نتیجه تعطیلی پنجشنبه مدارس چه شد ؟

بر همین پایه طرحی دوفوریتی هم جفت و جور شده که به گفته محمدمهدی زاهدی، بزودی در صحن مجلس بررسی می شه.

عباس مقتدایی خوراسگانی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که قبل از این از احتمال لغو تعطیلی مدارس در روزای پنجشنبه خبر داده بود هم عقیده داره: طراحان فکر می کنند باید دوباره این زمان به آموزش، تربیت و آموزش علم آموزان اختصاص پیدا کنه.

تعطیلی پنجشنبه های مدارس از سال تحصیلی ۹۱ ـ ۹۰ در تموم دبستان های سراسر کشور شروع شد. البته براساس اعلام آموزش و پرورش بیشتر از ۸۰ درصد مدارس راهنمایی و متوسطه هم در این طرح شرکت داشتن. در واقع مدارس یه نوبته می تونستن در صورت تمایل و با هماهنگی مدیر مدرسه و منطقه، روزای پنجشنبه تعطیل شه.

اما حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش واسه سال تحصیلی ۹۲ ـ ۹۱ به فکر بود همه مدارس می تونن و باید پنجشنبه ها تعطیل باشن.

به گفته اون، تموم مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزای پنجشنبه تعطیل می شه و این موضوع قانونیه، شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و رییس جمهور اون رو امضا و ابلاغ کرده.

با در نظر گرفتن این که در طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس، ضرورت بر یه نوبته شدن مدارسه، وزیر آموزش و پرورش حتی اعلام کرد: اصل بر اینه که در مهرماه ۹۱ هیچ مدرسه ای دونوبته نباشه، مگه این که با بررسی های انجام شده مدرسه دیگری در اون مناطق وجود نداشته باشه.

با اینحال تجربه یکساله و خبرهای اعلامی واسه سراسری شدن تعطیلی مدارس در روزای پنجشنبه، مجلسیان نظرات متفاوتی دارن.

پنجشنبه، روز مهارت آموزی

فعالیت های فوق برنامه و خدمات جمعی و آشنایی با نه هاده ها، مسائل تربیتی و مهارت آموزی از جمله مسائلیه که در سند تغییر ریشه ای آموزش و پرورش دیده شده.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همین موضوع رو دلیلی واسه تعطیل نبودن و به کار گیری پنجشنبه ها در مدارس می دانند.

محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با فارس در مورد طرح دوفوریتی کمیسیون آموزش مجلس در مورد تعطیلی پنجشنبه های مدارس می گوید: با در نظر گرفتن این که از شش روز هفته باید بخوبی استفاده شه، علم آموزان می تونن در کنار مسائل آموزشی و پرورشی، آموزش های مهارتی، فوق برنامه و فعالیت های جمعی داشته باشن.

اون عقیده داره: بین اولیا و علم آموزان با مدیریت و کادر آموزشی مدرسه باید رابطه باشه و از سویی علم آموزان باید با فعالیت نهادهای اجتماعی هم آشنا باشن؛ مثلا علم آموزان باید از خدمات دستگاه هایی مانند هلال احمر و آتیش نشانی آگاهی داشته باشن، به خاطر همین پنجشنبه ها می تونه فرصت مناسبی واسه این آموزش ها باشه.

در واقع نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فکر می کنند که فعالیت های فوق برنامه و خدمات جمعی و آشنایی با نه هاده ها و مسائل تربیتی در سند تغییر ریشه ای آموزش و پرورش مطرح شده، پس این طرح دوفوریتی با سند تغییر هماهنگی کامل داره و در جهت اجرایی شدن سند تغییر بنیادینه.

زاهدی با بیان این که تعطیلی پنجشنبه های مدارس واسه دبستان بود، ادامه می دهد: تأکید ما بر اینه که دوره های راهنمایی و دبیرستان در روزای پنجشنبه تعطیل نشن و از این فرصت واسه مباحث دیگری که نیازه در سند تغییر اجرایی شه، استفاده کنن.

به گفته رییس کمیسیون آموزش مجلس، بدون این دست اون دست کردن بعد از شروع به کار مجلس، این طرح در صحن علنی مجلس مطرح می شه و در صورت تصویب پایانی از مهر امسال اجرایی می شه.

به چه دلیل پنجشنبه ها تعطیل شد؟

طبق نظرسنجی های انجام شده، بیشتر از یه سوم زنان ایرونی در کلانشهرها شاغلند و بخش بزرگی از اونا روزای پنجشنبه امکان مراقبت از فرزندان خود رو ندارن. این در حالیه که یکی از کلی ترین دلایل طراحان تعطیلی پنجشنبه ها، بهره بردن بیشتر کودکان از کانون خانواده س که به هر حال تحقق اون در این شرایط با مشکلاتی روبه رو بود.

سال گذشته همزمان با اعلام تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها، موافقان و مخالفان اجرای این طرح رقابت های مهمی رو مطرح کردن.

موافقان این طرح به فکر بودن که با تعطیلی پنجشنبه ها اهدافی چون ارتقای انگیزه تحصیلی در علم آموزان و علم افزایی معلمان محقق می شه. به باور اونا، چون این طرح در ۷۰ کشور دنیا پیاده و با موفقیت روبه رو شده، اجرای اون در ایران هم لازمه.

با همه رقابت های موجود آموزش و پرورش تقویت انگیزه و نشاط علم آموزان واسه یاد گرفتن بیشتر دروس، گسترش فعالیت های پرورشی و فوق برنامه واسه رشد همه جانبه تربیتی علم آموزان و برابری بیشتر برنامه های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی های روانی علم آموزان رو می توان از اهداف این طرح بیان کرد.

تقویت رابطه مدرسه و خونواده ، تحکیم تعامل عاطفی علم آموزان با خونواده ، انعطاف پذیری برنامه ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه ای و هم اینکه تقویت انگیزه و جفت و جور کردن زمینه های ارتقای تحصیلی و حرفه ای شغلی و پژوهشی معلمان ابتدایی از دیگر اهداف این طرحه که از طرف آموزش و پرورش اعلام شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *