باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

سئو و بهینه سازی سایت

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

۱ شهریور ۱۳۹۷

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

در چند سال گذشته، باورهای اشتباه زیادی درباره چگونگی کارکرد موتورهای جستجو بوجود اومده ان. سئوکارهای تازه کار معمولا به خاطر این باورهای نادرست دچار اشتباهات زیادی می شن و وضعیت سئوی سایت رو به خطر میندازن. در مقالۀ امروز، به زبون ساده توضیح میدیم که واقعیت داستان از چه قرار بوده و داستانایی که هیچوقت نباید باور کنین چه هستن. در اول بیایید ببینیم که به سراغ چه مواردی نباید رفت.

 ثبت نام در موتورهای جستجو  (Search Engine Submission)

در عصر سئوی سنتی (اواخر دهۀ ۱۹۹۰میلادی) موتورهای جستجو یه جور فرم ثبت نام (Submission Form) داشتن که وبمسترها و صاحبان سایتا اطلاعات کلیدی و کلمه کلیدیای سایت خود رو وارد می کردن. کمی بعد از ثبت این اطلاعات رباتا و خزندگان موتور جستجو وارد سایت شده و شروع به بررسی و ایندکس کردن سایتا می کردن. بله سئو در اون زمان به همین سادگی بود!

بدیش اینه این روند عالی پیش نرفت. به چه دلیل؟ چون خیلی از این ثبت اسما در واقع چیزی نبودن به جز تعدادی اسپم و این خود در کیفیت یافته های جستجو تاثیری منفی می گذاشت. از سال ۲۰۰۱ تا الان، موتورهای جستجو نه فقط از شما کامل کردن فرم ثبت نام رو درخواست نمی کنن بلکه ً این روش کهنه و بی اعتبار شده.

همه موتورهای جستجو امروزه اعلام می کنن که با احتمال خیلی کم از نشانیای ثبت شده در فرم ثبت نام  استفاده می کنن و روش اصلی کار اونا بررسی لینکا از دیگر سایتا هستش. یعنی، دریافت لینک از سایتای دیگه محتوای شما رو به صورت طبیعی در برابر دید موتورهای جستجو قرار میده.

البته شما هنوزم می تونین در بعضی موتورهای جستجو (از جمله bing) فرمای ثبت نام رو ببینین، اما این فرما بقایای گذشته هستن و در سئوی مدرن جایی ندارن.

برچسبای متا  (Meta Tags)

وقتی بود که برچسبای متا بخش مهمی از روند سئو به حساب می اومدن. کار شما این بود که کلمه کلیدیای مهم (همونایی که می خواستین در گوگل رتبه بگیرن) رو مشخص می کردین و در قسمت برچسبای مطلب وارد می کردین. وقتی که کاربران به دنبال اون کلمات می گشتن، صفحه یا سایت شما می تونست واسه اونا نشون داده شه. اما… این روش هم به سرعت رو به نابودی رفت. می دونین به چه دلیل؟ چون خیلی از سایتا با استفادۀ بیشتر از اندازه از برچسبای بی ربط و اسپم موتورهای جستجو رو دچار اشتباه می کردن و بدون اینکه کار خاصی بکنن یا محتوای با ارزشی داشته باشن در بین یافته های اولیۀ گوگل جا خوش می کردن.

برچسبای دیگه، به خصوص برچسب عنوان (Title Tag) و برچسب توضیحات متا(Meta Description Tags) اونایی هستن که در سئوی مدرن اهمیت زیادی دارن. علاوه بر این، متاتگِ Robots ابزاری بسیار مهم واسه کنترل دسترسی رباتای خزنده س. با به کار گیری متا تگای Robots می تونین مسائل مهم رو به موتور جستجو  حالی کنین. مثلا دستور nofollow کارش اینه که به گوگل بگه این لینک هیچ ارزشی نداره و نیاز به پیگیری اون نیس. البته درسته که دونستن کارکرد متا تگا مهمه، اما خیلی وقته که تمرکز اصلی سئو روی اون نیس.

استفاده زیادتر از اندازه از کلمه کلیدیا  (Keyword Stuffing)

تا حالا صفحاتی رو دیدین که به نظر مثل اسپم میان؟ مثلا این عبارت ها رو ببینین:

"دانلود فصل ۷ سریال بازی تاج و تخت / قسمت هفتم یا کیفیت HD اضافه شد / دانلود زیرنویس فارسی سریال گیم آور ترونز / واسه دانلود قسمت ۷ فصل ۷ گیم آو ترونز، اینجا کلیک کنین / مشاهده تریلر فصل ۷ گیم آو ترونز …"

قسمت باحال تر اینجاس که در ادامه مطلب، با یه عالمه کلمه مواجه میشین که شامل نام سریال به انگلیسی و فارسی به صورت جدا شده از هم همه فصلا و قسمتا، نام تک تک بازیگران و کاراکترهای اونا در فیلم، دانلود زیرنویس به همه فرما و زبونای ممکن و هر چیزی که ممکنه انگار به این سریال محبوب ربط پیدا کنه می شه.

خیلی از وبمسترها می گن که "ترافیک مناسب کلمه کلیدیا" یعنی استفاده بسیار زیاد از تک تک کلمات کلیدی مربوط به موضوع. اما نکته اصلی اینجاس که:

استفاده زیادتر از اندازه از کلمه  کلیدی

درسته که کلمه کلیدیا واسه موتورهای جستجو اهمیت دارن اما امروزه موتورهای جستجو هوشمندتر از آنی هستن که فریب این گونه محتوا رو بخورند. وجود ۱۰ کلمه کلیدی بیشتر نسبت به حالت عادی، ارزش اونو نداره که موتور جستجو شما رو به عنوان فرستنده اسپم فرض کنه. از کلمات کلیدی به صورت منطقی، به اندازه و هوشمندانه استفاده کنین. پیشنهاد می کنم مطلب زیر رو بخونین و با نحوۀ کار برچسبا در سایت خوب آشنا شید:

  • راهنمای کامل برچسبا: چیجوری سایت خود رو به گند نکشیم؟

به کار گیری تبلیغات پولی واسه بهتر شده های طبیعی جستجوها

اینم یکی دیگه از افسانه های مربوط به سئو که با واقعیت یکی بودن چندانی نداره: تبلیغات در موتورهای جستجو (به صورت پرداخت به ازای کلیک یا PPC) رتبه ارگانیک شما رو در یافته های جستجو پیشرفت میده.

در واقع، تا حالا هیچ دلایلی بر اینکه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو، تاثیر مستقیمی بر یافته های طبیعی جستجو داشته باشه دیده نشده. گوگل، بینگ و یاهو هر سه تمهیداتی فکر کردن که از وقوع اینجور اتفاقی جلوگیری کنن.

تبلیغ کنندگان در گوگل هر ماهه میلیونا دلار پول خرج می کنن و بازم در یافته های ارگانیک جستجو به جایگاه خاصی نمی رسن. پس اینجا هم تکرار می کنیم: چیزی که اینجا مهمه فقط و فقط کیفیت و جذابیت محتوای سایت شماس نه پولی که واسه نمایش سایت تون در صفحه اول جستجو خرج می کنین.

اسپما در موتورای جستجو

تا وقتی که چیزی به نام جستجوی آنلاین هست، اسپما هم وجود دارن. اسپما از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی به هدف ایجاد ترافیک دروغین یا فریب دادن الگوریتمای رتبه بندی به وجود اومدن و هنوزم باتمام قدرت در فضای وب هستن.

سئوی-کلاه-مشکی

یکی از راه های مورد علاقه سئوکارهای قدیمی تر، به کار گیری واژه ها و عناوین گول زننده، دروغین و بعضی وقتاً غیر اخلاقی بود. جدا از اینکه که موضوع کار سایت شما چی بود، می تونستید با عناوینی مثل "عکسای خصوصی همسر قبلی جورج کلونی" ترافیک سایت تون رو به صورتی قابل توجه زیاد کنین. البته امروزه موتورهای جستجو کمتر گول اینجور روشی رو خورده و دست کم به این دو دلیل، این راه و روش دیگه منطقی نیس:

  • ۱) این کار ارزش دردسرهایش رو نداره

کاربران از اسپم بدشون میاد و موتورهای جستجو هم با فرستندگان این نوع محتوا همیشه در جنگ هستن. به باور خیلی از افراد، یکی از دلایل موفقیت گوگل در سا لای گذشته این بوده که نسبت به رقبایش بهتر تونسته اسپما رو کنترل کنه.

ساختن این جور محتوا و فریب دادن موتورهای جستجو اونقدر سخت شده که تولید محتوای با کیفیت شک نداشته باشین زمان و انرژی کمتری از شما میبره؛ پس بهتره الکی خودتون رو اذیت نکنین!

پیشنهاد ما تدوین یه روش هدف دار دراز مدت واسه تولید و منتشر کردن محتوای با کیفیت و ارزشمنده.

  • ۲) موتورهای جستجو هوشمندتر شدن

موتورهای جستجو روز  به روز بهتر و هوشمندتر می شن و گول زدن اونا کار راحتی نیس؛ به خاطر همین همه که روشای کلاه سیاه دیگه خیلی کم می تونن موتورها رو گول مالیده و رتبه سایت رو بالا ببرن. این روزا روشای کلاه سفید نسبت به قبلی از کارایی خیلی بیشتری بهره مند هستن.

گوگل در آخرین بروزرسانی پاندا، از الگوریتمای پیشرفته ای استفاده کرده که به زبون ماشین مسلطند و باعث می شن این موتور جستجو بتونه با قدرت بیشتری با اسپما و صفحات کم ارزش مقابله کنه. طبیعتاً موتورهای جستجوی دیگه هم از راه های مشابهی واسه بهبود توانایی خود در تشخیص اسپما بهره بردن.

ما به کار گیری اسپما رو اصلا پیشنهاد نمی کنیم. از طرف دیگه، واسه اینکه سایت تون به اشتباه توسط موتورهای جستجو جریمه نشه، پیشنهاد می کنیم حتما فاکتورهایی رو که موتورهای جستجو از اونا واسه تشخیص اسپم استفاده می کنن رو بخونین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر، می تونین راهنمای وبمستری گوگل و سوالات عادی وبمستری بینگ رو که به این منظور جفت و جور شدن بخونین.

خیلی با اهمیته یادتون باشه که روشای حیله گرانه در درازمدت به شما کمکی نکرده و در آخر به اعمال جریمه و افت رتبه سایت شما منجر می شن.

موشکافی اسپما در سطح صفحات

موتورهای جستجو کار تحلیل و کشف اسپما رو در دو سطح صفحات و دامنه ها انجام میدن. در اول، به مواردی که معمولا در صفحات بررسی می شن می پردازیم.

استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی

ما در بخشای قبلی هم در مورد کلمات کلیدی صحبت کردیم، اما این بخش درباره استفادۀ زیادتر از اندازه کلمات کلیدی در محتوای پستا هستش. مثلاً فرض کنین دارین یه مقالۀ ۵۰۰ کلمه ای رو می خونید و ۲۵۰ بار در اون یه کلید واژه خاص به کار رفته. این کار جرمه و باعث می شه جریمه شید.

اسکن کردن یه صفحه با کلمات کلیدی فراوون واسه موتورهای جستجو کار سختی نیس و همه این موتورها الگوریتمای لازم واسه تشخیص این موضوع رو در اختیار دارن. به صورت مشخص، رئیس تیم تشخیص اسپم در گوگل گفته که واسه بهبود سئو، بهتره زیادتر از اندازه از کلمه کلیدیا استفاده نکنین. این مطلب رو می تونین اینجا بخونین.

حالا شاید سوال کنین که پس چیکار باید کرد؟ ساده س!؛ شما باید از کلمات کلیدی جور واجور و هم معنی و عبارات کلیدی بلند به جای تکرار یه کلمۀ خاص استفاده کنین. با ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل کم کم بحث چگالی کلمات کلیدی از بین رفت و به کار گیری عبارات هم معنی و هم معنی، اونم به اندازه لازم، جای اونو گرفت.

ساختن لینکای فریبکارانه

یکی از عادی ترین روشای ایجاد اسپم در فضای وب، ایجاد تعداد بالای کلیک واسه یه لینکه که موتورهای جستجو صفحه مربوط به اونو "محبوب" فرض کنن. البته تشخیص این یکی واسه موتورهای جستجو کمی مشکل تره؛ چون سازندگان این لینکا روشای مختلفی واسه کار خود دارن. در ادامه به بعضی از این روشای حیله گرانه می پردازیم:

رد و بدل کردن لینک به صورت غیر طبیعی

اگه از قدیمیای وبلاگستان باشین شاید این جملات رو زیاد دادین:

  • با رد و بدل کردن لینک موافقی؟
  • لینک شدی، منو بلینک
  • رد و بدل کردن لینک پذیرفته می شه

این همون روش رد و بدل کردن لینک غیرطبیعیه. در این روش یه نفر لینک شما رو در سایت خودش قرار می داد و در مقابل شمام باید لینک اونو در سایتتون می گذاشتین، حتی اگه موضوع سایتتون هیچ ارتباطی به هم نداشت. البته این روش الان دیگه کارایی نداره و موتورهای جستجو خیلی راحت می تونن سایتای متخلف رو شناسایی کنن.

لینک دونیا

بعضی سایتا که از اونا به عنوان شبکه لینک یا لینکدونی هم یاد می شه، معمولاً سایتای کم ارزش و کم اعتباری هستن که تلاش دارن با جمع آوری لینکای سایتای دیگه، واسه خود کلیک و محبوبیت بسازن. موتورهای جستجو این رابطه ها رو هم تشخیص داده و این نوع کلیکا رو به معنی نشون اعتبار تلقی نمی کنن.

خرید و فروش لینک

این روش هم مورد علاقه خیلی از وبمسترهاست و تشخیص اون واسه موتورهای جستجو خیلی راحت نیس. گوگل و دیگه موتورهای جستجو، شدیدا در تلاش هستن که این شبکه های خرید و فروش رو پیدا کرده و جریمه های سنگینی واسه رتبه های اونا در نظر بگیرن اما بعضی از این دلالان لینک زرنگ تر از گوگل هستن و به این راحتیا دم به تله گوگل نمی دن.

خرید لینک

البته اینا همه روش ها نیستن و روز به روز حیله های جدیدی واسه ساختن این نوع لینکا درست می شن. موتورهای جستجو هم با بهبود الگوریتما، بررسی صفحات به صورت دستی، گزارشای وبمسترهای کلاه سفید و روشای دیگه در حال جنگ با این نوع فوت وفنای لینک سازی هستن.

نمایش محتوای غیر واقعی به رباتای خزنده (Cloaking)

این یکی از راه های نه خیلی مساوی ایست که در اون یه اسکریپت تشخیص داده که بازدید کننده صفحه انسانه یا ربات؛ بعد محتوایی که به ربات خزندۀ موتور جستجو نشون داده می شه با محتوایی که به کاربر انسانی نشون داده می شه فرق داره.

موتورهای جستجو در صورت کشف Cloaking که قصد فریب رباتای خزنده رو داره، این صفحات رو به طور کامل از صفحات یافته های جستجو حذف می کنن. البته این روش بعضی وقتا به اهداف مثبت از جمله بهبود تجربه کاربری انجام می شه و در این صورت، موتورهای جستجو اجازه میدن که مثل این صفحات رتبه خوبی به دست بیارن. اینجا می تونین درباره Cloaking کلاه سفید اطلاعات بیشتری به دست بیارین.

صفحات کم ارزش

هر چند کم ارزش بودن محتوای یه صفحه دلیلی بر اسپم بودن اون نیس، اما بازم موتورهای جستجو سازوکارهایی واسه جدا کردن محتوای باارزش و متفاوت از محتوای کپی و بی کیفیت در اختیار دارن. مطالب کپی، تکراری، قدیمی یا تولید شده توسط نرم افزارها هیچوقت جای محتوای اصل و مهم رو نگرفته و موتورهای جستجو هم اصراری به نمایش اونا به کاربران ندارن. پس به اشتباه تصور نکنین که فقطً به روزرسانی همیشگی سایت با مطالب کپی یا بی کیفیت به پیشرفت رتبۀ سایت شما کمک می کنه!

الگوریتم پاندای گوگل با رسالت مقابله با همین صفحات کم ارزش در سال ۲۰۱۱ به دنیا اومد.

تحلیل اسپما در سطح دامنه

موتورهای جستجو واسه پیدا کردن اسپما نه فقط صفحات تکی، بلکه صفحات اصلی سایت و زیردامنها (Sundomains) رو هم به عنوان یه مجموعه بررسی می کنن. اینجاس که باید بسیار مراقب باشین چون ممکنه ضرر وارده به سایت شما فقط واسه چند صفحه نبوده و مجبور شید به سراغ یه دامنه جدید برید!

چگونگی درج لینکا

در بخش قبلی درباره روشای فریبکارانه ایجاد لینک حرف زدیم و دیگه اینجا توضیح بیشتری نخوایم داد. فقط به این نکته کوتاه اشاره کنیم که موتورهای جستجو مانند یه گارآگاه حرفه ای سایتایی که به شما لینک دادن و سایتایی رو که شما به اونا لینک دادین دنبال می کنن و اگه از راه های اسپم و کلاه سیاه استفاده کرده باشین جریمه تون می کنن. پس فکر نکنین که اگه یه وبلاگ در سرویس بلاگفا یا بیان بسازین و هزاران لینک به سایتتون بدین موفق میشین!

توانایی اطمینان

با سایتایی که با تلاش خود اطمینان مخاطبان رو به دست آورده ان، معمولا مثل سایتای دیگه رفتار نمی شه. این مسئله تا جایی پیش میره که موتورهای جستجو واسه بررسی سایتای معتبر نسبت به دیگر سایتا فرق قائل شده و معیارهای بررسی رو به صورت برابر به کار نمی برن. واسه موتورهای جستجو، یکی از اصلی ترین معیارهای اطمینان، لینک هاییه که دامنه شما به دست آورده. اگه محتوای کم ارزش و تکراری روی وبلاگ شما دیده شه یا از سایتای اسپم دار لینک گرفته باشین، اعتبارتان پیش موتور جستجو زیر سوال میره.

عواملی که روی اعتبار سایت و جلب اعتماد گوگل تاثیر دارن عبارتند از:

  • سرعت سایت
  • گذشته سایت (یعنی سن سایت از وقتی که ایجاد شده)
  • تولید محتوای پایدار و منظم
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • کیفیت لینکای داخلی و خارجی
  • به کار گیری گواهی SSL

ارزش محتوا

همونطور که میدونیم، ارزش یه صفحه براساس یکتا بودنش و تجربه کاربر از بازدید اون صفحه مشخص می شه. تعیین ارزش یه دامنه هم به این جوره. سایتایی که به شکل دیگری کار می کنن حتما در رتبه گرفتن مشکل دارن. موتورهای جستجو دوست ندارن در جواب جستجوی یه مخاطب هزاران کپی از یه صفحه ویکی پدیا رو به اون نمایش بدن. موتورهای جستجو مجهز به الگوریتمای هوشمندی هستن که یافته های باکیفیت تر رو پیدا کرده و به کاربران نشون میدن.

ارزش-محتوا

یکی دیگه از راه های موتورهای جستجو واسه آزمایش ارزش محتوا اینه که می بینن مخاطب بعد از کلیک کردن روی یه لینک، بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه اون صفحه رو ترک می کنه. این خود نشونه ای از اندازه جذابیت و سودمندی محتوای اون صفحه س.

چیجوری می تونیم بفهمیم که خرابکاری کردیم؟

خبردار شدن از اینکه سایت ما توسط یه موتور جستجو جریمه شده واقعا دردناکه. بعضی وقتا، الگوریتمای موتور جستجو تغییر می کنن یا چیزی رو در سایت تون عوض می کنین که منتهی به افت رتبه شما شده و روی سئو تاثیر منفی میذاره. قبل اینکه پیش خودتون فکر کنین جریمه شدین، این موارد رو چک کنین:

  1. خطاها و ایرادات سایت

بعضی خطاها ممکنه در سایت شما وجود داشته باشن که جلوی خزیدن رباتا رو می گیرن. می تونین از کنسول جستجوی گوگل واسه پیدا کردن این ایرادها استفاده کنین.

  1. تغییرات

بعضی تغییرات اعمال شده در سایت، ممکنه بر نگاه موتورهای جستجو به سایت شما تاثیر گذاشته باشن (تغییرات روی صفحه ها، تغییر ساختار لینکا، تغییر در محتوا و چیزای دیگه ای به جز اینا).

  1. شباهت

ببینین سایتای مشابه شما وجود دارن که اونا هم رتبه خود رو از دست دادن یا خیر. وقتی که موتورهای جستجو الگوریتم هاشون رو دستکاری می کنتد، تاثیر روی سایتای مشابه، برابر هستش.

  1. محتوای تکراری

احتیاجی به توضیح نیس که وجود دو یا چند محتوای مشابه تو یه سایت، روی سئوی اون تاثیری منفی داره. سایت خود رو با دقت تموم واسه اطمینان از نبود وجود اینجور محتوایی بررسی کنین.

فلوچارت زیر کمکتون می کنه تا راحت تر بتونین فهمیده باشین که توسط موتورهای جستجو جریمه شدین یا نه. واسه اینگکه عکس رو روشن ببینین روی اون کلیک کنین.

 

اگه طبق فلوچارت بالا به این نتیجه رسیدید که جریمه شدین می دونین باید چیکار کنین؟

جریمه-گوگل

واسه خارج شدن از پنالتی گوگل  بهتره به نکات زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

  1. اگه تاحالا این کار رو انجام نداده اید، حتما در خدمات وسایل وبمستری گوگل و بینگ ثبت نام کنین. این ثبت نام باعث می شه موتورهای جستجو به شما یه جور اعتماد پیدا کرده رابطه بین شما و اونا بهتر شه.
  2. داده هاتون در حسابای وبمستری رو به صورت کامل بررسی کنین، از صفحات خراب گرفته تا خطاهای مربوط به خزش و پیامای اخطار اسپم. در خیلی از مواقع، چیزی که به عنوان جریمه مربوط به اسپم فرض می شه، مربوط به مشکلات دسترسیه.
  3. واسه فرستادن درخواست تجدید نظر، به جای فرمای عمومی از وسیله وبمستری موتور جستجو کمک بگیرین. دوباره به این نکته می پردازیم که ایجاد رابطه از این کانال، واسه موتور جستجو قابل اعتمادتر هستش.
  4. صداقت داشته باشین و همه چیز رو با جزئیات توضیح بدین. اگه اسپم می فرستاده اید، مسئولیت همه اشتباهاتتان رو به گردن بگیرین: لینکایی که گرفتین، چگونگی گرفتن اونا، کی اون لینکا رو به شما فروخته و موارد دیگه. موتورهای جستجو به خصوص گوگل از همین جزئیات واسه بهبود خدماتشون استفاده می کنن. تلاش در پنهانکاری به احتمال زیاد باعث می شه اونا شما رو کلاهبردار و دروغگو فرض کرده و کلا جواب شما رو ندن.
  5. قبل از درخواست تجدید نظر، هر مشکلی رو که در سایت خود می ببینن رفع کرده و یا در صورت ضرورت صفحات یا لینکای مربوط به اونا رو خط بزنین.
  6. بدونین که شاید باید کلی منتظر بمونین. بررسی درخواست شما از طرف موتورهای جستجو ممکنه هفته ها یا حتی ماه ها زمان ببره. هر هفته صدها یا هزاران سایت از طرف موتورهای جستجو جریمه می شن و بخاطر این افراد جوابگو سرشون خیلی شلوغه!
  7. اگه برند یا کار و کاسبی بزرگی در اینترنت دارین، در صورت توان تلاش کنین مشکل رو به صورت مستقیم با مسئولین ذی ربط در میان بذارین.

پیشنهاد می کنم واسه آشنایی کامل با پنالتی گوگل و نحوۀ خروج از اون مقالۀ «گوگل پنالتی چیه و چیجوری باید اونو رفع کرد؟» رو بخونین.

در انتهای مطلب، در جریان باشین که موتورهای جستجو وظیفه ندارن جریمه یا محدودیت شما رو بردارن. از نظر قانونی، اونا حق دارن این بلاها رو سر هر سایتی بیارن. اونا در صورت رفع مشکل شما، در واقع به شما لطف کردن. پس بهتره از همون اول به سراغ اون فوت وفنای مشکوک سئو نرفته تا در آینده به دردسر نیفتید.

تابه حال اینجور تجربه هایی داشتین؟ چیجوری تلاش کردین مشکل رو حل کنین؟ تجربه های خود رو با ما در میان بذارین!

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بلوری

علی بلوری هستم، چند سالی هست که در مورد بازرگانی، بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای آنلاین فعالیت می کنم و به دلیل علاقه فراوانم به تکنولوژی، اینترنت و کار و کاسبیای آنلاین، افتخار همکاری با رسانه دیجیتال مارکتینگ نوین رو دارم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین