نحوه برخورد با کسی که «اختلال اضطراب» دارد!

anxiety-disorder

با علائم مشکل اضطرابی آشنا شید تا در برخورد با فردی که به اون گرفتار هستش با دقت بیشتری رفتارتون رو کنترل کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت چیجوری؛ دیدن زجر کشیدن بقیه (مخصوصا کسی که براتون مهمه) ترسناک و ناراحت کننده س (مخصوصا اگه از چیزی زجر بکشن که واسه شما نامعلوم باشه). اما واسه ۶٫۵ میلیون نفر ایرونی که دچار مشکلات عصبی (psychiatric disorders) هستن، عصبی شدن، ناراحتی، نگرانی، حمله عصبی و حتی تشنج بخشای جدانشدنی زندگی هستن. همونجوریکه زندگی افراد با هم فرق داره، تجربه ای هم که از اضطراب دارن فرق داره. به خاطر همین شاید راه حلی که واسه یکی مؤثر واقع شه، واسه دیگری به طور کامل بی فایده باشه.

اضطراب همیشه بخشی از زندگی من بوده و هست. همیشه می خواستم همه چیز رو تحتِ کنترل خودم داشته باشم ولی این که نمی تونستم همه چیز رو پیش بینی کنم – و براشون برنامه ریزی کنم – باعث اضطرابم می شد

در سالایی که با اضطراب زندگی کردم، درسای زیادی گرفتم که مهم ترین شون اینه: این خودِ ما هستیم که در مورد درمان مریضی مون تصمیم می گیریم. نوشداروی شما هر چی باشه، چه جلسات روانشناسی، چه یوگا، چه تمدد اعصاب یا دارودرمانی (یا ترکیبی از اونا) فقط روشی که منحصرا مناسب شماس، باعث سلامتی تون می شه.

منظورم این نیس که شما در این راه تنها هستین و تموم مسئولیت روی دوش خودتونه. همه ی ما به همراهی و پشتیبانی عاطفی بقیه احتیاج داریم. درکی که همه مردم از مریضیای روانی دارن، هنوز از خیلی جهات اشتباهه و باعث آسیب دیدن افراد مریض می شه. یادمون نره، همدردی با بقیه، تفاهمات رو برجسته و اختلافات رو کمرنگ می کنه.

اگه دوست، همسر یا یکی از اعضای خونواده شما با اضطراب درگیره، تلاش کنین هیچ وقت این پنج جمله رو به زبون نیارین. در این صورت می تونین بهتر با هم رابطه برقرار کنین.

۱. «خوشحال باش دیگه»

متأسفانه قضیه به این سادگی نیس. واسه آدمایی که دچار اضطراب هستن، وقتی به دلیلی ناراحت هستن، خوشحال بودن خیلی سخت تر از چیزیه که به نظر می رسه. مشخصه که می خوایم خوشحال و آروم باشیم، اما این که به ما بگید چه حسی داشته باشیم، حالمون رو بهتر نمی کنه. در واقع باعث می شه احساس کنیم ما رو نمی فهمید یا اشتباه در موردمون قضاوت می کنین.

۲. «آروم بگیر»

بله، آرامش خیلی حس خوبیه. اما دوباره می گم، این که به کسی بگید فلان حس رو داشته باش، بدون این که راه و روشش رو بگید، سریع ترین راه واسه به تنهایی کشاندن اونه. اگه می خواین به کسی که دوستش دارین کمک کنین تا آرامش داشته باشه، انتقال تمرکزش روی درست نفس کشیدن، می تونه کمک بزرگی باشه.

۳. «ادای دیوونها رو در نیار»

اضطراب موجود نامعلوم ایه. عکس العمل آدمایی که اضطراب دارن، در شرایط جور واجور، ممکنه از دید بقیه بی منطق به نظر برسه. حتی بعضی وقتا امکان داره خودمون هم نتونیم دلیلی واسه ناراحتی مون پیدا کنیم. جدا از این که به نظر شما کی حق داره مضطرب باشه و کی حق نداره؛ وقتی کسی رو «دیوونه» خطاب می کنین، نباید توقع عکس العمل مثبتی داشته باشین.

۴. «قدر داشته هاتو بدون»

شاید این بدترین حرفی باشه که تا حالا شنیدم. همیشه تلاش کردم قدردان نعمتای زندگیم باشم و این کار رو رفتاری سالم می دونم. اما اضطراب و تشکر تقریبا هیچ ربطی به هم ندارن. مقابله کردن با اضطراب (یا هر مشکل دیگری) باعث نمی شه حق نشناس باشین. این لکه ننگ همیشه روی مبتلایان به اضطراب بوده و باعث می شه این افراد حس بدی نسبت به خودشون داشته باشن.

۵. «فکر می کنی مریضی ولی اشتباه می کنی»

تپش قلب، دستای عرق کرده و خیس و نفسای بریده بریده نشون میدن که اضطراب خیالی نیس که در گوشه ای از مغز جا خوش کرده. واسه ما اضطراب به طور کامل واقعیه و همه جا احساسش می کنیم. اگه به ما بگید احساسی که داریم فقط یه توهمه، مثل اینه که به کسی که پایش شکسته بگید دردی که حس می کنه خیالی بیش نیس.

از همه این حرفا که بگذریم، هممون انسانیم. اگه می خوایم در مورد بیماریای روانی دید بهتری داشته باشیم، اولین قدم اینه که محیطی رو جفت و جور کنیم که همه احساس کنن همونجوریکه هستن در جامعه پذیرفته می شن و دور و بریا شون تحت هر شرایطی دوستشون دارن.

درمان طبیعی اضطراب شدید چیه؟

همه چیز درباره بدبینی و اضطراب

اضطراب چیجوری کاهش اضطراب