دانلود پایان نامه روانشناسی در مورد کتابخانه مرکزی

پاسخگویی سیستم اشاعه گزینشی اطلاعات به اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان.
پرسش های اساسی پژوهش
1- میزان آشنایی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات چقدر است؟

میزان دسترسی اعضای هیات علمی دانشگاه به اینترنت چقدر است؟
میزان آشنایی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با پست الکترونیکی چقدر است؟
میزان تمایل اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان به دریافت گزینشی اطلاعات خود از طریق پست الکترونیکی چقدر است؟
از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، کدامیک از پایگاه های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیشتر متناسب با نیاز اطلاعاتی آنها می باشد؟
آیا وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان پاسخگوی سیستم اشاعه گزینشی اطلاعات به اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشد؟

متغیرهای اساسی پژوهش
متغیرمستقل: اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان
متغیر وابسته: اشاعه گزینشی اطلاعات
فصل دوم
پیشینه وادبیات تحقیق

2-1- اشاعه اطلاعات
2-1-1- مقدمه
توزیع به هنگام اطلاعات مرتبط و با کیفیت در یک سازمان، در جهت برآوردن نیازهای جامعه استفاده کننده آن را اشاعه اطلاعات می گویند. در داخل یک سازمان، گاهی فعالیت های اشاعه ای برای رفع نیازهای گروهی خاص طراحی می شود و برای انجام آن، از روش های بسیار مناسبی نیز بهره گرفته می شود.
در حال حاضر و در قرن بیست و یکم، موفقیت هر سازمان، بیش از پیش، به روش بهره گیری از اطلاعات در آن سازمان وابسته است. اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی، از اجزاء مهم برای دست یابی به مرز رقابت در محیط های صنعتی، علمی و اقتصادی امروزی است. امروزه، اطلاعات عامل تحول است و می توان با بهره گرفتن از فن آوریهای بهتر و ارزانتری که در گذشته هرگز به کار گرفته نشده بود، بر سودمندی اطلاعات افزوده گردد. اطلاعاتی درباره تولیدات، بازاریابی، محیط های قانون گذاری، مشتریان، استانداردها و داده های فنی، موقعیت های سیاسی و اقتصادی، رقبا، مهارت های داخلی شرکت، اداره و متخصصین اداری، آموزش و توسعه، مستند سازی و اطلاعات مدیریت داخلی، همه و همه مثال هایی از انواع اطلاعاتی است که یک سازمان برای موفقیت در حوزه اجرایی و عملیاتی خود به آنها نیازمند است.
به جز موارد استثنایی در حوزه کتابخانه های تخصصی، به ندرت می توان کتابخانه ای را یافت که صرفاً برای ذخیره اطلاعات دایر شده باشد. معمولاً هر کتابخانه برای برآوردن نیازهای تحقیقاتی و اطلاعاتی سازمان وابسته خود، دایر می شود و انجام صرف وظیفه ذخیره سازی اطلاعات، به معنای برآورده نشدن نیازهای سازمان است. بنابراین، در چنین مجموعه ای، یکی از مهم ترین اهداف کتابخانه های تخصصی، اشاعه اطلاعات است و اگر از انجام آن سر باز زنند مدت زیادی دوام نخواهند آورد. سازمان ها برای کتابخانه ای که به نظر مفید نمی رسد، هزینه نمی کنند.
بهره گیری از شبکه های گسترده (ارتباط رایانه های مادر) و شبکه های محلی (ارتباط رایانه های شخصی از طریق رایانه خدمت کار)، ارتباطات ماهواره ای و خطوط تلفنی، جملگی اشاعه اطلاعات را به فرآیندی بی واسطه تبدیل کرده اند، به علاوه، شناخت متخصصین اطلاع رسانی مورد نیاز برای انجام این وظایف نیز با اهمیت است.
2-1-2- کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه در سال 1364 با تصویب قانون جداسازی دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری از کتابخانه دانشگاه بوعلی سینای همدان منفک و با انتقال کتب و منابع پزشکی به این دانشگاه تحت عنوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی همدان در فضایی به وسعت 2000 مترمربع، متشکل از 8 واحد (سفارشات، فهرست نویسی، امور اداری، امانت، مجلات، مرجع، مدلاین و فیلمهای آموزشی) فعالیت خود را در قالب ارائه خدمات و اطلاع رسانی به اعضای هیئت علمی، دانشجویان، پ‍ژوهشگران و کارکنان آغاز نمود.
مرکز ارائه خدمات پزشکی دانشگاه در سال 1370 تاسیس و به عنوان یک واحد تابعه از معاونت پژوهشی در جهت ارائه خدمات مختلف رایانه‌ای و اینترنت فعالیت خود را آغاز نمود.

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

واحد سمعی و بصری دانشگاه نیز به عنوان یکی از واحدهای تابعه معاونت پژوهشی از سال 1364 در راستای ارائه خدمات سمعی و بصری دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد.
در راستای اجرای طرح ایجاد پایگاه عرضه اطلاعات پزشکی در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور با تلفیق سه واحد مرکز ارائه خدمات پزشکی، کتابخانه مرکزی و واحد سمعی و بصری در دانشگاه علوم پزشکی همدان در تابستان سال 1382 پایگاه عرضه اطلاعات تشکیل گردید و فعالیت خود را با 7 واحد مجزا (واحد شبکه، امور اداری، واحد آموزش، واحد فراهم آوری اطلاعات، واحد خدمات عمومی، خدمات فنی و واحد سمعی و بصری) شروع نمود.
منابع کتابخانه با سیستم رده بندی علوم پزشکی (NIM) و غیر پزشکی (LC) سازماندهی گردیده است و به دو شکل دستی و ماشینی قابل جستجو و بازیابی هستند. این امکانات و خدمات کامپیوتری، کتابخانه مرکزی دانشگاه را به عنوان یک مرکز علمی پژوهشی مدرن و سیستماتیک در بین دانشگاه های ایران مطرح کرده است.
حوزه خدمات و سرویس دهی کتابخانه کلیه افراد شاغل در موسسه متنوع اعم از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان را شامل می‌شود و نامبردگان می‌توانند با ارائه کارت عضویت از کلیه خدمات این واحد در طول هفته از ساعت 8 صبح تا 8 شب یکسره و به طور رایگان استفاده نمایند.
کتابخانه جهت بهره‌گیری از نرم افزار پارس آذرخش که تحت DOS عمل می کند. طی جلسات متعدد شورای کتابخانه (که در اواخر 1372 به تصویب رسید) اقدام به تهیه و نصب و راه اندازی این نرم افزار نمود و خرید نرم افزار پارس آذرخش که از قابلیت های بالائی برخوردار بود، را در دستور کار خود قرار داد. در این زمینه پس از بررسی و بازدید از مراکز خدماتی و موسسات علمی_فرهنگی (شرکتهای مربوطه) و طبق مصوبه شورای کتابخانه و نظر کارشناسان در این خصوص این نرم افزار در بهمن ماه سال 1383 تحت Windows توسط متخصصین شرکت پارس آذرخش نصب و راه اندازی شد و طریقه استفاده از این نرم افزار توسط مهندسان شرکت طی جلسات متعدد به کتابداران آموزش داده شد. به دنبال تصمیمات اتخاذ شده توسط وزارت بهداشت و درمان در سال 1384 در خصوص نرم افزار WEB پارس آذرخش در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور آخرین ور‍ژن نرم افزار WEBدر سرور دانشگاه نصب و امکان جستجو از منابع کتابخانه مرکزی از طریق اینترنت فراهم گردید.
2-1-3- تعریف اشاعه اطلاعات
براساس تعریفی که در دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی از اشاعه اطلاعات ارائه شده است، اشاعه اطلاعات عبارت است از توزیع یا فرستادن اطلاعات به اعضاء یک سازمان توسط کتابدار یا رئیس بخش اطلاعات، با درخواست یا بدون درخواست اعضاء، معمولاً اطلاعات از طریق وسایلی مانند بولتنهای جدید، چکیده نامه ها، نامه، یادداشت های شخصی، مصاحبه ها و اخبار تلفنی داده می شود که گاهی کتابدار همراه با آنها یادداشتها و یا علامت گذاریهایی در روی مقالات انجام می دهد، برای اینکه توجه بیشتر مطالعه کننده را جلب کند. (دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 1385، 16)
در تعریف دیگری که در دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی در باره اشاعه اطلاعات ارائه گردیده است که این اصطلاح به جنبه‌ای از خدمات اطلاع‌رسانی گفته می‌شود که به ارائه و انتقال اطلاعات، به ‌ویژه اطلاعات جدید و روزآمد، می‌پردازد. اشاعه اطلاعات مستلزم آگاهی نسبت به علایق و نیازهای استفاده‌کنندگان و روزآمد نگه داشتن دانش آنان یا توزیع به موقع اطلاعات مرتبط و مناسب به‌منظور برآورده ساختن نیازهای متخصصان است. (دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، 1385،220)
2-1-4- ضرورت و اصول اشاعه اطلاعات
اشاعه اطلاعات را از ارزنده‌ترین و مهم‌ترین خدمات هر کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانسته‌اند. در واقع، مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی اشاعه اطلاعات است. دلیل اهمیت و ضرورت ارائه و اشاعه اطلاعات را می‌توان عبارت دانست از:
1) فزونی انفجارگونه اطلاعات
2) لزوم روزآمد نگاه داشتن دانش متخصصان حوزه‌های مختلف علمی
3) توجه به صرفه‌جویی در وقت و هزینه استفاده‌کنندگان
4) تلاش به ‌منظور افزایش تقاضا و بازاریابی برای خدمات اطلاع‌رسانی و کسب منابع مالی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی.
خدمات اشاعه اطلاعات معمولاً به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که اطلاعات مناسب، به‌شکل مناسب، و در زمان مناسب به استفاده‌کننده مناسب ارائه شود و برای تحقّق این امر اصولی که در ادامه به توضیح آنها پرداخته خواهد شد، مدّ نظر قرار می‌گیرد: (دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، 1385، 208-209)
1. اطلاعات باید با نیازهای افراد یا سازمان گیرنده مناسبت داشته باشد.
اصولاً سودمند بودن اطلاعات را بر اساس میزان مرتبط بودن آن با نیازهای بهره گیر خاص می سنجند. در تعریفی از فاسکت، منبع مناسب “منبعی است که بر ذخایر ذهنی پیشین بهره گیر اطلاعات جدیدی بیافزاید به طوری که این اطلاعات در تولید اثری که، درخواست اطلاعات را ضرورت بخشیده مفید واقع شود”.

2. اطلاعات باید به موقع ارائه شود.
اگر اطلاعات قدیمی باشد یا بعد از وقوع رویداد یا پایان ضرب الاجل فراهم آمده باشد، تولید محصولی با کیفیت عالی را میسر نخواهد کرد. در آغاز فعالیتهای پژوهشی، ایجاد توالی در رفع نیازمندی های اطلاعاتی به صورت روزانه و این که آیا ضرب الاجلی تعیین کننده مهلت زمانی، ارائه اطلاعات تهیه شده است یا خیر، اهمیت زیادی خواهد داشت.

3. کیفیت اطلاعات با اهمیت است.
گاهی براساس به هنگام بودن اطلاعات، کیفیت آن را می سنجند. گاهی پس از شناسایی داده ها، آنها را بررسی و موارد موثق و مرغوب را گزینش می کنند. متخصصان به عنوان اعتباردهندگان اطلاعات، باید این داده ها را بررسی کنند.
4. کمیت فدای خدمات کیفی نگردد.
چرا که گاهی در یک نمودار، خط یا یک مقاله، اطلاعات بسیار مرتبطی یافت می شود. براساس پژوهشی که رویتر منتشر کرد مشخص شد که بیشتر مدیران از فراوانی اطلاعات رنج می برند و این مسئله یکی از دلایل عمده ایجاد فشار در محیط های کاری است. هر چیزی که به جای افزایش، از حجم اطلاعات بکاهد سودمند است. کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی از روزگاران کهن، بسیار نگران جامعیت اطلاعات بوده اند. اما آنها باید بیشتر نگران بهره گیران خود باشند تا مرتبط بودن اطلاعات.
5. اهمیت نوع اطلاعات و شیوه ارائه آن
گاه روش های اشاعه به تعداد مراجعین متنوع است. اگر چه تحویل الکترونیکی اطلاعات مناسب است، اما در برخی شرایط ارائه کاغذی اطلاعات درخواستی نیز ضرورت می یابد.

6. خدمات پشتیبانی
اگر برای انتشار یک منبع، اطلاعات بیشتری نیاز باشد و یا بخواهیم از مقاله چاپ شده در یک مجله، خلاصه ای تهیه کنیم، استفاده از خدمات پشتیبانی اهمیت زیادی دارد. گاهی می توان با بررسی درخواست ها- به عنوان ابزار سنجش- میزان مرتبط بودن اطلاعات اولیه را تعیین کرد.
7. همکاری
یک سازمان- به ویژه کتابخانه ای کوچک یا یک مرکز خدمات اطلاع رسانی- به تنهایی نمی تواند همه اطلاعات مرتبط را جمع آوری یا کارمندان کافی و مناسبی را برای ارائه خدمات جامع اشاعه اطلاعات استخدام کند. بنابراین، ممکن است از منابع خارج سازمان به عنوان مکمل منابع داخلی استفاده شود. استفاده از خدمات مراکز برون سازمانی، به روش هایی چون خدمات چکیده نویسی، بهره گیری از خدمات پیوسته، استفاده از خدمات پشتیبان کتابخانه ای برای درخواست های مقالات، مجلات و غیره صورت گیرد.
8. به روزآوری
بازنگری مجدد و پیوسته منابع تهیه شده برای افراد، و تغییر ساختار سازمانی متناسب با وضعیت جاری، امری ضروری است. آنچه که زمانی خاص مناسب بوده، ممکن است با در نظر گرفتن نیازهای جدید، به اصلاح و بازبینی نیازمند باشد. ممکن است یک شرکت به تجارت تازه ای دست زند و برای موفقیت، علایق اطلاعاتی خود را تغییر دهد. اگر گروهی از سازمان های اطلاع رسانی به تهیه اطلاعات در موضوعی اقدام کنند که دیگر مورد علاقه نیست، بهره گیران، آن بخش خاص از تجارت را از دست خواهند داد.
9. قالب سازی صحیح
متخصص اطلاع رسانی باید نیازمندی های غالباً بد بیان شده بهره گیر را بفهمد و آن را در قالبی مناسب ارائه کند.برخی از مراجعان، نسبت به دیگر مراجعین، دانش کمتری دارند و ممکن است صرفاً عنوان منبع اطلاعاتی را که از قبل با آن آشنایی داشته اند را درخواست کنند و از اطلاعاتی که واقعاً به آن نیازمند هستند صحبتی به میان نیاورند.
10. بهینه بودن
هزینه تهیه یک خدمت اشاعه ای، باید با سودمندی آن همخوان باشد و این هزینه ها باید پیوسته محاسبه و اعلام شوند. به زبان ساده، باید دید آیا خدمت ارائه شده ارزش آن را دارد که برای آن هزینه ای پرداخت شود، شاید برای تهیه خدمات، شیوه های جدیدتری نیز وجود داشته باشد که از روش فعلی ارزان تر یا کارآمدتر است. بنابراین، متخصصین اطلاع رسانی باید مرتباً خدمات را قیمت گذاری کنند.
2-1-5- انواع بهره گیران از خدمات اطلاعاتی
بهره گیران یک سازمان متنوع هستند و با سطوح متفاوت اطلاعاتی که قبلاً از طریق شبکه های غیر رسمی و منابع اطلاعات شخصی به دست آورده اند، محصولات متنوعی نیز تولید می کنند. فهرست زیر، بهره گیران احتمالی خدمات اشاعه اطلاعات در داخل یک دانشگاه علوم پزشکی را ارائه می دهد:
اعضاء هیات علمی
دانشجویان
مدیران
کارکنان
پزشکان
پرستاران
پیراپزشکان
و ….
این فهرست را پایانی نیست و هر یک از بهره گیران بالقوه، نیازهای اطلاعاتی مختلفی دارند که بعضی از آنها با یکدیگر تفاوت بنیانی دارد. اعضاء هیات علمی با توجه به نقش مهمی که در زمینه آموزش دانشجویان دارند، نیازمند استفاده از جدیدترین اطلاعات در زمینه موضوعی فعالیت های خویش می باشند تا بدین وسیله نیازهای دانشجویان و خلاقیت ها و نوآوریهای آنان را برانگیزانند. مدیران برای اتخاذ تصمیم های درست و اصولی نیازمند دریافت بهترین و به روزترین اطلاعات می باشند. در این میان دریافت اطلاعات جدید از جانب پرستاران و پیراپزشکان نیز در مراقبتها و انجام امور اولیه در نجات بیماران حائز اهمیت می باشد. اعضاء هیات علمی، عمداً در ابتدای فهرست فوق قرار داده شده اند چرا که کتابداران و اطلاع رسانان برای انجام فعالیت هایی که در دست انجام دارند، باید حمایت و پشتیبانی این گروه را جلب کنند. در بسیاری از سازمان های صنعتی و تجاری، آن قدر دموکراسی وجود ندارد که بتوان مفهوم خدمات برابر برای همگان را به کار بست. متخصص اطلاع رسانی باید طوری عمل کند تا برای دست یافتن به منابع لازم مورد نیاز، بر افراد سرشناس سازمان تأثیر بگذارد.
متخصص اطلاع رسانی باید افراد سرشناس سازمان درخواست کننده خدمات را شناسایی کند. این امر، با تهیه نام واحدها و مشخصات کارکنان از بخش نیروی انسانی و صحبت با مدیری که متخصصان اطلاع رسانی، عملکردها و سایر موارد مهم را به او گزارش می کنند، میسر است. تهیه نمودار سازمانی- در صورت وجود- نیز مفید خواهد بود. گاهی بخش هایی وجود دارند که نیاز آنها به اطلاعات کمتر مشهود است. مثلاً بخش نیروی انسانی به اطلاعاتی درباره بررسی حقوق و دستمزدها، و بخش قانون گذاری به اطلاعاتی درباره مصوبات یا تغییرات جدید در مباحث قانونی نیاز دارند.

اولین گام، شناخت حوزه فعالیت دانشگاه است. برای انجام این مهم، راه های فراوانی وجود دارد. بعضی از این روش ها عبارتند از: مراجعه به راهنمای دوره های آموزشی و پژوهشی، شناسایی کارکنان، شرکت در دوره های آموزشی در موضوعات مرتبط، مطالعه کتاب های درسی پایه در رشته های دانشگاه، مطالعه خبرنامه داخلی (شمار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *