می 14, 2021

نخوردن صبحانه باعث چه چیزی میشود؟

breakfast

درباب فواید خوردن صبحونه گفته های زیادی رو شنیده ایم که بیشتر اونا حقیقت دارن اما اگه صبحونه نخوریم چه مشکلاتی ایجاد میشه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ وقتی تا ناهار احساس گرسنگی نمی کنم به چه دلیل باید به فکر خوردن تخم مرغ، پنیر یا غلات هنگام صبح باشم؟

اما ممکنه از یافته های این تصمیم حیرت زده شید.

خطر دچار شدن به بیماریای قلبی زیاد می شه

بدیش اینه خیلی از مردم صبحونه رو ندیده می گیرن. بعضی با این کار تلاش می کنن اندازه مصرف کالری رو کم کنن، بعضی اول صبح اونقدر سرشون شلوغه که فرصت نمی کنن و افراد دیگری هم هستن که می گن اصلا احساس گرسنگی ندارن. تحقیقات نشون داده خوردن صبحونه بخش مهمی از یه سبک زندگی سالمه. تو یه تحقیق که بوسیله دانشگاه هاروارد انجام شد محققان به این نتیجه رسیدن آقایانی که صبحونه نمی خورن در مقایسه با گروهی که صبحونه می خورن، ۲۷ درصد بیشتر در خطر حمله قلبی و بیماریای قلبی قرار دارن. با اینکه در این تحقیقات به یه دلیل مشخص اشاره نشده اما محققان فکر می کنن غذا نخوردن به مدت زمان طولانی روی بدن فشار می آورد و مجبورش می کنه سخت تر کار کنه، در نتیجه مشکلات متابولیسم به وجود میاد. تغییر در هورمونا جهت کمک به اثبات سطح قند خون و حرکت به سمت اضافه شدن وزن در آدمایی که صبحونه رو جا میندازن می تونه منتهی به بیماریای قلبی شه. این تغییرات منتهی به انباشته شدن پلاک در شریان و افزایش خطر مشکلات قلبی می شه.

بیشتر در خطر دچار شدن به دیابت قرار می گیرین

جا انداختن صبحونه می تونه قند خونتون رو دچار مشکل کنه. در یکی دیگه از تحقیقات دانشگاه هاروارد، محققان به این نتیجه رسیدن خانمایی که مرتب صبحونه نمی خورن ۲۰ درصد بیشتر در خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ هستن. دکتر گستلوم متخصص قلب میگه: جا انداختن وعده صبحونه با مشکل تحمل گلوکز در ارتباطه و این در آینده با پیش دیابت و دیابت همراه می شه. تئوری اینه که وقتی به مدت زمان زیادی غذا نمی خوریم و بعد به دلیل شدت گرسنگی تو یه وعده زیاد غذا می خوریم همین مسئله باعث بی نظم شدن قند خون و افزایش یهویی اون می شه. در اینجور شرایطی ممکنه بدن دچار مشکل مقاومت به انسولین شه.

ممکنه وزن اضافه کنین

اگه تلاش دارین وزنتون رو کم کنین، شاید این جوری به نظر بیاد که هرچه کمتر بخورین وزن بیشتری هم کم می کنین، درسته؟! اما دقیقا همچین چیزی نیس. با اینکه هنوز تحقیقات روی خوردن صبحونه و تاثیر مستقیمش روی کاهش وزن کمی ضد و نقیضه اما به طور کامل ثابت شده که نخوردن صبحونه می تونه باعث زیاد شدن وزن شه. تو یه تئوری می گن آدمایی که صبحونه می خورن راحت تر می تونن عادات سالم مربوط به سبک زندگی و کاهش وزن رو بکنن. در تئوری دیگه می گن آدمایی که صبحونه رو جا میندازن در وعده های بعد میل به پرخوری پیدا می کنن، در نتیجه کالری زیادی رو در زمانای خاصی از روز مخصوصا وقتی یه جا می شینن دریافت می کنن. آدمایی که مرتب وعده صبحونه رو جا میندازن و فکر می کنن کمتر غذا می خورن یا کالری کمتری دریافت می کنن در بیشتر موارد اشتباه می کنن.

ممکنه سوخت و سازتان کنه شه

وقتی وعده های غذایی رو جا میندازین، سرعت بدنتون واسه ذخیره انرژی کنه می شه. بدن اندازه متابولیزم پایه خود رو از جا در آورد می کنه تا محدودیت کالری رو جبران کنه. هم اینکه هنگام صبح سوخت و ساز بدنتون به خاطر اینکه خواب بودین از قبل کنه شده، غذا نخوردن به مدت زمان طولانی تمایل بدن به سوزوندن کالری و تاثیر روی اندازه بافت چربی رو کم می کنه. هم اینکه تحقیقات نشون داده وقتی یه فرد صبحونه می خوره در طول ورزش صبحگاهی بیشتر کالری می سوزونه و در طول روز هم قند خون ثابتی داره. پس به نظر میاد خوردن صبحونه می تونه روی پروسه متابولیک بدن تاثیر زیادی داشته باشه.

ممکنه بهره هوشی تون پایین بیاد

نخوردن صبحونه می تونه روی سلامت مغز هم اثر داشته باشه. از اونجا که مغزتون با گلوکز کار می کنه، افت سطح قند خون بر اثر غذا نخوردن دراز مدت می تونه روی کارکرد شناختی تون تاثیر بزاره. جا انداختن صبحونه در واقع از دست دادن فرصتی واسه رسوندن مواد مغذی کافی به مغزه، مخصوصا بعد از یه شب غذا نخوردن. تحقیقات نشون داده دانش آموزان پس از خوردن صبحونه نمرات بهتری در امتحان دریافت می کنن چون کربوهیدرات خوراکی شکسته و تبدیل به گلوکز می شه. خیلی با اهمیته که مقدار کافی کربوهیدرات واسه صبحونه دریافت کنین تا تمرکز شناختی و حافظه تون بهینه شن. اما به دنبال شیرینی جات نرید – کربوهیدراتای پیچیده مانند غلات کامل هم اینکه پروتئین مثل تخم مرغ و چربیای سالم انتخاب کنین.

عصبی میشین

وقتی گرسنه اید، خیلی راحت تر عصبانی میشین، پس جا انداختن وعده صبحونه می تونه باعث شه بد خلق شید. تو یه تحقیق که بوسیله محققان انگلیسی انجام شد مشخص شد مردانی که صبحونه میل می کنن در اول آزمایش، اخلاق مثبتی دارن و پس از اون هم آروم تر هستن. می گن افت قند خون که بر اثر جا انداختن وعده غذایی اتفاق می افته باعث تحریک پذیری به همراه خستگی و سردرد می شه که می تونن با همدیگه خلق و خو رو بدتر کنن. سروتونین و دوپامین که با نام انتقال دهنده های عصبی هم شناخته می شن، مواد شیمیایی ای در مغز هستن که احساسات و خلق و خو رو تنظیم می کنن. رابطه ای بین غذای دریافتی و تعادل انتقال دهنده های عصبی تولید شده بوسیله مغز هست. جا انداختن وعده ها روی بدن فشار وارد می کنه و این فشار روی سطح دوپامین و سروتونین تاثیر میذاره. در مقابل درست و مرتب غذا خوردن برابره با خلق و خویی آروم و خوشحال.

انرژی تون کم میشه

یکی دیگه از دلایلی که نخوردن صبحونه هم اینکه شدن وزن مربوط می شه اینه که واسه ورزش کردن انرژی کمی دارین. اگه احساس بی انرژی بودن و خستگی می کنین و دلتون نمی خواد به باشگاه برید، پس فرصت کالری سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن از کفتون میره. اگه هم صبح ورزش کنین و صبحونه نخورین شرایط بدتر می شه. براساس اطلاعات دانشگاه ویسکانسین صبحونه باید ۲۵ درصد از انرژی لازم روزتون رو به شما بده که شامل فیبر و پروتئین بسیار بالا واسه سوخته.

بعدا بیشتر هوس غذایی دارید

شروع روز با یه صبحونه پروتئینی می تونه کمک کنه در طول روز اشتهای خود رو کنترل کنین. تحقیقات نشون داده خوردن صبحونه ای با مقدار مناسب پروتئین ( حدود ۲۰ گرم ) در ادامه روز می تونه روی انتخابای غذایی تاثیر بزاره. دلیل اینجور تاثیری اینه که پروتئینای خوراکی می تونن اشتها رو کنترل کنن و کاری کنن بین وعده ها احساس سیری کنین. آدمایی که صبحونه ای با پروتئین بالا میل می کنن در مقایسه با کسائی که صبحونه شون پر از کربوهیدراته در طول روز تمایل به مصرف کالری کمتری دارن. پس داشتن احساس رضایت پس از صبحونه می تونه شما رو به راه درست هدایت کنه. اما اگه صبح واقعا احساس گرسنگی نداشتید به بدن خود گوش بدید، چیزی سبک مانند مقداری میوه یا ماست بخورین.

صبحونه چه بخوریم؟

صبحونه چه بخوریم؟

دکتر کرمانی صبحونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *