بازاریابی چابک چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار شما دارد؟

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی چابک چیه و چه نقشی در موفقیت کار و کاسبی شما داره؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

هزینه­ ای که شما متحمل می­ شید فقط پول نیس! بدون اینکه فهمیده باشین، هزینه دیگه و شاید حتی مهم­ تری هم صرف می ­کنین: یعنی زمان! پس وقتشه که واسه موفقیت در کار و کاسبی تون، زمان رو هم در کنار بودجه مالی خود مدیریت و به درستی ازش استفاده کنین. چیجوری؟ همینجاست که فوت وفن مدیریت چابک و بازاریابی چابک به کمک شما می­ آید و همونطور که از اسمش پیداست، روند بازاریابی شما رو چابک و در عین حال موثر می­ کنه.

در این مقاله تعریفی ساده و کامل از مدیریت و بازاریابی چابک  ارائه میدیم و به چگونگی اجرا این روش مدیریت و بازاریابی در کار و کاسبی می پردازیم. یعنی شما رو با معنی داستان مشتریان، تیم اسکرام و سیستم مدیریت وظایف کانبان که وسایل بازاریابی و مدیریت چابک هستن، آشنا می کنیم.

مدیریت چابک چیه؟

در ماه فوریه سال ۲۰۰۱، تعدادی برنامه نویس که نگرانی مشترکی داشتن، دور هم جمع شدن تا راه حلی واسه بهتر کردن کارشون پیدا کنن. نگرانی مشترک این افراد، کمبود زمان و بازده پایین کارشون بود و هر چقدر که تلاش می کردن، بازم نمی تونستن پروژه هاشون رو در زمان مقرر با بازده مطلوب تموم کنن. بعد از کلی بحث و گفت و گو، در آخر به نتیجه رسیدن و روش جدیدی واسه مدیریت روند برنامه نویسی پیشنهاد دادن که امروزه با اسم "مدیریت چابک" شناخته می شه. حالا تعریف مدیریت چابک چیه؟

از نظر این برنامه نویسان، مدیریت چابک یه جور از مدیریته که شما به جای انجام یه پروژه بزرگ و سنگین از اول تا انتها، اونو به بخشای کوچیک تری تجزیه و

 بین اعضا تقسیم می کنین تا هم سرعت کارتون بیشتر بشه و هم بازده بهتری داشته باشین. مثلا، برنامه نویسان شرکتای بزرگی مانند تویوتا، هوندا و فوجی با به کار گیری این روش مدیریت، بازده خودشون رو در دراز مدت چندین برابر بالا بردن.

بازاریابی چابک چیه؟

الان فهمیدیم که مدیریت چابک چیه، پس بازاریابی چابک چه؟ پس از اینکه مدیریت چابک باعث پیشرفت بی سابقه ای در دنیای برنامه نویسی شد، بازاریابان وسوسه شدن که رمز موفقیت اونا رو بدزدند! و این جوری بود که روش "بازاریابی چابک" وارد دنیای کار و کاسبی شد. دقیقا مثل مدیریت چابک، بازاریابی چابک هم پروژه ای که به نظر بزرگ و زمانبره رو به چند بخش جزئی و در عین حال شفاف تجزیه می کنه تا سرعت و تاثیر کار رو زیاد کنه.

فرقی که بازاریابی چابک با بقیه روشای بازاریابی داره اینه که شما در بازاریابی چابک چاره ای ندارین همیشه از وضعیت بازار روز آگاه و به روز باشین تا بتونین خودتون رو با تغییرات اون وفق بدین و این موضوع ایه که حتی در مدیریت چابک هم (دست کم به اندازه امروز) لازم نبود. مثالی که می خوام بزنم، موضوع رو به طور کامل واسه تون روشن می کنه:

بازاریابی چابک سرعت، کیفیت، انعطاف­ پذیری و تاثیر بازاریابی شما رو نسبت به روشای دیگه چندین برابر افزایش می­ دهد.

فرض کنین بازاریابی چابک منشوریه که برعکس کار می­کنه! یعنی چه؟ می­ دونین که منشور نور خورشید رو دریافت می­کنه و اونو به اشعه ­های جداگونه تجزیه می­ کنه. ما گفتیم بازاریابی چابک برعکسه. یعنی تلاش و تجربیات کارکنان شما رو جداگونه دریافت می­ کنه و اونا رو باهم ترکیب می­ کنه تا سرعت، کیفیت، و انعطاف­ پذیری بازاریابی شما چندین برابر شه.

لازمه همینجا بگم که در ادامه مقاله، نقش مدیریت چابک و هم اینکه بازاریابی چابک رو به طور کامل به شکل عملی توضیح داده و جایگاه و کاربرد هر یک رو به شکل مشخص گفتیم.

بازاریابی چابک چه فایده هایی واسه کار و کاسبی شما داره؟

اگه قراره یه سیستم رو کنار گذاشته و سیستم دیگری رو جانشین اون بکنین، حتما باید سودی واسه تون داشته باشه، وگرنه کار عقلانی ای نیس! در این قسمت امتیازات روش بازاریابی چابک رو به شکل کوتاه و به درد بخور واسه تون آورده ام:

  • اول از همه، این روش بازاریابی به ما کمک می­ کنه تا تمرکز بیشتری روی مشتریان خود داشته باشیم و بتونیم ارزش­ های بیشتر و ماندگارتری واسه اونا بسازیم.
  • هم اینکه، می­ دونین که دنیای مدرن داره مثل برق و باد تغییر می کنه و اگه نتونیم خودمون رو با سرعت اون وفق بدیم، شک نداشته باشین شکست می خوریم. ولی احتیاجی به نگرانی نیس چون یکی دیگه از امتیازات بازاریابی چابک دقیقا اینه که کمک می کنه تا بتونیم خودمون رو به پای دنیای بازاریابی برسونیم.

واسه اینکه به واقعیت و جدیت موضوع پی ببرین، چند نمونه از این تغییرات رو واسه تون عرض می کنم: در عرض یه سال، بیشتر از هشتاد به روزرسانی روی الگوریتمای گوگل انجام شده و مواردی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن تا حد زیادی دچار تغییر شدن که مستقیما روی یافته های جست و جوی گوگل تاثیر می ذارن (امیدوارم به بحث سئو علاقه مند باشین!) و هزاران مورد دیگه مثل اینا که کار رو واسه بازاریابان سخت کرده است. حالا که ما نمی تونیم سرعت گوگل رو کم کنیم! پس تنها چاره اینه که سرعت خودمون رو افزایش بدیم و با این تغییرات کنار بیاییم.

بازاریابی چابک چه تغییراتی در کار و کاسبی شما بوجود میاره؟

حالا که به اندازه کافی در مورد اینکه بازاریابی چابک چیه و چه فایده هایی می تونه واسه کار و کاسبی تون داشته باشه حرف زدیم، نوبت اون رسیده که بدونیم به کار گیری این روش بازاریابی چه تغییرات عجیبی در کار و کاسبی شما بسازه.

بازاریابی چابک به تیم شما کمک می کنه که روی پروژه های باارزش تمرکز کنن، به شکل جمعی انجامش بدن، تاثیرش رو سبک سنگین کنن و با به کار گیری یافته های اون، به پیشرفت ادامه.

ممکنه سوال کنین که "بازاریابی چابک دقیقا چه کاری می کنه؟" سوال بجاییه. در کل، روش بازاریابی چابک به دو مانع اصلی کار و کاسبی می پردازه و اونا رو از بین برمی داره:

  • چگونگی سازماندهی اطلاعات به صورت سلسله مراتب
  • چگونگی پیشبرد کار به شکل آبشاری

در این قسمت، به بررسی هر کدوم از این مشکلات پرداخته و نشون دادیم که چیجوری مانع پیشرفت شما می شن. بعد  راه حل روش مدیریت چابک و بازاریابی چابک واسه حل این مشکلات رو آوردیم تا راه رو تا حد ممکن واسه شما روشن کنیم.

سازماندهی اطلاعات به شکل سلسله مراتب

اولین موردی که مانع پیشرفت ما می شه اینه که ما همیشه اطلاعات جدیدی رو وارد سازمان مون می کنیم اما بیشتر وقتا اونطور که باید، نمی­توانیم از این اطلاعات به نفع کار و کاسبی و بازاریابی­ مون استفاده کنیم. می­ پرسید به چه دلیل؟ چون اصلا سازماندهی اطلاعات­ مون از بیخ و بن اشتباهه! اما روش بازاریابی چابک، سازماندهی دیگری رو پیشنهاد می کنه.

اگه دقت کنین، متوجه می­ شید که سازماندهی نشون داده شده در عکس، یه نوع سلسله مراتب داره و مشتری در مرکزیت اون هیچ جایگاهی نداره. کمی پیچیده شد؟

پس بذارین به زبون ساده ­تری خدمتتان عرض کنم: ما اطلاعات زیادی به دست می­ بیاریم و هدفمون از این کار چیه؟ تا از این اطلاعات بیشترین استفاده رو واسه تولید و سرویس دهی به مشتریان بکنیم. اما از اونجایی که سازماندهی ما اشتباهه و دور مشتری نمی­ چرخد، نمی­ توانیم این اطلاعات رو مستقیما روی مشتری­ های خود اعمال کنیم. ولی اگه به حرف بازاریابی چابک گوش بدین، می ببینن که سلسله مراتب رو از سازماندهی اطلاعات حذف می کنه و مدل "مدیریت اطلاعات به روش چابک" رو جانشین اون می کنه.

در مدل چابک، سلسله مراتب سازماندهی اطلاعات از هم فرو می پاشد و اطلاعات به شکل خطی دسته بندی می شن، یعنی اینکه دیگه ما اطلاعات رو براساس "برتری" اونا دسته بندی نمی کنیم، بلکه همه اونا رو کنار همدیگه قرار می دیم و براساس اهمیت شون اولویت بندی می کنیم.

پیشبرد کار به شکل آبشاری (بدرود مدل آبشاری، سلام به مدل چابک!)

مورد دوم اینه که ما روند کار خود رو براساس مدل آبشاری پیش می بریم که هم سرعت ما رو کم می­ کنه و هم دیگه جوابگوی سرعت دنیای کار و کاسبی نیس.

قبل از مطرح شدن مدل چابک، تموم پروژه ها و فعالیتای تیمای طراحی به صورت آبشاری انجام می شدن.

همونطور که در عکس می ببینن، چگونگی انجام کار در مدل آبشاری به شکل مرحله ای است. یعنی در مرحله اول بخشی از کار رو انجام می دیم تا به مرحله دوم برسیم، بعد مرحله سوم و الی آخر (این وسط بگم که تا مرحله اول تموم نشه، امکان شروع مرحله دوم وجود نداره). اما اگه فرضا در مرحله دو یا سه تغییری در بازار کار و کاسبی ایجاد شه (تغییراتی مثل به روزرسانی الگوریتم­ های گوگل یا پنگوئن) ما توانایی پاسخگویی به این تغییر رو نداریم چراکه بیشتر از چندین ماه از شروع مرحله اول گذشته س! ممکنه بگید "خوب مشکلی نداره! ماهم کارمون رو تغییر می­ بدیم!"

پیشبرد کار براساس مدل آبشاری، دید شما نسبت به آینده رو کور می کنه!

اما مسئله اینه که وضعیت کار و کاسبیای اینترنتی، شبکه های اجتماعی، و سئو نه ماهیانه، بلکه هر ساعت و حتی هر دقیقه در حال تغییر هستن! دلیل اینکه ساختار آبشاری دیگه به درد بازار امروز نمی­ خورد اینه که اگه شما بخواین تغییری در اون بسازین باید کار رو از صفر شروع کنین!

حالا خوبیش اینه مدیریت چابک اینجا هم نجاتمون میده! چیجوری؟ مدل چابک دقیقا به این منظور طراحی شده که شما بتونین با تغییرات سریع بازار کار و کاسبی همگام باشین و حتی از اون جلو بزنین. بله درست خوندین! مدیریت چابک دیدگاه­ هایی به شما می­ دهد تا بتونین روند دنیای کار و کاسبی رو تا حد زیادی پیش ­بینی کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، در بازاریابی چابک شاید چند مرحله از کار رو به شکل همزمان انجام بدین و اگه لازم باشه، در مرحله قبل تغییری بسازین بدون اینکه این تغییر، تاثیری روی مراحل بعد از خود داشته باشه.

بازاریابی چابک چه اصولی داره؟

بیایید در این قسمت کمی جزئی تر و دقیق تر وارد موضوع شیم و نگاهی به چهار اصل بازاریابی چابک بندازیم.

۱٫ بازاریابی چابک، مشتری محوره.

مشتری­ ها مهم ترین عامل در بازاریابی چابک (یا هر نوع بازاریابی) هستن چراکه اصلا دلیل کار و کاسبی بودن ما اینه که مشتری داریم. چیزی که لازمه انجام بدیم اینه که باید مشتری رو در مرکز کار خود بذاریم. چیجوری؟ راه­ های زیادی واسه انجام این کار هست و هرکدوم  از این راه ها انگار شما رو به هدف تون نزدیک می کنه، اما شما دنبال چابکی هستین! پس باید سریع ترین و موثرترین رو رو انتخاب کنین. راهی که بازاریابی چابک پیشنهاد میده و دارای ویژگیای گفته شده، به کار گیری "داستان مشتریان" است. در بخش "چیجوری بازاریابی چابک رو در کار و کاسبی خود پیاده کنیم؟" این موضوع به شکل کامل واسه تون توضیح داده شده.

۲٫ بازاریابی چابک دارای تیمای میان کارکردیه.

اگه یادتون باشه، گفتیم که یکی از ایرادهای کارمون دسته بندی اطلاعات با سلسله مراتب بود. اما چاره اونو نگفتم. چاره ­اش تیم­ های میان کارکردیه. اسمش کمی ترسناک به نظر می­ آید اما نیس!

در بازاریابی چابک، همه چیز دور مشتری می چرخه.

معمولا سازمانا اینطور کار می­ کنن که واسه هر بخش از کار، تیم مشخصی درست می­ کنن و اونا رو از تیم­ های دیگه جدا می­ کنن تا به کارشون برسن. اما در بازاریابی چابک، این روش اصلا جوابگو نیس و لازمه که افراد با تخصص­ های جور واجور رو کنار هم قرار بدین تا همکاری و همفکری اون­ها سرعت، دقت، و کیفیت کار و کاسبی و بازاریابی ­تون رو چند برابر کنه. مثال "منشور برعکس" یادتونه؟ دقیقا همون رو می­ گویم.

حالا چیجوری تیم میان­ کارکردی رو درست کنیم؟ نگران نباشین. واسه اونم راهکارهایی براتون آورده ­ایم. یکی از محبوب ­ترین و پربازده ­ترین روش ها "جلسات سرپایی" است. از اسمش مشخصه که جلسه کوتاهیه، اما حالا به چه دلیل سرپایی؟ چون در حالت وایس تاده همه زودتر خسته می­ شن و اینطور می­ تونید زمان جلسه رو مدیریت کنین. حواستون باشه که زمان جلسات سرپایی نباید بیشتر از ده الی پونزده دقیقه باشه. حالا در این جلسات سرپایی چیکار کنیم؟ معمولا در این جلسه های کوتاه، سه موضوع رو خیلی سریع بررسی می­ کنن: چیکار کردیم، چیکار می­ کنیم، و چه عواملی ممکنه مانع پیشبرد کار باشن.

۳٫ بازاریابی چابک عمل گرا هستش!

یکی از بزرگترین مشکلات در راه پیشرفت خیلی از کسب و کارا اینه که زیادتر از اندازه روی فکر کردن و برنامه­ ریزی تمرکز می­ کنن و حتی نصفی از این وقت رو روی عمل (که مهم ­ترین معیاره) صرف نمی­ کنن. اما بازاریابی چابک شما رو به عمل دعوت می کنه! یعنی شما بعد از برنامه ریزی اولیه، بدون این دست اون دست کردن دست به کار میشین و برنامه تون رو عملی می کنین. حالا اگه در نصفه راه نیاز به تغییر داشته باشین، دیگه خیال تون راحته چون می دونین که با بازاریابی چابک، سریع خودتون رو با نیازای روز وفق میدید.

۴٫ بازاریابی چابک نیازمند تکراره!

مثل همه کسب و کارا، کار شمام واسه موفقیت راه مشخصی رو دنبال می­ کنه: محصولی رو تولید می­ کنین یا خدماتی رو ارائه می­ بدین، به دنیای تجارت و کار و کاسبی واردش می­ کنین و منتظر نتیجه کار می­ مونید. حالا سوال اینجاس که کسب و کارایی که از راه بازاریابی چابک استفاده می ­کنن هم همین راه رو دنبال می­ کنن، اما به چه دلیل موفقیت بیشتری کسب می­ کنن؟

سرعت و انعطاف پذیری! جواب همینه. در کار و کاسبیای عادی اگه محصول یا سرویسای داده شده شما موفق و رضایت ­بخش نباشه، زمان بسیار خیلی از دست داده ­اید و واقعا از رقبای خود عقب مونده ­اید. اما بازاریابی چابک برگ برنده ­ای به شما می ­دهد. چه برگی؟  اینکه در کوتاه ­ترین زمان ممکن، از اشتباه خود درس می ­گیرید و کار رو از اونجایی که مونده ادامه می­ بدین. اگه مطلب گفته شده در بخش "ساختار آبشاری" رو یادتون باشه راحت­ تر متوجه قضیه می­ شید.

چیجوری بازاریابی چابک رو در کار و کاسبی خود پیاده کنیم؟

تا اینجا که ما رو همراهی کردین، به شما توضیح دادیم که اصلا بازاریابی چابک و مدیریت چابک چی هستن و چه فایده هایی نسبت به روشای قبل از خود دارن. حالا دیگه نوبت بخش مهم تر رسیده: یعنی چیجوری این روش بازاریابی رو به شکل عملی وارد کسب و کارمون کنیم.

داستان مشتریان خود رو بنویسین

اگه یادتون باشه، در بخش "مشتری اساسی" که اولین اصل بازاریابی چابکه، گفتم که بهترین روش قرار دادن مشتری در مرکز کار، به کار گیری داستان مشتریاس. حالا اصلا "داستان مشتری" خودش چیه؟ اگه بخوام به آسونترین شکل ممکن بگم، شما خودتون رو جای مشتری می ذارین و می ببینن که از یه سرویس یا محصول چه انتظاراتی دارین. روش دیگه و عادی تری که هست، تعامل مستقیم با مشتریان است. یعنی شما مستقیما با مشتریان خود رابطه برقرار کرده و اطلاعاتی در مورد نیازها و انتظارات شون به دست میارین. این کار دو مزیت برجسته واسه شما و مشتری داره:

  • باعث می شه مشتری در درخواستای خود شفاف و دقیق باشه.
  • به شما کمک می کنه که با داشتن شناختی دقیق و روشن از مشتری (و نیازهایش)، راه مشخصی واسه پیشبرد کار مشخص کنین.

با این روش شما واقعا با مشتریان خود همکاری و انگار اونا رو در کار و کاسبی خود موثر می­ کنین تا بدونین که واسه موفق شدن به چه چیزایی نیاز دارن. فرمول زیر کار رو بری تون ساده تر می­ کنه:

«به عنوان … به … نیاز دارم تا بتونم …»

اگه مشتریان این سه جای خالی رو واسه شما پر کنن، واقعا داستان­ شون رو شنیده ­اید و آماده­ اید که کمک­ شون کنین. ممکنه یه مشتری بگه: "به عنوان یه بازاریاب به یه سایت با محتوای به درد بخور نیاز دارم تا بتونم کسب و کارم رو گسترش دهم." 

حواستون باشه که داستان مشتریان باید به همین اندازه کوتاه و ساده باشن وگرنه نه فقط کار رو آسون تر و بهینه تر نمی کنه بلکه پیچیدگیای بیشتری هم به اون اضافه می کنن.

تیم اسکرام بسازین

واسه تیمای میان­ کارکردی که درست کردین اسم خاصی می ­گذاریم تا با کلاس تر شن! اینجاهم باز از دوستان برنامه­ نویس مون قرض می­ گیریم! این دوستان به تیم­ های کوچیک ­شون "تیم اسکرام" (scrum) می­ می گن. حالا بیایید ببینیم که آخر این تیم­ های اسکرام اصلا چه وظیفه ­ای دارن و چه کمکی به ما می­ کنن.

حالا که شما تیم خود رو تشکیل داده ­اید، باید بدونین که تیم­ اسکرام یه ویژگی بی همتا داره و اونم اینه که کارکرد تیم براساس خودسازماندهی است، یعنی اینکه تیم توسط شخص یا افراد خارج از تیم کنترل نمی ­شه بلکه اعضای تیم به کمک همدیگه تصمیم­ گیری می­ کنن.

چیجوری تیم اسکرام رو سازماندهی کنیم؟

درسته که تیم استکرام با همه تیم­ های سنتی فرق می­ کنه، اما بازم نیاز به سازماندهی داره. سازماندهی بهینه­ ای که بتونه بازده کاری رو زیاد کنه. پس کمی بیشتر با ما همراه باشین تا این مسئله هم حل کنیم و ختم کلام بکنیم!

واسه اینکه تیم اسکرام بتونه کارش رو شروع کنه، در اول پروژه ­ای با یه هدف خاص مشخص می­ شه. این هدف خاص می­ تونه یه محصول پایانی یا یه سرویس باشه. بعد این هدف کلی که ممکنه واسه بعضی از اعضا کمی مبهم باشه، توسط اعضای تیم به چند هدف جزئی و به طور کامل شفاف تجزیه می­ شه.

تا اینجا که کار سختی نیس! حالا وقت اون هستش که بخشی از هر هدف جزئی تعیین شده، به اعضای تیم محول شه تا بدونن که اصلا چیکار باید بکننن. چیزی که اینجا خیلی مهمه و فرق بازاریابی چابکه، مسئله زمان است.

واسه هر بخشی که به عنوان وظیفه به اعضای تیم داده می ­شه، دوره کوتاه یه مدت تعیین می­ شه (معمولا بین دو الی چهار هفته) که همه اعضای تیم باید تا آخر این دوره کوتاه، وظایف رو به شکل گروهی بکننن. تا یادم نرفته بگم که به هر کدوم از این دوره ­های کوتاه مدت یه "اسپرینت" (sprint) گفته می ­شه.

پس اینطور شد که اعضای تیم، یه سری هدف جزئی رو دریافت می­ کنن و تا آخر اسپرینت اول، با همدیگه همکاری می­ کنن. چیزی که در مورد جلسات سرپایی گفتم یادتونه؟ این جلسات دقیقا همینجا به درد می­ خورند! یعنی اعضای تیم هر روز قبل از شروع کار به مدت خیلی کوتاه جلسه می­ گذارن تا برنامه کاری روز رو مشخص کنن.

وقتی اسپرینت اول تموم شد و همه وظایف مشخص شده در این دوره انجام شدن، اعضای تیم با سهامداران شرکت جلسه­ ای برگزار می­ کنن تا نتیجه های خودشون رو ارائه بدن و در مورد جزئیات اسپرینت بعدی تصمیم بگیرن. حالا این جلسات تا چه وقتی باید برگزار شن؟ تا وقتی که کل تیم به هدف پایانی خود رسیده باشن.

بخشای تیم اسکرام

بیاد در این بخش ازمقاله نگاهی به سه بخش اصلی تیم اسکرام بندازیم:

  1. مالک محصول (Product Owner) که حامی مالی پروژه س و چشم ­اندازی از محصول یا خدمات پایانی که قراره به دست مشتری پایانی برسه، داره. از طرف دیگه، مالک پل ارتباطی بین دنیای کار و کاسبی بیرون (و عرضه و تقاضاهای اون) و بقیه اعضای تیمه.
  2. اسکرام مَستِر (Scrum Master) که لقب "مربی تیم" رو هم داره و پل ارتباطی بین مالک و تیم پیشرفته (نگران نباشین! در بخش بعدی تیم پیشرفت رو توضیح می­ دهم) و جلسات سرپایی روزانه و جلسات پایانی بعد هر اسپرینت رو سازماندهی می­ کنه. پیش ­بینی مشکلات احتمالی در راه پروژه و ارائه راهکارهای اون تا حد زیادی بردوش اسکرام مستره، اما اگه یادتون باشه گفتیم که پایه کار تیم اسکرام، همکاریه. پس اسکرام مستر این کارا رو به تنهایی انجام نمی ­دهد بلکه از همفکری و همکاری بقیه اعضا استفاده می کنه و اون­ ها رو مدیریت می­ کنه.
  3. در آخر به تیم پیشرفت (Development Team) می­ رسیم که از اسمش هم مشخصه چه کاری انجام می­ دهد. این تیم بین سه الی نه نفر عضو داره که در راه انجام پروژه همکاری می ­کنن. چیزی که تیم پیشرفت اسکرام رو از بقیه تیم­ ها جدا می­ کنه اینه که اعضای این تیم واقعا به شکل تیم (و نه به شکل منزوی) همکاری می­ کنن. اینکه چه کارایی در هر اسپرینت با چه سرعت و دقتی انجام شن از جمله وظایف تیم پیشرفته.

کانبانی شید!

تا حالا که حرفی از کانبان (Kanban) نبود! حق با شماس. الان واسه تون توضیح میدم.

همونطور که قبلا گفتیم، ما وظایف اعضای تیم رو با به کار گیری اسکرام تجزیه و دسته بندی می کنیم. تا اینجا درسته؟ ، حالا از کجا مطمئن شیم که هرکی وظیفه خودشو کامل فهمیده س و اینکه اصلا چه مقدار از کار انجام شده؟ نگران نباشین، کانبان به جای ما مطمئن می شه! به آسونترین شکل ممکن اگه بخوام بگم، کانبان یکی از راه های مدیریت بصریه. چقدر مبهم شد! پس ساده ترش می کنم: در روش کانبان، شما یه بورد روی دیوار نصب می کنین و بخشای تجزیه شده در اسکرام رو روی اون به نمایش می ذارین تا بتونین به طور کامل دقیق و روشن ببینین که اصلا چکاره اید و اینکه کار شما در چه مرحله ای قرار داره.

حالا که متوجه منظور ما از کانبان شدید، بیایید ببینیم خود کانبان چه فایده هایی واسه ما داره و اصول اون چیه. وقتی که یه تیم به شکل مشترک روی یه پروژه کار می کنن، بعضی وقتا احساس پریشونی و گیجی می کنن چون کار رو به شکل جزئی انجام میدن و دیدی از خروجی پایانی خود ندارن. هم اینکه، خیلی وقتا پیش میاد که دو عضو از تیم به دلیل نداشتن هماهنگی، یه کار رو انجام میدن و بعضی وقتا برعکس: یعنی هیچ کدوم کار رو انجام نمی دن چون فکر می کنن که وظیفه همکارشانه. به کار گیری بورد کانبان از اینجور اتفاقایی جلوگیری می کنه و درصد پیشرفت پروژه رو جلوی چشم همه میذاره.

چیجوری از راه کانبان استفاده کنیم؟

در این بخش از مقاله، چند راه حل بسیار ساده و به همون اندازه به درد بخور به شما پیشنهاد می دیم تا بتونین از بورد کانبان خود بیشترین استفاده رو داشته باشین:

  1. کار خود رو چشمی کنین! وقتی که شما پروژه تون رو با به کار گیری بورد کانبان جلوی چشم همه قرار می دین، می تونین جریان کار رو دقیق ببینین: اینکه به چه دلیل شروع کردین، از کجا شروع کردین، به کجا رسیدین، و به کجا می خواین برسین. این روش باعث می شه که همکاری و رابطه بین اعضای تیم زیاد شه و هم اینکه همه اعضا دید روشن و شفافی از کار داشته باشن.
  2. "کارای در حال انجام" رو محدود کنین! اگه حجم خیلی از کار وارد این بخش بشه و به مراحل بعدی نرسه، دقیق شدن و فوکوس کردن وحس پیشرفت رو از اعضای تیم شما میگیره. هم اینکه، گفتیم که هدف اصلی بازاریابی چابک و اسکرام و همه اینا، استفاده بهینه از زمونه، اما این کار زمان زیادی از شما میگیره و اصلا شما رو از هدف اصلی تون دور می کنه.

۳٫ همیشه پیشرفت کنین! بعد از تموم شدن هر اسپرینت و حتی هر پروژه، جلسه ای با عنوان "نگاهی به گذشته" داشته باشین. با این کار می تونین نقاط قوت و ضعف اسپرینت گذشته رو بررسی کنین تا درسی واسه اسپرینتای بعدی تون باشه.

سخن پایانی درباره بازاریابی چابک

حتما تا اینجای مقاله که خوندنین شمام مثل ما به این نتیجه رسیدین که دیگه باید زمان رو هم مثل بودجه، مدیریت و تا حد ممکن ازش استفاده درست کنین. حالا خوبیش اینه کار واسه مون آسون شده چون که دیگه مدل بازاریابی چابک نه فقط به دنیای کار و کاسبی معرفی شده، بلکه آزمایش هم شده و یافته های عجیبی به بازاریابان داده. پس احتیاجی به گفتن نیس که دیگه وقتشه که در اولین فرصت این روش رو در کار و کاسبی خود پیاده کنین! منتظر شنیدن نظرات شما در مورد مقاله و هم کارکرد بازاریابی چابک در کار و کاسبی تون هستیم!

موضوعات در رابطه بازاریابی اینترنتیانواع روشای بازاریابی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

بابک خدادوست

شاعرای شکست خورده نویسنده میشن و نویسنده های ناموفق تلاش میکنن محتوای خوبی بنویسن!
منم یه چی بین نویسنده تقریبا موفق و محتوا نویس موفق هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین