه باید توجه بیشتری به تغذیه دانش آموزان داشته باشن و چه بهتر که انتخاب خوراکیا و موادغذایی رو باتوجه به مزاج و عادتای غذایی اونا در خونواده درنظر بگیرن و علاوه بر ۳ وعده غذایی واسه اونا ۲ میان وعده از خوراکیا و مواد طبیعی مغذی درنظر بگیرن تا بتونن مواد لازم و به درد بخور واسه دقیق شدن و فوکوس کردن ودرس خوندن دانش آموزان رو جفت و جور کنن.

واسه صبحونه

بالنگ رو یادتون نره

از دیدگاه پزشکان طب سنتی صبحونه از مهم ترین وعده های غذاییه که میشه توان و توانایی دانش آموز رو واسه یادگیری مباحث درسی زیاد کنه. به گفته این پزشکان جا دادن بعضی خوراکیای طبیعی در کنار عسل، تخم مرغ، شیر و پنیر تازه می تونه توانمندی مغز و کارایی اون رو در دوران مدرسه زیاد کنه. مربای بالنگ که از گوشت میوه بالنگ یا اترج جفت و جور می شه یکی از بهترین خوراکیای طبیعیه که می تونه توانایی مغز دانش آموزان رو زیاد کنه. مصرف مربای بالنگ علاوه بر افزایش کارایی مغز می تونه بدن دانش آموزان رو که گاهی وقتا بدون نظارت والدین سراغ خوراکیای ناسالم می رن و دستگاه گوارش اونا رو در برابر میکروبای گوارشی و مسمومیتای احتمالی تقویت کنه. ضمن اینکه مربای بالنگ بهترین و مفیدترین خوراکی طبیعی واسه نابود کردن علائم گلودرد و سرماخوردگی در فصل پاییزه که احتمال دچار شدن به سرماخوردگی در میان دانش آموزان بیشتر از دیگر روزای ساله.

اگه راه حلی واسه دانش آموز بدغذا می خواین

چاشت درمانی

اگه شمام در خونه فرزندی دارین که با بی میلی و بی اشتهایی سراغ خوراکیا میره و از خوردن غذا و وعده های غذایی طفره میره، می تونین با کمک تصمیمات پزشکان طب سنتی این مشکل رو بگذرونین. واسه این منظور باید به پیشنهاد قدیمیا که اهمیت زیادی واسه میان وعده های غذایی قائل بودن و از اون با نام چاشت یاد می کردن، بیشتر توجه کنیم. علم آموزی که در فاصله وعده های غذایی چاشت می خوره صفرای کافی در بدنش تولید می شه. این صفرا وارد روده ها و سیستم گوارشی اون می شه و اینطوری دیواره روده ها شست وشو داده می شه و سنگینی غذاها و خوراکیایی که دانش آموز در وعده های غذایی قبلی مصرف کرده، کمتر می شه. اینطوری بدن اون آمادگی بیشتری واسه خوردن وعده غذای اصلی پیدا می کنه. میوه های تازه، نون، پنیر، یکی دو عدد مغز گردو و خشکبار مانند نخودچی، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه شکل های جور واجور میوه ها که به صورت طبیعی جفت و جور شده بهترین چاشت از دیدگاه پزشکان طب سنتی واسه درمان بدغذایی دانش آموزان در ایام مدرسه س.

اندازه دقیق شدن و فوکوس کردن ویادگیری اش رو بیشتر کنین

بخور این گیاه چاره مناسبیه

خیلی از والدین با شروع ماه مهر به دنبال راهی واسه افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وهوشیاری فرزندان شون هنگام درس خوندن هستن. اونا هر روشی رو تجربه می کنن تا بتونن تمرکز فرزندان شون رو هنگام مرور درسا کمی زیاد کنن. در این مورد پزشکان طب سنتی راه حلی بسیار موثر دارن که نه فقط به افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وبهبود کارکرد مغز و تحریک حافظه کمک می کنه بلکه دستگاه تنفسی مخصوصا ریه ها رو هم پاکسازی و آماده مقابله با بعضی ویروسا مثل ویروس سرماخوردگی می کنه و این روش استنشاق بخور برگای گیاه اکالیپتوسه که می تونه به بهتر شدن کارکرد و اکسیژن رسانی به سلولای مغزی کمک کنه و در عین حال تمرکز فرد رو بالا ببره و توان یادگیری رو در اون چند برابر کنه. واسه این منظور کافیه شرایطی رو جفت و جور کنین تا دانش آموزان به مدت ۲۰ دقیقه بخور اکالیپتوس استنشاق کنه.

از درس خوندن زود خسته می شه؟

چای انرژی زا دم کنین

حتما تا حالا با بچهایی که خیلی زود از درس خوندن خسته می شن روبه رو شدین. این گروه از دانش آموزان فرقی نمی کنه در کدوم مقطع تحصیلی باشن، ویژگی مشترک همه اونا اینه که از درس خوندن خیلی زود خسته می شن و شب امتحان با شبای دیگه واسه شون هیچ فرقی نداره. اگه اینجور فردی رو در میان اعضای خونواده دارین به شما پیشنهاد می کنیم نوشیدن چایای گیاهی مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل الطیب و بادرنجبویه رو به برنامه روزانه خود بذارین. نوشیدن این چایای گیاهی موجب تقویت حافظه می شه و توانایی مغز رو واسه یادگیری و ذخیره اطلاعات بیشتر می کنه، طوریکه فرد در مدت زمان کوتاه تری می تونه داده های بیشتری رو تو ذهن خود ثبت کنه. واسه جفت و جور این دمنوشا کافیه یه قاشق غذاخوری از برگای خشک شده هر کدوم از این گیاهان رو تو یه لیوان آب جوش بریزین و سر اون رو ببندین و اجازه بدید که در مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه دم بیاد.

استرس امتحان نگرانش می کنه؟

این چای رو به برنامه روزانه اش اضافه کنین

استرس و اضطراب شب امتحان از اون دست حال و هواییه که تمرکز رو واسه مطالعه و خوندن درسا تحت تاثیر قرار میده اما گروهی از دانش آموزان هستن که حتی در سوال و پاسخای معمولی سر کلاس هم دچار دلشوره و استرس می شن و این دلشوره مانع از دقیق شدن و فوکوس کردن وپاسخگویی درست اونا به پرسشا می شه. واسه شکست دادن این اضطراب نسخه ای گیاهی هست و اون نوشیدن ۲ تا ۳ فنجون دمنوش چای سبز در شبای امتحانه. چای سبز به خاطر این که پر از فنولا و آنتی اکسیدانه موجب ایجاد آرامش روانی می شه و در عین حال می تونه حافظه فرد رو تقویت کنه. شاید بهتر باشه همزمان با شروع امتحانات یا در روز سوال و جواب کلاسی نوشیدن ۲ فنجون چای سبز رو به برنامه غذایی روزانه شون اضافه کنین.

واسه پیشگیری از سنگینی و بی حوصلگی

به چگونگی هضم غذا توجه کنین

با اینکه بررسی روند هضم غذا در بچه ها با مشاوره با متخصص طب سنتی دقیق تر و بهتر انجام می شه اما شما در منزل هم می تونین با مرور حالتای بچه ها مخصوصا بعد از وعده غذایی ناهار به چگونگی کارکرد نیروی هاضمه اونا پی ببرین و بر همین پایه بهترین غذا رو واسه وعده ناهار اونا درنظر بگیرین تا در طول روزای مدرسه علاوه بر دریافت مواد مغذی بتونن با انرژی بیشتری به درس و مشق شون رسیدگی کنن. وقتی کارکرد دستگاه گوارش و هضم خوب انجام می شه که بچه ها پس از مصرف غذا احساس نشاط، شادمانی و افزایش انرژی رو تجربه کنن. در این شرایط میشه گفت غذایی که دانش آموز در وعده ناهار مصرف کرده با وضعیت هاضمه اون موافق بوده. پس مهمه که دانش آموز پس از مصرف غذا احساس کنه که انرژی اش بیشتر شده.

اگه اون بعد از خوردن وعده ناهار احساس سنگینی کنه و این سنگینی با خواب آلودگی همراه باشه شک نداشته باشین در یادگیری و درک مفاهیم و مرور درسا واسه این کودک مشکل بوجود میاره. در این صورت اگه در طول هفته دانش آموز غذایی مخالف با وضعیت گوارش خود مصرف کنه توانایی اون واسه یادگیری مفاهیم و درس هاش کم میشه و این مسئله می تونه به افت تحصیلی اون منجر شه.

برگرفته از : مجله سیب سبز