بازاریابی سبز چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی سبز چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

۱۶ دی ۱۳۹۶

تا قبل از مطالعه در مورد بازاریابی سبز، نمی دونستم که بازاریابی هم می تونه رنگ داشته باشه! البته، مسئله خیلی عمیق تر از یه رنگه. اما قبل اینکه به اصل موضوع بپردازم، مثل همیشه بحث رو با یه مثال در زندگی روزمره شروع می کنم. هممون وقتی به یه فروشگاه میریم تا چیزی بخریم، معمولا اولین سوالی که از ذهنمون عبور می کنه، اینه که: قیمتش چنده؟ و شاید پس از تحلیل و تایید مالی هزینه، شاید می پرسیم که حالا این محصول به چه درد ما می خوره!

البته بعضی وقتا سوالات تخصصی تری هم از خود می پرسیم. مثلا، یکی از دوستانم، هر چیزی که خریداری می کنه، اندازه قند، چربی و… اونو به دقت مورد بررسی قرار میده تا از سلامت محصول به طور کامل مطمئن شه. البته جدا از نتیجه بررسی هاش، ۹۹ درصد مواقع اون محصول رو می خره!

اما بحث امروز ما در مورد کم افرادیه که قبل از خرید محصول مورد نظرشون این سوال بسیار حیاتی، بشردوستانه، آینده نگرانه، دلسوزانه و مسئولانه رو از خود می پرسن که: این محصول ضرری به محیط زیست میرسونه یا نه؟! زباله های این محصول چه می شن؟ این محصول ارگانیکه؟ اصلا این محصول ارزش قیمت بالایش رو داره؟

من، به عنوان فردی که در رشته مدیریت گردشگری تحصیل کرده، و نسبت به شما ادعای بیشتری به تلاش در جهت حفظ محیط زیست داره، و اگه پای حرف هاش بشینین، ساعتا در مورد پیشرفت پایدار و مباحث این چنینی با شما صحبت می کنه (اگه طاقت بیارین)، عزممو جزم کردم که امروز به بررسی و معرفی پاک ترین روش بازاریابی یعنی بازاریابی سبز بشینم و کمی از نگرانیای محیط زیستی خود و بسیاری دیگه رو با شما در میان بذارم.

حالا، جا داره که پس از این درد دل دوستانه، به جواب این سوال بپردازیم که: بازاریابی سبز چیه؟

بازاریابی سبز چیه؟

در دنیا موسسات زیادی در بخش محیط زیست و بازاریابی فعالیت می کنن و تعاریف مختلفی رو از بازاریابی سبز (بازاریابی محیط زیستی یا اکو – بازاریابی) ارائه دادن. اما ، وجه مشترک همه تعاریف اینه: بازاریابی سبز یعنی بازاریابی اجناس و خدماتی که به شکل پایدار، به بهتر شدن محیط زیست کمک می کنن و به کار گیری اونا از نظر محیط زیستی بهتره.

اما بازاریابی سبز فقط به تولید اجناس موافق با محیط زیست محدود می شه؟ خیر، باید با دید بازتری به اون نگاه کنیم. واقعیت اینه که بازاریابی سبز همه فعالیتا و اقدامات محیط دوستانه یه کارخانه تولیدی یا یه شرکت ارائه دهنده خدمات رو شامل می شه.

به بیان دیگه، ما یا هرکی دیگه ای که ادعای به کار گیری راه بازاریابی سبز رو داریم، باید اصول اونو در ۰ تا ۱۰۰ اقدامات و فعالیتای خود رعایت کنیم. کارایی مانند تغییر در طراحی اجناس، تغییر در صنعت و روند تولید کالا، بسته بندی زیست محیطی و بقیه تغییراتی که لازمه در کنار صورت بگیرن تا از تخریب محیط زیست جلوگیری شه.

شاید این سوال واسه شما مطرح شه که: اگه فقط به فکر محیط زیست باشیم، پس کی بفروشیم؟! اتفاقا همینجاس که بازاریابی سبز وارد عمل می شه و در آرامش کامل جواب میده: نگران نباشین، اگه نکاتی رو که به شما معرفی می کنم رعایت کنین، هم سود و فروش دارین، هم از نابودی محیط زیست جلوگیری می کنین!

چیجوری؟ خیلی راحت، مثلا کافیه اقدامات شما باعث کاهش مصرف انرژی شه، اون وقت هم در هزینه شما صرفه جویی می شه و هم انرژی بیشتری واسه استفاده نسلای آینده باقی می مونه (این جون کلام همون پیشرفت پایداریه که اول مقاله به اون اشاره کردم!).

کومیک دعوت به بازاریابی سبز

چه کسائی می تونن از بازاریابی سبز استفاده کنن؟

جواب: همه می تونن! در واقع از اونجایی که همه اجناس نیاز به صرف انرژی دارن و تولید اونا مقداری زباله بوجود میاره، هر شرکتی می تونه در راه بازاریابی سبز قدم برداره. البته هر شرکتی با در نظر گرفتن اولویتای کار و کاسبی و محاسبه سود و زیانی که داره، راهکارهای بازاریابی سبز رو در عمل اجرا می کنه. این وسط، بعضی از شرکتا، فقط به فکر سود و زیان خود بوده و هیچ توجهی به اثرات محیط زیستی صنعت خود ندارن.

اما در دنیا شرکتایی وجود دارن که علاوه بر سود و زیان خود، واسه حفظ محیط زیست هم اهمیت قائل هستن. مهم ترین چالشی که این شرکتا با اون منطقی ان اینه که: چیجوری میشه میان سود و اهداف محیط زیستی، تعادل برقرار کرد؟ این رقابت خیلی وقتا باعث شده تا حتی مدیرانی که ادعای زیادی در بازاریابی سبز دارن، خیلی هم سبز نباشن!

اما اگه شمام با این نوع از رقابت مواجهید، پیشنهاد می کنم تا ادامه مقاله بازاریابی سبز ما رو مطالعه بفرمایید تا شناخت بیشتری نسبت اینجوری و روش بازارایابی داشته باشین و با آگاهی بیشتری راه حرکت کار و کاسبی خود رو انتخاب کنین.

بازاریابی سبز واسه چه مشتریائی موثر و خوبه؟

اجازه بدین از شما سوالی سوال کنم؛ در خونواده، دوستان، محیط کار و… چند نفر رو سراغ دارین که واسه محیط زیست ارزش قائل هستن و به اون اهمیت میدن؟ جواب به این سوال مهمه چون در آخر بازار هدف شما آدمایی هستن که نسبت به اون چیزی که در دنیا می گذره و اون چیزی که تولید و مصرف می کنن، بی خیال نسبت به موضوع نیستن! آدمایی که نه فقط به به کار گیری اجناس سبز علاقه دارن، بلکه حاضرن پول بیشتری واسه جفت و جور اون بپردازند.

، شاید در راه رسیدن به جواب این سوال، با این واقعیت مواجه میشیم که اجناس سبز – مخصوصا در جامعه ما – سهم کمی در بازار دارن. در خیلی از صنعتا، اجناس سبز تنها ۳ درصد از سهم کل بازار مصرفی رو شامل می شن.

بدیش اینه در بازارهای صنعتی یا B2B هم تماشاگر سهم کمتری از این مبادلات هستیم. این مسئله نشون میده که سوددهی و کاهش هزینه ها براشون در اولویت بالاتری نسبت به جهان هستی قرار داره! هرچند، شاید محکوم کردن اونا خیلی درست نباشه، ما هم قصد نداریم کسی رو محکوم کنیم، بلکه ما، به عنوان اعضایی از جامعه که آینده نگری بیشتری داریم و فقط به فکر سود کوتاه مدت نیستیم، از اونا دعوت می کنیم که در راه تولید و بازاریابی سبز قدم بردارن، هرچند کوچیک.

بازاریابی سبز و b2b

شک نداشته باشین روشای بازاریابی سبز شما واسه اونایی که به خود اجازه میدن در خیابون زباله بریزن، مصرف کشکی و هردم بیل پلاستیک دارن و به آثار داغون کننده گازهای گلخانه ای توجهی ندارن، جذاب نیس. چون اولین کاری که قبل از بازاریابی واسه این افراد باید بکنیم، فرهنگ سازی و آموزشه. در واقع، بازاریابی سبز واسه آدمایی موثر و خوبه که اونا هم مثل شما به محیط زیست خود اهمیت میدن و حاضرن هزینه بیشتری بپردازند اما کالاهایی رو بخرن که با محیط زندگی اونا موافق باشه.

البته بسته به شرایط اقتصادی هر جامعه، هزینه ها اهمیت بسیار زیادی در موفقیت یا نبود موفقیت بازاریابی سبز دارن. مخصوصا در جامعه ای که افراد اون حساسیت بالایی نسبت به قیمت دارن، نمیشه انتظار چندانی داشت تا اجناس سبز که معمولا قیمت بالاتری دارن، فروش بالایی داشته باشن. این مسئله یکی از مهم ترین رقابت واسه کسب و کارهاییه که می خوان از این راه و روش بازاریابی استفاده کنن.

اما اگه انتخاب کردین، اگه عزمتونو جزم کردین در دنیای خود موثرتر از قبل باشین و در حفظ اون تلاش کنین، و اگه کسب درآمد و افزایش سود تنها نگرانی زندگی شما نیس، حالا وقت اون رسیده که بازاریابی سبز رو شروع کنین. چیجوری؟ واسه جواب به این سوال از شما دعوت می کنم که ادامه مقاله امروز رو هم مطالعه بفرمایید.

بازاریابی سبز خود رو چیجوری شروع کنیم؟

، در این قسمت فرض ما اینه که شما بازاریابی سبز رو به عنوان روش بازاریابی یا دست کم یکی از راه هدف دارای بازاریابی کار و کاسبی خود انتخاب کردین و می خواید در این راه قدم وردارین. فعلا واسه شروع احتیاجی نیس درختی بکارید – هرچند کار بسیار موثر و مفیدیه – اما قراره اقدامات شما که موافق با محیط زیست هم هست، در راه بازاریابی و فروش اجناس و خدماتتون قرار گیرد. پس اول باید بررسی کنیم که چیجوری میشه در این راه سبز کار کرد و از راه و روش بازاریابی سبز استفاده کرد.

واسه شروع اجازه بدین با یه مثال پیش بریم. فرض کنیم شما فروشگاه زنجیره ای دارین و عزمتونو جزم کردین که دیگه از کیسه پلاستیکی استفاده نکنین چون شما بخوبی می دونین که نزدیک به ۱۰۰۰ سال زمان می بره تا یه کیسه پلاستیکی تجزیه شه. شما فردی هستین که به دنیای خود اهمیت میده. شما می خواین دنیای خود رو بهتر کنین. پس تصمیم می گیرین تا کار و کاسبی تون رو با محیط زیست موافق کنین و از جمع شدن زباله جلوگیری کنین.

پس یه ایده به ذهن شما می رسه، اینکه بجای به کار گیری کیسه های پلاستیکی، کیسه های چندبار مصرف پارچه ای به مشتریان بدین و حتی می تونین از اونا بخواین که اگه دوباره به فروشگاه شما اومدن و کیسه های پارچه ای شما رو با خود آوردن، براشون تخفیف قائل شید. به همین سادگی، شما در راه بازاریابی سبز قدم ورداشته اید. با این کار هم برند خود رو تبلیغ می کنین و هم از محیط زیست خود دفاع کردین.

بازاریابی سبز و حفظ محیط زیست

در واقع بازاریابی سبز وقتی شروع می شه که اقدام محیط زیستی شما مورد توجه مشتریان قرار گیرد، به اندازه کافی جذاب باشه و اونا رو تشویق کنه تا بازم از شما خرید کنن. این اولین قدم شما واسه شروع بازاریابی سبزه.

اما همین یه اقدام کافیه؟ خیر، شما باید تضمین کنین که هیچ کدوم از اقدامات کار و کاسبی شما در اختلاف با کم شدن مصرف پلاستیک نیس. چی می شه اگه مشتریائی که به پشت ویترین مغازه شما میان، انباشتی از پلاستیک و زباله رو ببینن؟ و یا اینکه ببینن در مصرف برق زیاده روی می کنین؟ شک نداشته باشین، اون مشتری به این نتیجه می رسه که شما بر خلاف ادعایتان، به اندازه کافی به بازیافت مواد و محیط زیست اهمیت نمی دین.

پس میشه گفت که بازاریابی سبز، هدفی همه جانبه س و باید در همه فعالیتاتون دیده شه. این دومین گامیه که باید در این راه وردارین، یعنی اینکه میان همه فعالیتای بازاریابی خود هماهنگی بسازین.

اما مسئله سومی که در شروع بازاریابی سبز خود باید به اون توجه کنین – که نیاز به صبر، حوصله و کمی دلسوزی داره – اینه که مخاطبان خود رو آموزش بدین. یعنی، هرچند نبود به کار گیری کیسه های پلاستیکی، موافق با محیط زیسته، اما شما بازم نیاز دارین تا مخاطبان هدف خود رو نسبت به ارزش کار خود خبر دار کنین.

شما می تونین به مشتریان خودتون بگید که ۱ کیسه پلاستیکی از ۲۰ الی ۱۰۰۰ سال زمان میبره تا تجزیه شه – چیزی که خیلی از مردم ممکنه ندونن. همین اطلاع کوچیک در مورد کیسه های پلاستیکی می تونه تبدیل به بخشی از کمپین بازاریابی سبز شما شه. با این کار مشتریان شما متوجه می شن که شما در کار و کاسبی تون تا چه میزانی واسه محیط زیست خود اهمیت قائل هستین.

چیجوری کمپین بازاریابی سبز خود رو پیشرفت بدیم و در اون موفق شیم؟

قبل از هرچیزی، لازم می دونم دوباره تکرار کنم که بازاریابی سبز، دارای هدفی جامعه. یعنی اینکه شما به عنوان مدیر یه مجموعه که می خواید اصول بازاریابی سبز رو در کار و کاسبی خود اجرا کنین، باید در همه مراحل کار خود، از قوانین اون پیروی کنین و همه حولوحوش اونو مورد بررسی بذارین. البته قبل اینکه به بررسی عوامل موفقیت در بازاریابی سبز بپردازم، لازم می ‍دانم این نکته رو بگم که مسئولیت پذیری، مهم ترین ویژگی افرادیه که در راه بازاریابی سبز قدم برمی دارن. این افراد علاوه بر توجه به رشد کار و کاسبی خود، به دنیا و محیط زیست خود هم اهمیت میدن و در تلاشند تا آسیبای زیست محیطی رو به کمترین حد ممکن برسانند.

کومیک مسئولیت پذیری در بازاریابی سبز

یکی از مهم ترین مشکلاتی که شما در راه بازاریابی سبز دارین، اینه که مشتریا معمولا به ادعاهای محیط زیستی مشکوک هستن. تصور اونا اینه که فروشندگان فقط به دنبال سود هستن و سازگاری اجناس و خدماتشون با محیط زیست نگرانی روزانه اونا نیس.

بذارین یه مثالی بزنم، فرض کنین که به یه هتل پر ستاره رفته اید که مجموعه مدیریتی اون هتل، سر و صدای زیادی در مورد مصرف بهینه انرژی ایجاد کردن. اونا با شعار «محیط زیست رو نجات بدین»  از شما میخوان که چندبار از یه هوله واسه خشک کردن خود استفاده کنین. ، جدا از هدفی که مدیران اون هتل دارن – چه با خلوص قصد باشه چه ریاکارانه – این کار ممکنه از دید مشتریان خیلی هم محیط زیستی به نظر نرسه! در واقع مشتریان شاید به این مسئله فکر می کنن که هتل این کار رو فقط واسه کاهش هزینه شستشوی خود انجام داده.

اما اجازه بدین همه چیزایی که واسه موفقیت در بازاریابی سبز رو نیاز دارین و کمی هم تا اینجا در موردش بحث کردیم رو در ۵ مورد خلاصه کنم:

اول: راه و روش شما در بازاریابی سبز باید کامل باشه

اول از همه، همونطور که بارها هم به اون اشاره کردم، بازاریابی سبز باید کامل باشه و کل کار و کاسبی شما رو دربر گیرد. یعنی مثلا، اینکه فقط روند تولید اجناس ما موافق با محیط زیست باشه کافی نیس. بلکه این سازگاری باید در فرایندهای دیگه کار و کاسبی مانند بسته بندی، پخش و تبلیغ اجناس هم مشاهده شه.

دوم: داشتن صداقت و شفافیت شرط اصلی موفقیت شما هستش

باید صداقت داشته باشیم و از طرح ادعاهای دروغین و بی پایه دوری کنیم. به نظر من صداقت و شفافیت مهم ترین اصل واسه موفقیت یه کسب و کاره. پس، واسه موفقیت در بازاریابی سبز، باید شفاف و رو راست باشین؛

نبود صداقت در بازاریابی سبز

به چیزی که در تصویر بالا می ببینن اصطلاحا سبز شویی یا green washing میگن. «سبزشویی» یعنی اینکه یه شرکت یا سازمان به دوستدار محیط زیست بودن خودنمایی کنه اگه از راه فعالیتای خود، در حال تخریب محیط زیسته. بدیش اینه در کشورای جهان سوم از جمله ایران به دلایل جورواجور ازجمله ضعف در قوانین زیست محیطی، بیشتر فعالیتای بازاریابی سبز، سبز شویی هستن.

پس پیشنهاد ما به شما اینه که:

  • به ادعاهایی که در بازاریابی سبز دارین عمل کنین. همیشه عمل مهم تر از حرف بوده و هست و هستش. پس لازمه که ایده های سبز خود رو در عمل پیاده کنین.
  • همه سیاستا، بخشا و سطوح کار و کاسبی شما، با اصول بازاریابی سبز منطبق باشه و تا جایی که ممکنه، تناقضات رو از بین وردارین. مثلا، اگه شعار شما در روند تولید اجناس حفظ سلامت هوا هستش، حواستون باشه با ماشینای آلاینده و غیر استاندارد در محیط کار تردد نکنین، نه شما و نه همکارانتون!

رعایت این دو نکته موجب می شه که شما کم کم در کار و کاسبی خود اعتبار به دست بیارین و مشتریان به راه و روش سبز شما اعتماد کنن.

کومیک بازاریابی سبز مشکوک

بخاطر داشته باشین که چگونگی ارائه شما به کاربران در مورد سازگاری اجناس با محیط زیست هم اهمیت بسیار زیادی داره. مثلا به این جمله دقت کنین: «مواد تشکیل دهنده شامل سورفکتانتای تجزیه پذیر (آنیونی و غیر آلی) و آنزیما هستش».

این جمله در زیر یه بطری آب معدنی نوشته شده. نظر شما چیه؟ من فکر می کنم که این جمله، بجای اینکه اعتماد مصرف کنندگان رو جلب کنه، اونا رو مشکوک می کنه و حتی ممکنه اونا رو دچار استرس کنه. نوشیدن حیاتی ترین و گواراترین نوشیدنی جهان با استرس!

اما از طرف دیگه، اینکه فقط بخواین با کلی گویی، فقط از کلمه سبز استفاده کنین هم زیاد باحال نیس. چون سبز بودن به معیارهای مختلفی داره. بعضی از اجناس بدون مواد شیمیایی یا سمی هستن، بعضی قابل بازیافت بوده و بعضی موجب کاهش اثر گلخانه ای می شن.

محصول شما کدوم یکی از این معیارها رو داره؟ کافیه اون ملاک رو به مشتریان خود اعلام کنین و مشخص کنین که محصول شما به چه دلیل سبزه.

سوم: آموزش مخاطبان خود رو خیلی جدی بگیرین

به مشتریان خود حق بدین که در مورد سابقه، روند تولید، عرضه و… اجناس شما سوال کنن و بدونن تا بدرستی اونو آزمایش کنن. این کوچیک ترین حق مشتریاس که بدونن ما (یا شما) به چه دلیل هستیم، چیجوری هستیم و چه هدفی داریم.

پس، اگه هدف شما محیط زیسته، و اگه اصول اونو در تولیدات محصول خود رعایت می کنین، به مشتریان خود چرایی اونو توضیح بدین و بگید که این کار شما چه تاثیر بر دنیا میذاره.

باور کنین، اینکه هر فرد احساس کنه که می تونه بر دنیای دور و بر خود تاثیر مثبت بزاره، خیلی با اهمیته و شما به عنوان صاحبان کار و کاسبی، اگه این حس رو رو راست و در عمل به مشتریان خود انتقال بدین، بهترین روش بازاریابی رو دارین.

پس به نظر من، مهم ترین کاری که در بازاریابی سبز باید انجام بدین، آموزش مشتریاس. دوباره تکرار می کنم، اینکه به مشتریان خودتون بگید اجناس شما به حفظ محط زیست کمک می کنه، کافی نیس. نباید به همین راضی باشین چون مشتریان شما به همین راضی نیستن.

مسئله شما بالاتر از اینا هستش، شما باید به مشتریان خودتون بگید که به چه دلیل این کار شما مهمه، و به چه دلیل حفظ محیط زیست انقدر لازمه. وگرنه، هرچه هم شما فداکاری کنین و اجناس خود رو موافق با محیط زیست ارائه بدین، از طرف مشتریائی که مهم بودن این موضوع رو نمی دونن، یه « که چه؟!» دریافت می کنین.

بله مطمئن هستم شنیدن این جمله آب سردی بر پیکره کار و کاسبی شما خواهد ریخت و روز شما رو خراب می کنه! اما، من اگه به جای شما باشم، نا امید نمیشم و از این فرصت استفاده می کنم، به مشتری خود توضیح میدم و این حق رو به اون میدم که: بدونه!

مثلا، اگه ایده سبز شما، اینه که بسته بندی محصولاتتون قابل بازیابیه، مخاطبان خود رو از فواید این کار خبر دار کنین. مثلا در سایت خود مقاله ای بنویسین که در مورد اهمیت توانایی بازیابی مواد توضیح بده و اونا رو نسبت به مضرات محیط زیستی جمع شدن اون باخبر کنه.

و از اونجا که اجناس شما بهترین وسیله تبلیغ شمان، می تونین از ظرفیت بسته بندی اون استفاده کنین و راه و روش محیط زیستی خود رو با درج مناسب در بسته بندی محصول خود، به مخاطبان منتقل کنین. اتفاقا چند روز پیش محصولی خریدم که روی بسته بندی اون به مشتریان اطلاع داده شد که این نوع از بسته بندی واسه حفظ محیط زیسته.

تصویر مثال بازاریابی سبز

چهارم: توسط موسسه های معتبر محیط زیستی تایید شید

اعتبار خود رو از یه شرکت معتبر بگیرین. در دنیا شرکتایی وجود دارن که با در نظر گرفتن اهدافشون، صلاحیت تایید اجناس شما رو از نظر سازگاری و دوستی با محیط زیست دارن. شک نداشته باشین داشتن این تاییدیه اعتبار بیشتری به بازاریابی سبز شما خواهد بخشید.

واسه اینکه شما بتونین این صلاحیتا رو دریافت کنین، باید شاخصای محیط زیستی مختلفی رو داشته باشین. مثلا، شما می تونین در موردای مصرف پایین انرژی و بازیافت پذیری محصول خود مورد تایید این شرکتا قرار گیرید.

پنجم: با مشتریان خود تعامل پایدار و دوستانه برقرار کنین

از نظر من و با در نظر گرفتن تجربه ای که در بازاریابی دیجیتال دارم، ایجاد تعامل با مشتری یکی از موثرترین روش هاییه که از راه اون می تونین مشتریان وفادار زیادی داشته باشین. به نظر من، اگه این تعامل با روشای درستی برقرار شه، در همه روشای بازاریابی موثر هستش. ایجاد این تعامل مخصوصا در بازاریابی سبز بسیار مهم و موثر هستش.

پس، اگه می خواین در کمپین بازاریابی سبز خود، موفق شید، باید اجازه بدین تا مشتریان شمام در این اقدام مثبت شما شریک باشن. مثلا شما می تونین خیلی راحت از مشتریان خود بخواین که پس از خرید محصول شما، در اینستاگرام خود یه عکس از اون منتشر کنن و هشتگای مربوط به حفظ محیط زیست و برند خود رو زیر اون اضافه کنن و واسه ایجاد انگیزه هم می تونین اعلام کنین که به قید قرعه به آدمایی که از اون هشتگا استفاده کردن جایزه می دین.

بازاریابی سبز چیجوری می تونه به کار و کاسبی ما آسیب بزنه؟!

همونطور که در قسمت قبل هم گفتیم، صداقت و شفافیت تاثیر بسیار زیادی در موفقیت یا شکست شما در بازاریابی سبز داره. تلاش کنین هیچ وقت نمونه این ضرب المثل نباشین که: قسم حضرت عباس رو بینیم یا دم خروس رو!

واقعیتی که شما باید همیشه در نظر داشته باشین اینه که هرچند بازاریابی سبز در حال رشد و پیشرفته، اما اشتباه در این روش بازاریابی می تونه واسه کسب و  کار شما خطرناک هم باشه و شما رو تا مرز ورشکستگی پیش ببره!

نبود صداقت خطرناک ترین اشتباهیه که می تونه کمپین بازاریابی سبز شما رو با شکست مواجه کنه و برند و اعتبار شما رو زیر سوال ببره. یادتون باشه، همه مردم نسبت به شعارهای محیط زیستی مشکوک هستن و درصورتی که متوجه اختلاف یا فریبی در کارای شما شن، شدیدا عکس العمل نشون میدن. مخصوصا در این دوره و زمونه که شبکه های اجتماعی بستر بسیار مناسبی رو واسه انتشار شایعات جفت و جور کردن.

کومیک صداقت در بازاریابی سبز

فروشندگان در بازاریابی سبز چه نکاتی رو باید رعایت کنن؟

بازاریابان باید دقت کنن که صرف سازگاری محصول پایانی با محیط زیست کافی نیس و نمی تونه به تنهایی عامل فروش محصول شه. واقعیت اینه که کیفیت و قیمت هم در اندازه فروش شما تاثیر مستقیمی دارن.

پس، بازاریابانی که می خوان اصول بازاریابی سبز رو در کار و کاسبی خود اعمال کنن، باید مطمئن شن که محصولشان به اندازه کافی ارزشمنده و بعد بر مزیت محیط زیستی اون تاکید کنن. در واقع، اگه شما می خواید محصول سبز تولید کنین، لازمه علاوه بر موافق بودن اون با محیط زیست، بر کیفیت اونم تاکید داشته باشین. وگرنه، اگه تنها هدف شما ارائه محصولی باشه که با محیط زیست سازگاری داره، اون وقت ممکنه به فروش و سود مورد نظرتون هیچ وقت دست پیدا نکنین.

کومیک اشتباه در بازاریابی سبز

مثلا، شرکت سان چیپس (Sun Chips)، عزمشو جزم کرد واسه چیپسای خود، یه جور بسته بندی طراحی کنه که به طور کامل توانایی بازیافت داشته باشه. اما جنس بسته بندی طوری بود که شما رو موقع تماشای تلویزیون بخاطر سر و صداهای زیاد اذیت می کرد.

به خاطر همین، رضایت مشتریان این محصول کم شد و در نتیجه، فروش شرکت هم کم شد. چون واسه مشتریان آرامش بین تماشای تلویزیون، اهمیت بیشتری داشت تا اینکه بسته بندی چیپس قابل بازیابی باشه.

در آخر، بازاریابان باید در انتخاب بازار هدف درست هم دقت کنن. مثلا، اجناس سبز که بیشتر قیمتای بیشتری هم دارن، در فروشگاه هایی که جنسای ارزون قیمت به فروش می رسونن، به احتمال زیاد فروش کمی دارن. اگه این اجناس رو میشه در فروشگاه های لوکس، معتبر و گرون به فروش بیشتری رساند.

دید مردم نسبت به بازاریابی سبز چیجوریه؟

مشتریائی که به محیط زیست خود اهمیت میدن، سبز بودن یه محصول رو به چشم یه مزینت می بینن و براساس اون تصمیم به خرید محصول می گیرن.

اما از کجا مطمئن باشیم که مشتریان حاضرن واسه جفت و جور یه کالای سبز، هزینه بیشتری رو نسبت به نوع غیر سبز اون بپردازند؟ به این فکر می کنین که کسی واسه اجناس سبز و اقدامات زمین دوستانه شما ارزشی قائل نیس و حاضر نیس هزینه بیشتری پرداخت کنه؟ ، این بار واسه جواب به این سوال، اجازه بدین به سراغ آمار و ارقام بریم و نگاه مردم نسبت به خرید اجناس سبز رو مورد بررسی بذاریم.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ توسط موسسه تحقیقاتی نایلسن انجام شد، بیشتر از ۳۰ هزار مشتری از ۶۰ کشور جور واجور در نظرسنجی شرکت کردن و اندازه علاقه اونا نسبت به خرید اجناس سبز و پایدار سنجیده شد. یافته های جالبی بدست اومد:

  • ۵۵% از مشتریان حاضرن واسه خرید اجناس و خدماتی که معتقد به حفظ محیط زیست و پیشرفت پایدارند و بر سلامت محیط تاثیر مثبت می ذارن، هزینه بیشتری پرداخت کنن.
  • ۵۲% از افراد در ۶ ماه گذشته دست کم ۱ محصول از شرکتی خریدن که رویکردش پیشرفت پایدار و حفظ محیط زیست بوده.
  • ۵۲% از افراد مورد تحقیق هم بسته بندی اجناس رو بررسی کردن تا مطمئن بشن که اون محصول محیط زیستشان رو تخریب نمی کنه.

جالبه که بدونین، بیشترین رشد مصرف کنندگان اجناس سبز، در آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه بوده (۶۴%، ۶۳%، ۶۳%). در حالیکه که مشتریان این اجناس در آمریکای شمالی و اروپا رشد کمتری داشته (۴۲% و ۴۰%).

هم اینکه این تحقیق به ما نشون داد برنده هایی که در راه پیشرفت پایدار و حفظ محیط زیست حرکت می کنن، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سالیانه حدود ۲% افزایش فروش داشتن. این در حالیه که رشد کار و کاسبیای دیگه حدود ۱% بوده.

مثالایی از بازاریابی سبز موفق در دنیا

شرکتای بسیار زیادی در دنیا وجود دارن که در راه بازاریابی سبز قدمای جدی و موثری ورداشته ان. در ادامه با هم به چند مورد از اونا رو بررسی می کنیم:

بازاریابی سبز شرکت فیلبیپس (Philiphs)

شرکت فیلیپس عزمشو جزم کرد تا لامپای فلوئوروسنت و کم مصرف تولید کنه. قیمت این لامپا ۱۵ دلار بود، درحالی که لامپای رشته ای در بازار ۷۵ سنت قیمت داشتن. با این فرق قیمت طبیعیه که مردم از لامپای کم مصرف فیلیپس استقبال نکنن. اما فیلیپس تونست با کمک راهکارهای بازاریابی سبز و تبلیغات گسترده و هدف دار، مردم رو تشویق کنه تا از این لامپای کم مصرف استفاده کنن.

بازاریابی سبز شرکت فیلیپس

مهم ترین دلیل اونا هم این بود که لامپای فلئورسنت ۵ سال عمر می کنن و در آخر واسه مشتریان بصرفه تر هستش. هم اینکه با در نظر گرفتن مصرف کمی که این لامپا دارن، ۲۶ دلار در هزینه برق ماهیانه صرفه جویی می شه. بازاریابی موفق و رو راست شرکت فیلیپس در کنار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم موجب شد تا فروش این محصول رشد زیادی داشته باشه.

بازاریابی سبز شرکت پیپر باتل (Paper Bottle 360)

بطری آب کاغذییکی از باحال ترین و منحصر به فردترین کالاهایی که هم جهت با بازاریابی سبز طراحی و تولید شد، محصول شرکت پیتر باتله. این برند آب معدنی عرضه می کنه و واسه بسته بندی بطریای کارتنی استفاده کرده.

این شرکت به مشکل جمع شدن بطریای پلاستیکی در آینده پی برده و با به کار گیری این بسته بندی خلاقانه و کاربردی، راه حلی موثر واسه حل اون ارائه داده. موادی که واسه بسته بندی آبای معدنی این شرکت استفاده شده، ۱۰۰ درصد توانایی بازیافت دارن.

بازاریابی سبز شرکت جنرال موتورز (General Motors)

شرکت جنرال موتورز هم عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت هاییه که اصول بازاریابی سبز رو در تولیدات خود رعایت کرده و اجناس موافق با محیط ارائه داده. یکی از مهم ترین اهداف محیط زیستی این شرکت، کاهش گازهای گلخانه ایه که در اتموسفر باقی مونده و موجب افزایش گرمای زمین می شن. کاهش مصرف آب و ذخیره انرژی هم جزو اهداف بازارایابی سبز این شرکت هستن.

تبلیغات بازاریابی سبز جنرال موتورز

جنرال موتورز بیشتر از ۱۰ ساله که در این بخش فعالیت می کنه. این فعالیتا طبق مطالبی که در سایت اشن شرکت منتشر شده، به کاهش ۱۷ درصدی در مصرف آب و کاهش ۱۲ درصدی اثر گلخانه ای منجر شده.

این شرکت جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم از کانالای مختلفی مانند سایت، تبلیغات در تلویزیون، تبلیغات محیطی و دیجیتالی استفاده کرده. هم اینکه تو یه ایده باحال، حدود ۵ بازی آنلاین رایانه ای طراحی کردن تا از راه اونا بتونن مشتریان خود رو آموزش بدن.

نتیجه گیری

در آخر دوباره مهم ترین اصولی که واسه رسیدن به موفقیت در بازاریابی سبز باید رعایت کنیم رو تقدیم حضوتون می کنیم:

نمودار اصول بازاریابی سبز

بعضی وقتا واسه درک یه موضوع لازمه خود رو درگیر اون کنین. البته، هیچ کاری رو نباید بدون برنامه و فکر شروع کرد و به قول معروف نباید بی گدار به آب زد. اتفاقا، بازاریابی سبز رویکردیه که باید با یه برنامه ریزی کامل وارد اون شد. اما همیشه این رو یادتون باشه، حضور رو راست و شفاف شما در بازاریابی سبز، مشتریان بسیار وفاداری رو واسه شما به ارمغان میاره.

هرچند شاید مشتریان شما بدلیل مسائل آموزشی و یا قدرت خرید پایین محدود باشه، اما نظر من اینه که احتیاجی نیس شما همه مردم دنیا رو مشتری خود کنین، شما تنها لازمه مشتریان خود رو پیدا کنین. اونایی رو که به شما، اهداف و ارزشاتون اهمیت میدن و نگرانی ه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *