بخش بندی بازار چیست و انواع بخش بندی بازار

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • مفاهیم بازار

سرفصلای مقاله

 

  • بخش بندی بازار معنیش چیه؟
    •  بخش بندی بازار
  • پایه بخش بندی بازار
        • جنسیت
        • گروه سنی
        • درآمد
        • وضعیت تاهل

      تاهل

    • اشتغال
  • شکلای جور واجور بخش بندی بازار
    • بخش بندی براساس ویژگیای روانشناختی
    • بخش بندی براساس ویژگیای رفتاری
    • بخش بندی براساس ویژگیای جغرافیایی
  • نیاز به بخش بندی بازار -به چه دلیل بخش بندی بازار؟
  • نیاز به بخش بندی بازار( به چه دلیل بخش بندی بازار؟)

 

امتیاز این پست

از جمله فعالیتایی که در شروع هر کار و کاسبی ای باید انجام شه، و هر کار و کاسبی ای باید نسبت به اون آگاهی داشته باشه، بخش بندی بازار یا Market Segmentation است. انجام اینکار دلیل می شه روش هدف دار بازاریابی کار و کاسبی تون رو آگاهانه و با در نظر گرفتن ویژگی مشتریان تون انتخاب کنین.

بخش بندی بازار معنیش چیه؟

بخش بندی بازار اشاره به روند دوشاخه ای کردن یا تقسیم یه بازار بزرگ به بخشای کوچیک جورواجور، که دارای ویژگیای مشابه یا مرتبطی هستن، داره.

 بخش بندی بازار

      • بخش بندی بازار یه معنی بازاریابیه که کل بازار رو به زیر مجموعه های کوچکتر تشکیل شده از مصرف کنندگانی با سلایق، درخواست، و ترجیحات مشابه، تقسیم می کنه.
      • یه بخش بازار یه واحد کوچیک درون بازار بزرگیه که تشکیل شده از افراد هم فکره.
      • یه بخش بازار که به طور کامل از بخشای دیگه فرق داره.
      • یه بخش بازار شامل آدمایی می شه که مانند همدیگه فکر می کنن و دارای چیزای مورد علاقه مشترک هستن.
      • آدمایی که در بخشی مشترک از بازار هستن به روشی مشابه به نوسانات بازار جواب میدن.

    نوسانات

پایه بخش بندی بازار

  • جنسیت

بازاریابان بازار رو براساس جنسیت به بخشای کوچکتر تقسیم می کنن. مردان و زنان چیزای مورد علاقه و ترجیحات متفاوتی دارن و در نتیجه نیاز به بخش بندی اینطوری هست.
سازمانهایی که در مورد نیازای بانوان فعالیتی ندارن، نیاز به روشای هدف دار بازاریابی متفاوتی واسه بانوان و آقایون دارن.
خانوما محصولی رو که مخصوص آقایون طراحی شده رو خریداری نمی کنن و همینطور برعکس.
بخش بندی بازار براساس جنسیت در خیلی از صنایع  مانند لوازم آرایشی، کفش، صنایع جواهرات و پوشاک مهمه.

  • گروه سنی

تقسیم براساس گروه سنی مخاطبان هدف یکی دیگه از راه های بخش بندی بازاره. اجناس و روشای هدف دار بازاریابی واسه نوجوانان متفاوت از کودکانه.
نمونه ای از نیازای کلی در گروه های سنی جور واجور رو مورد بررسی قرار بدین :
گروه سنی (زیر ۱۰ سال) : اسباب بازی، پوشک، غذای کودک،کالسکه بچه
گروه سنی ( ۱۰ تا ۲۰ سال) : اسباب بازی، پوشاک، کتاب، کیف مدرسه
گروه سنی( ۲۰ سال و بالاتر) : لوازم آرایشی و بهداشتی، اجناس ضدپیری، مجلات، پوشاک و چیزای دیگه ای به جز اینا

  • درآمد

بازاریابان مصرف کنندگان رو براساس درآمدشون به بخشای کوچیک تقسیم می کنن. افراد باتوجه به درآمد ماهیانه شون در بخشایی دسته بندی می شن.
سه دسته عبارتنداز :

  • گروه با درآمد بالا
  • گروه با درآمد متوسط
  • گروه با درآمد پایین

فروشگاه هایی که به گروه با درآمد بالاتر می پردازن، طیف بزرگی از اجناس و روشای هدف دار رو در مقایسه با فروشگاه هایی که گروه کم درآمد رو هدف قرار میدن، دارن.

  • وضعیت تاهل

تقسیم بندی بازار هم می تونه براساس وضعیت تاهل افراد باشه. آژانسای مسافرتی پکیجای تعطیلاتی متفاوتی رو واسه افراد مجرد و زوجای متاهل در نظر می گیرن.

  • اشتغال

درمقایسه با دانش آموزان مدارس و یا دانشجویان، کارکنان اداری نیازای متفاوتی دارن.

دانشجو

شکلای جور واجور بخش بندی بازار

  • بخش بندی براساس ویژگیای روانشناختی

پایه اینجور تقسیم بندی سبک زندگی افراده. نگاه، چیزای مورد علاقه، و ارزش مورد نظر آدما به بازاریابان کمک می کنه تا اونا رو به گروه های کوچیکتری تقسیم کنن.

  • بخش بندی براساس ویژگیای رفتاری

وفاداری مشتریان نسبت به یه برند خاص به بازاریابان کمک می کنه تا اونا رو به گروه ها کوچیکتری تقسیم کنن که هرگروه شامل افرادیه که نسبت به یه برند مشخص وفادار هستن.

 

  • بخش بندی براساس ویژگیای جغرافیایی

بخش بندی جغرافیایی به طبقه بندی بازار به مناطق جور واجور جغرافیایی اشاره داره. یه بازاریاب نمی تونه روشای هدف دار مشابهی رو واسه افراد ساکن در مناطق جور واجور جغرافیایی در نظر بگیره.
برند Nestle در مناطقی که دارای آب و هوای سرد هستن، در مقایسه با مناطقی که فصل تابستون و زمستون مناسبی دارن، در سراسر سال  نسکافه رو گسترش می کنه.

نیاز به بخش بندی بازار -به چه دلیل بخش بندی بازار؟

وضعی که در اون دو یا چند طرف ( که خریدار و فروشنده نامیده می شن.) در معامله کالا وخدمات در ازای دریافت پول، شرکت دارن، بازار نامیده می شه.
در بازار فروشندگان جنسای خود رو در ازای دریافت پول از مصرف کنندگان (خریداران) به فروش می رسونن.
یه بازار نمی تونه روشای هدف دار مشابهی رو واسه همه مصرف کنندگان استفاده کنه.
روند ایجاد بخشای کوچیک شامل افراد هم فکر تو یه بازار وسیع، به بخش بندی بازار اشاره داره. بخش بندی بازار در تقسیم بازار به بخشای کوچیک، مشمول آدمایی که تمایل به برنده های برابری دارن و یا چیزای مورد علاقه، نگاه، و درک مشابهی دارن، کمک می کنه.

 

نیاز به بخش بندی بازار( به چه دلیل بخش بندی بازار؟)

همه افراد نیازای مشابهی ندارن. یه مرد و یه زن چیزای مورد علاقه و تمایلات متنوعی نسبت به اجناس جور واجور دارن. یه کودک احتیاجی به اون چیزی که یه بزرگسال نیازمند آنست، نداره. یه بچه مدرسه ای احتیاجات متفاوتی رو نسبت به یه کارمند اداری، داره. بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کنه تا افراد با انتخابا و چیزای مورد علاقه مشابه رو تو یه سطح (پلتفرم) مشترک جمع آوری کنه.

  • بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کنه تا روشای هدف دار بازاریابی مناسب و طرحای تبلیغاتی برابر با سلایق افراد بخش مشخصی از بازار، به کار بگیرن. یه مدل مردونه در تبلیغ اجناس زنونه جایگاهی نداره. بازاریابان باید بتونن تا اجناس خود رو با بخشای هدف در رابطه کنن.
  • بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کنه تا نیازای مخاطبان هدف رو درک و براساس اون برنامه های بازاریابی مشخصی رو اتخاذ کنن. سازمانها هم می تونن راه و روش متمرکزتری در نتیجه تقسیم بندی بازار اتخاذ کنن.
  • بخش بندی بازار دیدی روشن از اون چیزی که خریداری می شه و اون چیزی که خریداری نمی شه، به مشتریان ارائه میده. به عبارت ساده تر روند بخش بندی راه طولانی رو در تاثیرگذاری بر تصمیم خرید مصرف کنندگان، می گذرونه.
  • بخش بندی بازار به سازمانا کمک می کنه تا محصول مناسب رو واسه مشتریان مناسب در زمان مناسب مورد هدف بذارن. بخش بندی جغرافیایی هم مصرف کنندگان رو براساس مکانهایشان طبقه بندی می کنه.
  • بخش بندی به سازمانها کمک می کنه تا مشتریان خود رو بهتر بشناسن و اونا رو بفهمن. حالا سازمانها می تونن به مخاطبان گسترده خود دسترسی داشته باشن و محصولاتشون رو به طور موثرتری گسترش بدن؛ این به سازمانها کمک می کنه تا تلاشای زیادی رو بر مخاطبان هدف متمرکز کنن و یافته های قابل قبولی رو به دست بیارن.

یادتون باشه، بخش بندی بازار به عنوان ضرورتی شناخته می شه که در دراز مدت به پیشرفت کار و کاسبی و برند شما کمک می کنه، و سستی و بی توجهی به اون ممکنه منتهی به هدر رفتن بودجه بازاریابی شما، به دلیل نبود هماهنگی برنامه های بازاریابی با نیاز مخاطبان باشه، وحتی بدتر از اون صرف بودجه و تلاش واسه گروهی که به طور بالقوه مشتری محصول ما نیستن. پس با اتجام بخش بندی بازار تلاشای بازاریابی خود رو هدف دار کنین.

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی