نحوه نفس کشیدن در زایمان طبیعی

راهنمای فوت وفن نفس کشیدن در زایمون طبیعی

باخبر شدن از روش درست نفس کشیدن به هنگام زامیان طبیعی میتونه به مانند یه دکتر متخصص اضافی در کنار شما باشه و زایمون راحت تری داشته باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از نی نی بان؛ زایمون آنقدرها هم کار سختی نیس؛ اگه تکنیکهایی که درد زایمون رو براتون کم میکنه رو بدونین. بخشی از این آمادگی مربوط به طی دوره بارداریه، تمرینهایی که باعث میشه شما در زمان زایمون راحتتر بتونین زمانهای درد رو مدیریت کنین. یکی از این تکنیکها تنفس درست است که علاوه بر اینکه مانع تحلیل رفتن انرژی در طول زایمون می شه، سلامت خودتون و نوزاد در راه رو تامین می کنه و به خاطر اکسیژن رسانی به بافت های درگیر زایمون، درد رو کم میکنه.

نفس کشیدن مهمه!

شرایط ترس و اضطراب زایمون ممکنه باعث شه شما به جای تنفس عمیق و درست، نفس نفس زدن های کوتاه و سریع رو انتخاب کنین، در حالی که این نوع تنفس به سرعت موجب خستگی و سرگیجه تون می شه و شما انرژی تون رو واسه ادامه روند زایمون از دست می بدید. واسه همینه که قبل از زایمون بهتره تکنیکهای درست نفس کشیدن رو یاد بگیرین.

فوت وفن های تنفس رو تمرین کنین

روش های عادی تنفس رو در طول بارداری تمرین کنین تا بتونین هنگام زایمون خیلی راحت به خاطر بیارین و استفاده کنین. این چند روش مهم ترین روش های تنفس هستن.

  • به کلمه «آروم» فکر کنین و اون رو در دو بخش «آااا» و «رااام» تکرار کنین. وقتی هوا رو به داخل می کشید تو ذهن تون به «آاا» و وقتی اون رو بیرون می بدید به «رااام» فکر کنین. تمرکز کنین تا تکرار این کلمه براتون طبق عادت نشه. موقع بازدم تلاش کنین هر چیز بدی که تو ذهن و بدن خود دارین، به هوا بسپارین و اون رو با شدت به بیرون بدین. روی عضلاتی که موقع استرس منقبض می شن، تمرکز کنین و رهای شون کنین. یادتون باشه؛ شما باید مراقب بازدم های تون باشین، دم خودش مرتب می شه.
  • می تونید روش تنفس شمارشی رو تمرین کنین. وقتی نفس می کشید به آرومی تا ۳ یا ۴ بشمارید و وقتی هوا رو بیرون می بدید دوباره همون تعداد رو بشمارید. معمولا دم با ۳ شماره و بازدم با ۴ شماره راحت تره.
  • روش دم از بینی و بازدم از دهن هم روش خوبیه. یه نفس عمیق از بینی بکشین و اون رو از دهن بیرون بدین. می تونید موقع بازدم یه چیزی رو بگید، مثلا «هوووووو».

تنفس در آخرین مرحله زایمون

پس از باز شدن کامل دهانه رحم، نوبت وارد آوردن فشاره. هرچند تا قبل از این مرحله شما به جز تحمل درد و حفظ انرژی تون کار دیگری نمی تونید بکنین، در این مرحله تنها کسی هستین که می تونه روند زایمون رو جلو ببره. فاز دوم زایمون مربوط به زور زدن و به دنیا آوردن کودکه. در این مرحله به مادر گفته می شه که نفسش رو نگه داره و با تموم توان زور بزنه، اما تحقیقات پزشکی ثابت کرده تنفس و به خصوص بازدم هیچ مشکلی در توانایی فشار آوردن مادر ایجاد نمی کنه. می تونید یه نفس عمیق بکشین و با یه بازدم طولانی فشار رو وارد کنین. لازم نیس نفس تون رو نگه دارین. این کار مانع خون رسانی کافی به خودتون و کودک تون می شه. در طول یه انقباض که ممکنه ۲۰ ثانیه تا یه دقیقه طول بکشه هر چند بار که لازمه نفس عمیق بکشین و دوباره فشار رو وارد کنین. با این روش می تونید در طول هر انقباض چهار یا پنج بار فشار وارد کنین و کودک رو در کانال زایمون جلو ببرین.

تنفس در زایمون طبیعی بدون درد

در این شرایط ممکنه به خاطر احساس نکردن درد متوجه زمان شروع و پایان انقباض نشید. واسه زایمون بدون درد حتما یه ماما یا پرستار در کنار شما هستش تا زمان شروع انقباض رو به شما بگه. به باخبر شدن اون، نفس عمیق بکشین و تا وقتی که اون پایان انقباض رو اعلام نکرده، هر چند بار که می شه نفس بگیرین و زور بزنین.

نفس بکشین و فشار ندین

ممکنه بعضی خانوم ها قبل از باز شدن کامل دهانه رحم احساس کنن می خواهند زور بزنن. با این حال فشار وارد کردن در این مرحله ممکنه منتهی به آسیب به دهانه رحم شه. به خاطر همین ماما از شما می خواهد طوری نفس بکشین که فشار وارد نکنین و البته این کار خیلی سخت تر از فشار وارد نکردنه!

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

بارداری زنان نی نی بان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *