نحوه درست ایستادن، نشستن و راه رفتن

اگه می خواید در زندگی تون دچار مشکل در ستون فقرات خود به خصوص گردن درد و کمردرد نشید باید تموم کارای روزانه خود رو به صورت اصولی انجام بدین در این مقاله با ما همراه شید تا اصول درست راه رفتن، نشستن و ایستادن رو یاد بگیرین.

الفبای درست نشستن

به گزارش آلامتو و به نقل از فیتامین؛ من به عنوان یه متخصص ارتوپد به شما می گم که طرز نشستن شما روی سلامتی تون تاثیر داره. درست نشستن می تونه دچار شدن به کمر درد و گردن درد رو کم کنه و شما رو از جراحی ستون فقرات بی نیاز سازه تا بتونین بازم به زندگی سرحال و پر جنب و جوش خود بپردازید.

اما چیجوری باید یاد بگیریم درست بشینیم؟ خیلی ساده س!، مثل آب خوردن!

درست نشستن رو تجربه کنین

کارشناسان ستون فقرات اصطلاح تعادل ساجیتال رو واسه نشون دادن اندازه درست نشستن افراد و توازن ستون فقرات اونا استفاده می کنن. بهترین راه واسه اینکه بفهمین تعادل ساجینال یعنی چه، اینه که اون رو تجربه کنین.

دستورات زیر، الفبای درست نشستن هستن که من به بیمارانم می آموزم:

قدم اول

  • موقع بلند شدن، دستای خود رو نزدیک ران هاتون بذارین و به آرومی کمر خود رو خم کنین.
  • ناف خود رو به سمت ستون فقرات تو کشیده و شکم خود رو سفت کنین.

در این حالت حس می کنین که عضلات کمر، بالای باسن و شونه ها برابر با پاشنهای پا قرار گرفتن.

قدم دوم

  • شونه های خود رو به سمت خارج بچرخونین طوریکه انگشتان شصت شما به سمت بیرون باشه.
  • همزمان، تیغهای شونِه رو به هم نزدیک کنین.

در این مرحله، می تونین حجم عضلات میان دو شونِه خود رو حس کنین.

قدم سوم

  • عضلات گردن خود رو شل کرده و سرتون رو رو به بالا نگه دارین تا جاییکه گوشاتون موازی با شونِه هاتون باشن.
  • در این مرحله، باید ماهیچه های فک خود رو هم شل کرده و با دهن و بینی نفس بکشین.

بعد از قدم سوم، باید کشیدگی عضلات شکم و کمر خود رو احساس کنین، هم اینکه باید حجم عضلات قوی میان تیغهای دو شونِه و عضلات نگه دارنده گردن رو احساس کنین.

با در نظر گرفتن همه نکاتی که گفته شد، می تونین لذت درست نشستن و درست راه رفتن رو تجربه کنین.

عادتای نادرست نشستن و راه رفتن

چیزی که در تجربیات درست نشستن، بیشتر از همه اهمیت داره اینه که شما می تونین با اصلاح روش های نادرست نشستن و راه رفتن خود، از ستون فقراتتون مواظبت کنین. اینجا بعضی از مشکلاتی که دیده ام افراد هنگام نشستن دارن، واسه شما میگم:

  • در دنیای امروز که افراد با آیفون و آیپد سر و کار دارن، از همون سن کودکی ساعته ها سر خود رو پایین گرفته و با شونه های افتاده و گردنی که به جلو خم شده به صفحه گوشی خود خیره می شن. این موضوع اونقدر گسترده شده که به زودی جوانان و نوجوانان زیادی گرفتار به کمر درد و گردن درد می شن.
  • وقتی سن افراد کمی بیشتر می شه، مجبور می شن به سر کار رفته و ساعتا بدون این که استراحت کنن پشت میز نشسته و به صفحه کامپیوتر خیره شن. این عادت بد باعث می شه عضلات اونا از فرم خود خارج شده و ستون فقرات شون سفت و خشک شه.
  • بعد از بازنشستگی، در اثر این عادتای بد نشستن پشت فرد خمیده شده و یا واسه همیشه به سمت جلو خمیده می مونه. این فرم بدنی باعث می شه کارکرد فرد محدود شده و تعادل خود رو از دست بده، و احتمال آسیبای ستون فقرات و دردهای طولانی کمر در اون زیاد شه.

عادت کنین که همیشه درست بشینین

اگه هر روز به گامایی که در اول به اون اشاره کردیم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین می تونین به سرعت طرز نشستن خود رو اصلاح کنین. اگه فکر می کنین نیاز به پیشنهاد های فردی بیشتری دارین و باید واسه تقویت عضلات خود از حرکات ورزشی هم استفاده کنین، یه فیزیوتراپ باید فرم بدن شما رو معاینه کنه و پیشنهاد های لازم رو به شما بکنه.

یادتون باشه همه مشکلات مربوط به سلامتی شما با درست نشستن حل نمی شه. اگه به گردن درد و کمر درد گرفتار شدین و یا دست و پاتون درد می کنه، باید حتما به متخصص ستون فقرات مراجعه کنین.

همین الان الفبایی که به شما آموختیم تمرین کنین، چون که درست نشستن دلیل می شه ستون فقرات شما سالم بمونه و یه عمر با سلامت و سرحالی زندگی کنین.

چیجوری درد لگن رو درمان کنیم؟

درد ناحیه پایین کمر و دو تمرین واسه تقویت کمر

ستون فقرات فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *