عوامل مهم موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی

دانلود پایان نامه

139403201039441405462694 - عوامل مهم موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی

چه غذاهایی را نباید خورد؟

برای اینکه در دوارن کنکور و امتحان نهایی دچار بی‌خوابی نشوید، از خوردن غذاهای دارای پروتیین بالا، مثل گوشت، از دو ساعت قبل از خواب باید خودداری کنند. همچنین سعی کنید که هنگام شب و قبل از خواب، از خوردن شکلات، بادمجان، سیب زمینی، شکر، سوسیس، اسفناج و گوجه فرنگی خودداری کنید‌. این مواد، به دلیل داشتن تیرامین بالا، باعث بالا رفتن هورمون «نور اپی نفرین» در بدن و در نتیجه فعال شدن مغز به هنگام خواب می‌شوند.
به طور کلی نباید در شب، غذاهای سنگین، چرب یا تند خورد؛ زیرا فعالیت سیستم گوارشی ما در شب کم می‌شود و هضم این مواد سخت‌تر خواهد شد.
از خوردن خوراکی‌های بسیار شیرین و دارای قند زیاد، که موجب افزایش انرژی و بی‌خوابی می‌شوند، نیز باید خودداری کرد.
بهتر است که قبل از خواب، از مصرف نوشیدنی‌های کافیین‌دار، مثل چای، قهوه و نوشابه، نیز پرهیز کنید. حساسیت به کافیین در افراد مختلف، متفاوت است، و در بعضی از اشخاص، حتی مقدار بسیار کمی از کافیین، که در قهوه‌های بدون کافیین و شکلات وجود دارد، هم می‌تواند موجب بی‌خوابی در فرد شود.

– دفتر یادداشتی در کنار خود داشته باشید

یک دفتر یادداشت و یک مداد کنار خود بگذارید تا اگر افکار مزاحم به طور ناخودآگاه به ذهنتان حمله‌ور شد و درست هنگامی که چشمانتان گرم خواب شده است، توجه شما را به خود معطوف کرد و اجازه نداد بخوابید، از آنها بهره بگیرید. بسیاری از ما، به محض اینکه در رختخواب دراز می‌کشیم و درست پیش از آنکه به خواب رویم، زمان‌های خلاقانه‌ای را تجربه کرده‌ایم. بی‌آنکه چراغ را روشن کنید، این افکار و ایده‌ها را روی کاغذ پیاده کنید؛ گرچه ممکن است صبح نتوانید دستخط خود را بخوانید، اما حداقل خواب آشفته‌ای نخواهید داشت.

– فکر و خیال را رها کنید

اگرچه ممکن است انجام این کار، دشوار باشد، اما سعی کنید نگران این نباشید که شاید دوباره خواب‌تان نَبَرد؛ چون این نگرانی، فقط بدنتان را به بیدار ماندن تشویق می‌کند. برای اینکه به نخوابیدن فکر نکنید، بر احساسات درونی بدنتان تمرکز کنید یا تمرینات تنفسی انجام دهید. یک نفس عمیق بکشید و سپس، در حالی که یک “آه” طولانی می‌کشید، به آهستگی نفس‌تان را بیرون دهید. یک نفس دیگر بکشید و این کار را ادامه دهید.

– تکنیک‌های «ریلکسیشن» برای خواب بهتر

تمرین تکنیک‌های «ریلکسیشن» پیش از خواب، راهی عالی برای آرام گرفتن، آرامش ذهن و آماده شدن برای خواب است. موارد زیر را امتحان کنید:
الف) نفس عمیق
چشم‌هایتان را ببندید و نفس‌های عمیق و آهسته بکشید. هر بار نفس‌هایتان را عمیق‌تر کنید.
 ب) آرام‌سازی گام به گام عضلات
از انگشتان پا شروع کنید، همۀ عضلاتتان ‌ را تا جایی که می‌توانید منقبض کنید و سپس کاملاً رها کنید. همین کار را ادامه دهید تا به سرتان برسید.
 ج) مکانی آرامش‌بخش و صلح‌آمیز را تصور کنید.
چشم‌هایتان را ببندید و مکانی را تصور کنید که آرام و صلح‌آمیز باشد. روی این موضوع تمرکز کنید که چنین مکانی چه احساسی به شما می‌دهد.

طرح کردن سؤالات ذهنی

اگر مرحله دوم را به خوبی انجام داده باشید، ابهاماتی در ذهن شما شکل گرفته است که باید این موارد مبهم را تکمیل و رفع کنید. برای تکمیل سؤالاتی که در ذهن دارید، به پرسش ‌های آخر فصل مراجعه کنید و آن‌ها را هم مطالعه کنید (فقط مطالعه کنید، پاسخ به آن‌ها فعلاً لازم نیست). این کار باعث می شود ذهن شما مرتباً در متن به دنبال پاسخ سؤالات باشد و به همین دلیل تمرکز و بازده مطالعه شما بسیار افزایش می یابد.

مطلب مشابه :  راهکاری های تحقق خانواده مطلوب

در گام اول باید بپذیری که یک بار خواندن کافی نیست حتی برای امتحان نهایی. این واقعیتی است که جز معدودی از نوابغ، هیچ کس با یک بار خواندن یک مطلب، نمی‌تواند آن را در خاطر بسپارد. حتی مطالبی که به آنها علاقه‌مندیم به مرور زمان از خاطر ما می‌رود، چه رسد به مطالبی که به آنها علاقه چندانی نداریم؛ پس خواندن و مرور مستمر، بهترین راه برای به خاطر سپردن مطالب است؛ در ضمن باید توجه داشت که اگر در یک روز، چندین بار یک مبحث را بخوانی، آن مطلب در حافظه کوتاه مدت تو تثبیت می‌شود و در همان روز یا فردای آن روز، به خاطرت خواهد ماند؛ اما اگر بخواهی که آن مطلب، در حافظه بلند مدتت تثبیت شود، باید در روزهای متعدد، آن مطلب را مطالعه کنی؛ برای مثال، مطلبی را که برای بار اول می‌خوانی، باید در طی یک هفته، یک روز در میان مرور کنی و در هفته های بعد حداقل یک بار مروری سریع روی آن داشته باشی تا مطمین شوی که آن مطلب در خاطرت مانده است.می توانید دانلود سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی و دانلود پاسخنامه سوالات کنکور را نیز در نظر داشته باشید برای آمادگی بیشتر

 ورزش کن. ورزش‌های قلبی- عروقی، مانع از دست رفتن حافظه می‌شود. پزشکان بر این عقیده‌اند که ورزش، گردش خون را در مغز بالا می‌برد و نمی‌گذارد که بافت‌های عصبی مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بین بروند. دانشمندان یک مؤسسه تحقیقات بیولوژیکی نیز دریافتند در مغز موش‌های بالغی که تحت برنامه ورزشی قرار گرفته‌اند، تولید سلول‌های مرکز حافظه (هیپوکامپ) افزایش داشته است؛ در ضمن ثابت شده است که انجام حرکات ورزشی دلخواه، چند برابر بیشتر از انجام یک مجموعه از حرکات ورزشی غیرمتنوع، تاثیر خواهد داشت؛ پس به جای یک گوشه نشستن و بازی با کامپیوتر یا وقت گذرانی با تلفن همراه، زمان‌هایی از روز را به ورزش اختصاص بده؛ حتی در زنگ‌های تفریح، خوب است که به حیاط بروی و کمی بدوی یا نرمش کنی.

مطلب مشابه :  انواع یادگیری و عوامل مؤثر بر یادگیری