روانشناسی با موضوع شناخت درمانی در اعتیاد

  • مردم فکر می کنن من بخاطر اینکه معتادم شکست می خورم.
  • معتاد

  • اگه عاداتم رو ترک کنم قادر نخوام بود دوستی پیدا کنم.
  • من یه آدم ضعیفم.
  • بعداً درمان تلاش داره این افکار رو از راه تکالیف و تمرینات معروف به تحریکی (انگیزه) به افکار مفیدتر و مثبتی تبدیل کنه. مثالی افکار مثبت و به درد بخور:

    • نمی­دانم که اعتیاد ازم قوی تره؛ من با درمان کامل خودم می توانم اون رو کشف کنم.
    • اعتیاد

    • من نمی­دانم مردم در مورد من چه فکر می کنن;من میدونم که بخاطر اعتیادم شکست نمی خورم.
    • من با مردم صحبت می کنم و بیشتر نظرات مثبتی دریافت می کنم. پس یقیناً می توانم دوستائی جدید هم داشته باشم. فقط مقداری زمان می برد.
    • من روی اعتیادم کار می کنم و می کوشم تا زندگیم رو از سر بگیرم پس من بازنده نیستم مطمئناً. این افکار تازه تو یه روز شکل نمی گیرد؛ زمان می برد تا به وسیله خود فرد پذیرفته شه (صادقی و آتیش­پور ۱۳۹۰).

     

    ۲-۳- معنی شناسی نظری نگاه های به درد نخور

    ۲-۳-۱- تعریف نگاه

    برابر واژه Attitude در فارسی، نگاه، ایستار، طرز رفتار، طرز تلقّى، پنداشت، طرز تفکر براساس مفروضات قبلی و مانند اون­ها ترجمه شده. (آذربایجانی ۱۳۸۲، ۱۳۶)، در اصطلاح، تعاریف بسیاری در مدیریت و روان­شناسی از نگاه شده که در زیر به بعضی از اونا اشاره می­شه: نگاه یا طرز تلقی عبارت از آمادگی واسه عکس العمل خاص نسبت به یه فرد، وسیله، فکر یا وضعیته. (رضاییان ۱۳۸۹، ۲۰۲)، نگاه مجموعه ­ای از اعتقادات، احساسات و نیات رفتاری نسبت به یه وسیله، شخص یا واقعه س. یعنی تمایل تقریباً پایدار به شخصی، چیزی یا رویدادیه که در احساس و رفتار نمایان می­شه (قلی پور ۱۳۸۶، ۱۰۸). نگاه آزمایش یا برآوردیه که به صورت مطلوب یا بد درباره شی یا فرد یا رویدادی صورت می­گیرد. نگاه بازتابی از راه احساس فرد نسبت به یه چیز یا یه فرده. مثلا وقتی که می بگیم «کارم رو دوست دارم» نگاه خود رو درباره کار بیان می­کنیم (رابینز ۱۳۷۶، ۴۰). به حالتى ذهنى یا عصبى حاکى از تمایل، که از راه تجربه سازمان­یافته و بر جواب­هاى فرد به تمامى موضوعات و موقعیت­هایى که با اون در ارتباطه، تأثیرى جهت­دار یا پویا داره، نگاه گفته می­شه. (برگ ۱۳۷۸، ۵۳۸)، نگاه نشون دهنده‏ی اثر شناختی و عاطفی به جای تجربه‏ی شخصی از شی­ء یا موضوع اجتماعی مورد نگاه و یه تمایل به جواب در برابر اون شی‏ءه. نگاه در این معنی یه «عملکرد پنهونی» است که رفتار رو هدایت می کنه (کریمی ۱۳۸۷، ۱۶۲). نگاه، نظریه که درباره افراد، چیزها یا رویدادها بیان می­شه. و مشخص­کننده نوع احساس فرد درباره اون هستش (رابینز ۱۳۸۷، ۲۸۰). نگاه­ها، با در نظر گرفتن تعاریف مزبور، در مورد­سازى و شکل­دهى به رفتارها، ایجاد انگیزه­ها، ارضاى نیازها و جهت دهى به گرایش­ها تأثیرى جدّى دارن. به خاطر همین، مطالعه اون­ها بخش کلی­اى از روان­شناسى اجتماعى رو به خود اختصاص داده (آذربایجانی ۱۳۸۲، ۱۳۷)، هیچ معنی مجرّدى نتوانسته س مثل معنی «نگاه»، موقعیت کلی­اى در روان شناسى اجتماعى به دست بیاره. (روش بلاو و نیون ۱۳۹۰، ۱۱۹).

     

    ۲-۳-۲- عناصر نگاه

    نگاه­ها دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری بدین توضیح می­باشن:

    1. بخش شناختی اون عبارت از باورها و ارزش­ها و اطلاعات درباره هدف شناخته شده به وسیله فرده.
    2. بخش عاطفی اون شامل احساس­ها و احساسات درباره هدف، فرد، فکر، اتفاق یا شیءه.
    3. بخش رفتاری اون از نگاه سرچشمه می­گیرد و به قصد «رفتار به صورت مشخص» بر می­شه.

    این اجزاء جدای از همدیگه نیستن. (رضاییان ۱۳۸۹، ۲۰۲)، جِرد هم عقیده داره عناصر تشکیل­دهنده نگاه از همین سه عنصر می­باشه اما با این بیان:

    1. عامل­های شناختی عبارته ­از آگاهی، فهم و علم نسبت به وجود محصول.
    2. عامل­های عاطفی عبارت ­است ­از آزمایش، دوست داشتن و ترجیح دادن یه محصول بر محصول دیگه.
    3. عامل­های رفتاری عبارت­ است ­از گرایش، میل، قصد خرید و آزمایش کردن یه محصول (بُهنر و وانِک ۱۳۸۴، ۱۷).