بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی دهن به دهن چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

۲ شهریور ۱۳۹۶

هممون با شنیدن نام بازاریابی دهن به دهن (که در انگلیسی با نام Word Of Mouth Marketing یا WOM نامیده می شه) یادِ داستان یه کلاغ چهل کلاغ می افتیم؛ البته این یه کلاغ چهل کلاغا از اون نوع حرف آوردن و بردنای خونه خراب کن نیستن، این چرخش حرفای دهن به دهن اثر اعجاب و آور و مثبتی رو در هر کسب وکاری به همراه دارن.

بذارین با این یه جمله شروع کنیم: ۹۲% از مصرف کننده ها، پیشنهادهای دوستان یا خونواده شون رو بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور می کنن. این آمار ساده، یکی از قدرتمندترین حقایق در بازاریابی رو در خود مخفی کرده: بزرگ ترین سرمایه بازاریابی شما، پایگاه مشتریان فعلی شماس.

قدرت جادویی بازاریابی دهن به دهن، بیش از پیش خودشو به رخ کشیده، از یه رستوران ساده محلی در شمال کشور خودمون تا ظهور و بروز شبکه های اجتماعی قدرتمندی مثل فیس بوک تا به یادماندنی ترین کمپینای تبلیغاتی شرکتای بزرگ مثل کوکاکولا و حتی تا مارکتینگ برند جادویی هری پاتر و همین اپلیکیشن کار راه بنداز اسنپ و یا فروشگاه بزرگی مثل دیجی کالا، همه انگار تحت اثر جادوی قوی بازاریابی دهن به دهن بودن.

در این مقاله تلاش دارم تا بازاریابی دهن به دهن رو توضیح داده و روش هدف دارای موفق اجرا اونو با همدیگه مرور کنیم.

بازاریابی دهن به دهن چیه؟

امروزه خیلی از کسب وکارها در سراسر دنیا واسه جلب مخاطبای جدیدشون به صورت میلیاردی سرمایه گذاری می کنن؛ درحالی که پتانسیلای بازاریابی مشتری هایی فعلی شون رو در نظر نمی گیرن. قدرت پیشنهادهای دهن به دهن بیش ازاندازه س؛ و وقتی که راه های مختلفی واسه تقویت پایگاه مشتریان فعلی هست، هیچ کدوم به اندازه بازاریابی دهن به دهن مؤثر و قوی نیستن.

بازاریابی دهن به دهن یا WOMM (همون مخفف Word Of Mouth Marketing!) کلا یعنی تأثیرگذاری فعال و برانگیختن طبیعی گفت وگوهای دور یه برند، سازمان، محصول و یا اتفاق.

به زبون ساده، بازاریاب دهن به دهن به دنبال ایجاد یه موضوعی قابل بحث و بعد علاقه مند کردن مردم واسه صحبت در مورد اون هستن. مردم همونجوریکه گفتم عاشق منبع داشتن هستن و به صحبتای دوستانشون در مسائل مربوط به خرید یه محصول خیلی راحت اعتماد می کنن. بازاریابای دهن به دهن به دنبال ایجاد یه زنجیره پر از منبع واسه ایجاد ترافیک، سرنخ و یا موقعیتای فروش واسه یه برند هستن.

واقعا در بازاریابی دهن به دهن، محصول شما باید به اندازه ای قوی باشه تا مشتریان دلیلی واسه تعریف و صحبت درباره محصول شما داشته باشن. وقتی که مشتری از محصول یا خدماتی رضایت داشته باشه، چه اتفاقی میفته؟ تلاش می کنه اونو به دوستان و آشنایان خود معرفی کنه و در این راه از اعتبار خود مایه میذاره!

تعریف بازاریابی دهن به دهن

انقدر خوب باشین تا مشتریان به صورت خودجوش درباره شما صحبت کنن!

درحالی که خیلی از راه هدف دارای بازاریابی نیازمند مطالعه دقیق واسه استخراج آمارهای درست هستن، بازاریابی دهن به دهن بی هیچ زحمتی و بدون تحلیلای پشت سر هم و مطالعه شاخصای آماری، آمارهای خودشو نشون میده. بیایید نگاهی به بعضی از آمارهای مربوط به بازاریابی دهن به دهن بندازیم تا قوی بودن اونو دریابیم:

  • ۷۴% از مصرف کننده ها، تعریف و تعریف از یه کالا رو به عنوان عامل کلیدی اراده کردن خریدشون می دونن.
  • ۹۲% از مصرف کننده ها پیشنهادهای دوستان یا خونواده شون رو بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور می کنن.
  • نسل هزاره سوم (متولدین دهه ۹۰ به بعد میلادی)، بازاریابی دهن به دهن رو به عنوان دلیلی تأثیرگذار در اراده کردن خرید یه محصول در نظر گرفتن.
  • ۶۸% از نظرات مطمئن در خرید اجناس آنلاین، به خاطر خوندن نظرات دیگه مصرف کننده ها بوده.
  • ۷۲% میگن خوندن نظرات یه مصرف کننده درباره یه موضوع، اطمینان شون رو نسبت به یه کسب وکار زیاد می کنه.

گذشته بازاریابی دهن به دهن یا Word Of Mouth Marketing

جرج سیلورمن، روانشناس و پیشرو بازاریابی دهن به دهن، وقتی معنی بازاریابی دهن به دهن رو فهمید که تو یه روش ابداعی، گروهی رو واسه صحبت با دکترا، در مورد اجناس دارویی جدید گمارده بود. اون نام این روش رو "تأثیرگذاری فرد روی یه گروه از راه کنفرانس راه دور" نهاده بود. درنتیجه این گفت وگوها سیلورمن یه تغییر باحال رو دید؛ یه گروه از پزشکان که به یه دارو بدبین بودن، نظرشون رو بعد از صحبت و دیالوگ با گروهی از پزشکان که به این دارو نظرات مثبت داشتن، تغییر دادن؛ و یا حتی صحبت این دکترا، نظر گروهی از مصرف کننده های قبلی که تجارب منفی از این دارو داشتن رو هم عوض کرده بود.

با ظهور وب ۲٫۰ خیلی از وب-استارت آپا مثل فیس بوک، یوتیوب، مای اسپیس و… با به کار گیری هیاهو در بازار (که اصطلاحاً به اون Buzz میگن) و با ترکیب این هیاهو با شبکه های اجتماعی ای که پیشرفت داده بودن، از یه روش بازاریابی دهن به دهن قوی استفاده کردن. با افزایش به کار گیری اینترنت به عنوان یه پلتفرمِ پژوهشی و ارتباطاتی، بازاریابی دهن به دهن به یه منبع قوی و پراستفاده واسه مصرف کننده ها و بازاریابا تبدیل شد.

در اکتبر ۲۰۰۵، گروه دیده بان تبلیغات کامرشال آلرت، از کمیسیون تجارت فدرال (FTC) آمریکا واسه مطرح کردن دستورکارهایی جهت تبیین بازاریابای دهن به دهن مطرح کرد تا رابطه اون با شرکتایی که اجناس اونا بازاریابی می شه رو رو کنه. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرد که رابطه بین بازاریاب دهن به دهن یه محصول و خریدار اونو مورد بررسی قرار میده. درآخر کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، سازوکارهای قانونی مربوط به دخالت بازاریابا و حدود قانونی اونو، از دستورات توقف دخالت ای تجاری تا تعریف جرم و مجازات شهروندی مشخص کرد. پس از اون، انجمن بازاریابی دهن به دهن (WOMMA) که یه گروه بازرگانی آمریکایی و نماینده صدها شرکت معتبره، یه کد اخلاقی واسه بازاریابی دهن به دهن به صورت کلی تعریف کرده: تولیدکننده ها نباید به مصرف کننده ها هیچ پرداختی واسه معرفی یا پیشنهاد محصول خود داشته باشن.

گروه تحقیقاتی PQ media تخمین زد، شرکتای جهان در سال ۲۰۰۸، رقمی بالای ۱٫۵ میلیارد دلار روی بازاریابی دهن به دهن هزینه کردن. وقتی که سرمایه گذاری روی روشای عادی تبلیغات ثابت بود، سرمایه گذاری روی بازاریابی دهن به دهن در سال ۲۰۰۸، ۱۴٫۲% رشد داشت؛ که ۳۰% اون فقط صرف هزینه تبلیغات غذا و نوشیدنی بوده.

امروزه، بازاریابی دهن به دهن یا به صورت آنلاین یا رودررو انجام می شه. موسسه علم بازاریابی Ehrenberg-Bass به دنبال تحقیقاتش اعلام کرد که برنده ها واسه پیشرفت خود باید تعریفی از بازاریابی دهن به دهن رو فرای هسته اصلی طرفداران اجناس خود بوجود بیارن؛ یعنی بازاریابا نباید تنها روی جوامعی مثل فیس بوک و صفحات طرفداران خود (FanPageها) تمرکز داشته باشن.

براساس تحقیقات Deloitte، بیشتر طرفداریا از یه محصول یا برند، به صورت آفلاین صورت میگیره. در تحقیقی دیگه، ژورنال معتبر Advertising Reaseach مدعی شد که ۷۵% صحبتای مصرف کننده ها به صورت رودررو، ۱۵% اون از راه تلفن و فقط ۱۰% اون به صورت آنلاین انجام می شه. از طرف دیگه بعضی، رویدادهای مطرح شده در شبکه های اجتماعی رو شدیدا با بازاریابی دهن به دهن پیوند خورده می بینن.

به چه دلیل بازاریابی دهن به دهن موفقه؟

از روی زورً همه کارکرد این روش هدف دار به یه کلمه برمیگرده: اعتماد!!!

هر مشتریِ رضایت مندی می تونه هزارها مشتری دیگه رو واسه شما دست وپا کتد. این نوع تبلیغات، یکی از متقاعدکننده ترین نوع تبلیغاته چون همونطور که اشاره کردیم، فرد پیشنهاد کننده از اعتبار خود جهت تبلیغات استفاده می کنه (بدون اینکه ذره ای سود از سازمان یا شرکت شما طلب کنه). مردم به نظرات دوستای خود یا مشتریان قبلی یه محصول، بیشتر اعتماد می کنن.

تصور کنین یکی از همکارانتون، شما رو تشویق کنه تا به یه رستوران خوب در نزدیک خونه تون برید و کلی از خوب بودن سرویس اون رستوان تعریف کنه. یه مدت بعد یکی دیگه از دوستان تون از شما بخواد که آخر هفته، سری به یه رستوران خوب دور و بر محل سکونتتان بزنین و گپ و گفتی داشته باشین. اینجاس که شما تو یه اون اشتیاق لازم واسه رفتن به یه رستوران خوب  رو دارین. این جور انگیزه ها –یا چیزی که در بازاریابی دهن به دهن به اون راه انداز (Trigger) میگن– اثر بازاریابی دهن به دهن رو بیشتر از قبل تقویت کرده و مشتریان بیشتری رو درگیر کسب وکار شما می کنه.

مفاهیم و مدل سازی بازاریابی دهن به دهن

بهتره بدونین بررسی دقیق معنی و مدل سازی بازاریابی دهن به دهن خیلی هم سخته! شاید راحت ترین کاری که می تونیم بکنیم، گفت وگو در مورد یه موضوع با هر کسی یا شروع یه صحبت باشه. با این حال صحبت و گفت وگوی جامعه خیلی از مصرف کننده ها که نگرانیای متفاوت و زیادی دارن رو نمیشه خیلی راحت کنترل یا حتی دید.

وقتی که تحقیقات جدی ای درباره پیشرفت معنی بازاریابی دهن به دهن انجام شد، مدلای بسیاری پشتِ روش هدف دار دهن به دهن پیشرفت یافت. این مدلا، در آخر تا امروز شامل سه مدل کلی استخراج شده از تموم روشای دیده شده در بازاریابی دهن به دهانه:

  • مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی
  • مدل تأثیرگذاری بازاریاب خطی
  • مدل شبکه همسازی

مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی

وقتی که با آسونترین و ابتدایی ترین شکل بازاریابی دهن به دهن سرکار و داریم درواقع از مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی استفاده می کنیم. در این مدل، سازمانا هیچ ورودیِ مستقیمی در مورد چیزی که درباره محصولشان می گن، ندارن. تنها یه مصرف کننده با یه مصرف کننده دیگه، در مورد تجربه های به کار گیری محصول یا تجربه های خدمات پس از فروش اون صحبت می کنه.

بازاریابی دهن به دهن حتماً قابل کنترل نیس!

دلیل اصلی این مدل از گفت وگوها، بر حذر داشتن یا آگاه کردن مشتری هایی بالقوه توسط مشتری هایی بالفعل اجناس یه سازمانه. این مدل به خاطر این ارگانیک حساب می شه که به صورت طبیعی اتفاق می افته و توسط هیچ بخشی از گروه تبلیغاتی یه شرکت برنامه ریزی نمی شه. این نوع از دهن به دهن گشتنا، تنها هنگام انتقال تجربه های مصرف کننده از یه محصول اتفاق می افته.

مدل تأثیرگذاری بازاریاب خطی

با پیشرفت تحقیقات در این بخش، بازاریابا متوجه اهمیت مصرف کنندگان تأثیرگذار شدن. بنا به جایگاه مصرف کننده های تأثیرگذار، مدل تأثیرگذاری بازیاب خطی از این معنی اقتباس شد. مدل بازیاب خطی به بررسی ساختارایی که در اون، مصرف کننده های تأثیرگذار با بقیه مشتری هایی بالقوه، درباره سودمندی خرید یه محصول گفت وگو می کنن، می پردازه.

این مدل به سازمانا اطمینان میده که منابع متقاعدکننده تأثیرگذاری، در حال پخش پیام سازمان اونا و ارائه ارزش و پیشنهاد سازمان، به صورت دقیق و موفقیت آمیزی هستن. بازاریابا این مدل رو مدلی تأثیرگذار در بازاریابی دهن به دهن یافته و به این نتیجه رسیدن به کار گیری این مدل، شانس پخش نظرات و برداشتای منفی در مورد یه محصول خاص یه کسب وکار رو کم می کنه.

مدل شبکه همسازی

بعضی بازاریابا این مدل رو برنامه های رابطه و بذرپاشی تک به تک (Peer To Peer Seeding) معرفی می کنن. این مدل، گفت وگوی میان مشتریان در مورد محصول دلخواه رو توسط اضافه کردن اطلاعات در مورد یه محصول خاص، پروبال میدن. این مدل بازاریابی دهن به دهن، بیشتر روی فعالیتای آنلاین وبلاگا و جامعه های مجازی به عنوان منبعی واسه انتقال پیام محصول تمرکز می کنه. مدل همسازی شبکه به بازاریابان این موقعیت رو میده تا عملای دهن به دهن رو به صورت آنلاین مدیریت کنن.

بذرپاشی محصول (Seeding) یکی از مثالای روشن چگونگی استفاده بازاریابا از مدل شبکه همسازی واسه بازاریابی دهن به دهانه. با بذرپاشی (یا همون Seeding)، بازاریابا می تونن فوت وفنای جور واجور و روشای متنوعی رو واسه مدیریت و مهندسی گفت وگوهای دهن به دهن استفاده کنن.

شاید واسه شمام سؤال شده باشه که چیجوری میشه این نوع مکالمات رو مهندسی کرد. در روش غیرمستقیم، کافیه بازاریابا در شبکه های اجتماعی و دیگه فضاهای رسانه ای، با یه هیاهوی بازاریابی (Marketing Buzz) گفتگوهایی رو راه بندازن. بالا رفتن تعداد گفتگوها و نظرات در مورد یه محصول می تونه این هیاهو رو قوی تر کنه. روش مستقیم واسه سیدینگ در این مدل از بازاریابی، هدف قرار دادن تعدادی از مشتریان منتخب و ارائه دسترسی اختصاصی محصول به اوناس. با این کار، مشتری هایی انتخاب شده می تونن احساساتشون رو در برابر این اجناس از راه وبلاگا یا جامعه های مجازی آنلاین بگن.

مدل شبکه همسازی در بازاریابی دهن به دهن

چیجوری بازاریابی دهن به دهن خودمون رو بوجود بیاریم؟

روش هدف دارای موفق ساخت کمپینای بازاریابی دهن به دهن به این راحتیا که فکر می کنیم هم نیستن. یه عنصر خلاقانه باید در هر برند به صورتی هنرمندانه و منحصربه فرد اجرا شه.

هر تبلیغ دهن به دهانی نیازمند دو جز کلیدیه:

  1. خلق هیاهوی بازاریابی
  2. تقویت کردن هیاهوی تولیدشده

هیاهوی بازاریابی (Buzz) عبارتیه که در بازاریابی دهن به دهن به عنوان تعامل مصرف کننده ها یا کاربران محصول/خدمات، در جهت بازنمایی و تقویت پیام اصلی بازاریابی شناخته می شه. بعضی Buzz رو به عنوان یه جور شور و هیجان یا مشارکت مثبت، درباره یه محصول یا خدمات می دونن. هیاهوی مثبت بیشتر هدف "بازاریابی ویروسی" یا روابط عمومی بوده. از کالاهایی با هیاهوی بازاریابی قوی، میشه Harry Potter یا فولکس واگن بیتل یا Pokemon رو مثال زد. بازاریابی ویروسی با به کار گیری هیاهو، گفت وگوهایی گسترده در شبکه های اجتماعی که به وجود می یارن که منتهی به افزایش باخبر شدن از برند و محصول و هدف گیری مشتریان بالقوه می شه؛ پس معروفیت محصول درست مانند گسترش یه ویروس منتشر می شه.

اینجا دهن به دهن گشتن توسط فضای وب بازتولید و تقویت می شه. تبلیغات ویروسی می تونه به شکل ویدیو کلیپ، بازیای Flash تعاملی یا بازیای تبلیغاتی، کتابای الکترونیک، نرم افزارهایی با توانایی برند شدن، تصاویر، پیامای متنی یا ایمیل اجرا شه. دیگه اهداف بازاریابای علاقه مند به کمپینای موفق بازاریابی ویروس، می تونه شناسایی آدمایی با پتانسیل بالا در شبکه های اجتماعی باشه که طوری تحت تاثیر تبلیغات رقبا قرار گرفتن. اینطوری، بازاریابای می تونن با اجرای بازاریابی نفوذی (Stealth Marketing)، روند آگاهی بخشی از برند رو بکنن.

به صورت کلی تشویق و تعاریف دهن به دهن خیلی راحت نمی تونن مردم رو درباره منطق یه کار و کاسبی یا مدل سودآوری اون هیجان زده کنن. کلید روش هدف دار بازاریابی دهن به دهن، شناسایی نکته ای در مورد اون برنده که توانایی ساخت یه هیاهوی طبیعی و ارگانیک رو داشته باشه.

چند راه حل واسه ایجاد یه روش هدف دار موفق در بازاریابی دهن به دهن

شبکه های اجتماعی، بازاریابیِ دهن به دهن دیجیتال رو بسیار راحت تر می کنن؛ اما بازاریابی دهن به دهن واقعی هم زمان، درون و بیرون از وب اتفاق می افته. کمپین "یه کوکا رو با دوستانتون بخورین!" به ما ثابت کرد که بازاریابی دهن به دهن در فضای خارج از وب و در دنیای واقعی، به مراتب متفاوت از فضای وب هستش. بااین حال امتیازات به کار گیری اینترنت، داشتن مدیریت بیشتر روی گفت وگوها و هیاهوهای ایجادشده و دادن حس اعتماد بیشتر به کاربرانه.

در این بخش مقاله از چند راه ساده واسه ایجاد یه روش هدف دار موفق بازاریابی دهن به دهن آنلاین و واقعی میگیم:

تشویق کاربران به تولید محتوا

محتوای تولیدشده توسط کاربران می تونه منبعی رو راست و تأثیرگذار واسه برنده ها و اجناس باشه که بی هیچ هزینه ای بازاریابی ما رو بهتر می کنه. ۸۶% نسل جدید باور دارن که محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC و یا User Generated Content) می تونه شاخص خوبی واسه کیفیت یه برند یا محصول باشه. همین طور آمار نشون داده، ویدیوهای تولیدشده توسط کاربران می تونن فروش محصول رو ۲۰% زیاد کنه.

واسه اینکه کاربران رو به سمت تولید محتوا هدایت کنین کافیه تا کارای زیر رو انجام بدین:

  1. یه هشتگ اختصاصی واسه محتوای تولیدشده توسط کاربران بسازین.
  2. با یه هدیه یا تخفیف، کاربران رو واسه تولید ویدیو، متن یا عکس از محصول خود تشویق کنین.
  3. حس وجود جامعه ای خاص از مصرف کنندگان رو بین کاربران خود به وجود بیارین.
  • برنده های خارجی موفقی که این کار رو انجام دادن:

یکی از بهترین کمپینای موفق در سال ۲۰۱۶ که فروش موزیک Soptify رو بالا برد، کمپینی بود که به کاربران اجازه می داد تا درباره پلی لیستای خود نظر بدن. قسمت جذاب پلی لیستا این بود که هنرمندان و سلبریتیایی که موسیقی اونا در لیست پلی لیستای کاربران قرار می گرفت، در مورد این پلی لیستا شخصاً نظر می دادن.

  • برنده های ایرونی موفقی که این کار رو انجام میدن:

در فضای اینترنت ایران، سایتایی که "از دیدگاه شما" رو پوشش میدن، تونسته ان قشر خیلی از مخاطبان رو درگیر فضای سایت خود کنن. مثلا در میان سایتای خبری، فرارو تونسته مخاطب زیادی واسه سایت خود از این روش جفت و جور کنه. همین طور کمپینای تبلیغاتی که نشر چشمه در اینستاگرام  واسه به اشتراک گذاری عکس کتابای منتشرشده خود استفاده می کرد هم می تونه از جمله کمپینای تبلیغاتی فرهنگی موفق حساب شه. دیجی کالا هم با کمپینای به اشتراک گذاری عکس مانند هایکو کتاب خود هم اینطور کمپینایی رو هم خوب اجرا کرده بود.

به اشتراک گذاری بررسیا و رضایت مندی مشتریان

۷۹% درصد از مردم به اسمای رضایت مندی و بررسیای آنلاین، درست به همون اندازه پیشنهادای دهن به دهانی که از دوستانشون می شن، اعتماد می کنن. این کار باعث افزایش اعتماد مشتریان و تضمین کیفیت محصول می شه. همین طور اسمای رضایتمندی مشتریان باعث با ارزشی ادعای شما شده و مشتریان رو واسه انجام تجارت با شما دلگرم می کنه. واسه همینه که به این بررسیا دلیل اجتماعی هم میگن.

چیجوری اسمای رضایت مندی از محصولتان رو ارائه بدین:

  • صفحه اختصاصی در سایت
  • صفحه اصلی سایت
  • صفحه اجناس
  • محتوایی که باعت بوجود اومدن سرنخای فروش می شه

امتیازدهی اجناس رو در سایت خودتون بذارین

بنا به مدل کسب وکار خودتون می تونین روی خدمات، سرویسا و دیگه چیزها، به مصرف کنندگان امکان بدین تا به اجناس تون امتیاز بدن. این فوت وفن می تونه در تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی بسیار به درد بخور باشه. ۶۳% بازدیدکنندها وقتی از یه سایت خرید می کنن که اون سایت قسمت نقد و بررسی یا سیستم امتیازدهی داشته باشه. وجود نقد و بررسی در سایت می تونه ۱۸% فروش رو زیاد کنه. نقد و بررسی مشتریان تا ۱۲ برابر از توضیحات اصلی برند، واسه کاربران قابل اعتمادترند.

برنده های خارجی که این کار رو خوب انجام میدن:

  • Amazon
  • Apple
  • Newegg

برنده های ایرونی که خوب این کار رو انجام میدن:

  • دیجی کالا
  • زودفود

یه تخفیف یا هدیه تبلیغاتی در نظر بگیرین

کوچیک یا بزرگ، مردم بسیار دوست دارن در قبال فعالیتی که انجام میدن چیزی دریافت کنن. یه تخفیف کوچیک یا یه هدیه تبلیغاتی دوست داشتنی می تونه خیلی اثر داشته باشه.

برنده های خارجی که این کار رو خوب انجام میدن:

  • Dropbox

برنده های ایرونی که خوب این کار رو انجام میدن:

  • اسنپ
  • دیچی کالا
  • زود فود
  • هاکوپیان

ایجاد رابطه با اینفلوئنسرهای صنعت خود

افراد تأثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسر، درست همون چیزی هستن که اسم اونا میگه. آدمایی با ارتباطاتی قوی و قدرتی واسه تأثیرگذاری بر باورها و رفتار جوامعی که با اونا رابطه دارن. به خاطر وجود اعتبار از پیش آماده اونا، بازاریابی دهن به دهن توسط یه فرد تأثیرگذار، می تونه خیلی اثر داشته باشه.

۴۰% از مردم میگن درست وقتی خرید کردن که یه فرد تأثیرگذار، از اون محصول در حسابای کاربری شبکه های اجتماعی اش، مثل توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب حرفی زده ان. ۴۹% از مردم میگن که روی پیشنهادای افراد تأثیرگذار، در اراده کردن هاشون در خرید حساب می کنن. ۷۳% از بازاریابا بودجه ای رو به بازاریابی از راه اینفلوئنسرها اختصاص میدن.

چیجوری افراد تأثیرگذار رو واسه تبلیغ محصولمان راضی کنیم:

  • در محتوای خودتون از اونا سخن بگید.
  • از اجناس یا خدمات اونا بگیم.
  • اجازه بدیم که از اجناس و خدمات ما به رایگان استفاده کنه.

می خواین درآمد سایت خودتون رو زیاد کنین؟!

ما راهکارهای کوتاه مدت و دراز مدت بسیاری رو به کار می بندیم که به شما در پیدا کردن ثبات کمک می کنن.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

پکیجای بازاریابی دیجیتال نوین

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

چهار نمونه استثنائی از بازاریابی دهن به دهن خارجی

Toms: هیاهو با انجام یه عمل خیرخواهانه

بازاریابی دهن به دهن با یه عمل خیرخواهانه

مطمئنا شمام خوب می دونین برند Toms، شرکت تولیدکننده کفشای راحتی، به خاطر محبوبیت گسترده مدل کسب وکار فردبه فردشان موفق شده. وقتی که یکی از کفشای Toms رو خریداری می شد، درواقع یه کفش هم واسه کودکی نیازمند خریده و به اون اهدا می شد.

این مدل براساس مدل فعالیت یه خیریه مشتری محور اجرا شده بود که نتیجه اون، Toms رو با حجم وحشتناکی از خرید (رقمی بالای شش صد میلیون دلار) در سال ۲۰۱۴ مواجه کرد. باید این رو در نظر بگیرین که هزینه تولید کفشای این شرکت بسیار پایینه و میشه گفت تموم هزینه های خیریه این شرکت، در مقابل سود اون، ناچیز حساب می شن.

 

Chipotle: هیاهوی دهن به دهن با قصه گویی

Chipotle قصه گویی در بازاریابی دهن به دهن

Chipotle، برندی با رستورانایی زنجیره ایه که منابع غذایی خود رو از اجناس ارگانیک تأمین می کنه. در واسه پیشرفت هیاهوی دهن به دهن این برند، Chipotle یه ویدیوی جذاب از جهانی تاریک و غم زده که توسط ماشینا اداره می شد رو به همراه یه اپلیکیشن اپل روونه بازار کرد.

بر اسا تحقیقات، این ویدیو و اپلیکشین بالای شش صد و چارده میلیون اثر رسانه ای داشتن و یه بازاریابی دهن به دهن فوق العاده واسه Chipotle به ارمغان آوردن.

 

یه کوکا رو با دوستانتون بخورین!: بازاریابی دهن به دهن چند کاناله

کمپین تبلیغاتی کوکاکولا از مصرف کننده ها خواست که با به اشتراک گذاشتن یه بطری نوشابه با دوستان از راه شبکه های اجتماعی در این کمپین مشارکت داشته باشن. این کمپین، حتی به مشتریان کمک می کرد که اتفاقای رو با بطریای که خوشان ساخته ان بسازن.

Harry Potter: یه مثال بی مشکل از بازاریابی دهن به دهانی موفق، محصولی پرهیاهو، راز آلوده و باثبات

هری پاتر مثالی بی اشکال در بازاریابی محتوا

داستان بازاریابی دنیای هری پاتر درست به اندازه مدرسه هاگوارتز جادوییه. شاید بشه تموم فوت وفن موفقیت Toms یا کوکاکولا رو تو یه فوت وفن ظریف و هوشمندانه خلاصه کرد؛ اما هری پاتر و بازاریابی اون، نتیجه چند خصیصه اصلی یه بازاریابی دائمی بوده. فوت وفنایی که می تونه این برند رو تبدیل به یه افسانه بازاریابی دهن به دهن کرده و اونو بدل یه بازاریابی دهن به دهن سنتی کنه.

  • بازاریابی دهن به دهن با سروصدای زیاد

اگه از ۱۰۰ نفر از کسائی که هری پاتر خونده ان، این سؤال رو سوال کنین که از چه روش با اون آشنا شدن، بیشتر اونا خواهند گفت که تعریفش رو از زبون شخص دیگری مثل دوستان، همکاران یا خونواده شون شنیده ان. قدرت اینترنت واسه ساختن یه بازاریابی دهن به دهن مؤثر در اینجور پدیده های اساسیه. طرفداران یه برند یا محصول مثل هری پاتر، همیشه چیز بیشتری از دنیای هری پاتر می خواستن و در این مورد اینترنت تبدیل به جایی شد تا جوامع طرفدار این برند بتونن روابط اجتماعی، تجارب و شبکه های منحصربه فرد خودشون رو داشته باشن.

جی. کی. رولینگ و ناشر آمریکایی اش وقتی که اسمای نبود رعایت حق مؤلف رو واسه سایتا و وبلاگای طرفدار هری پاتر فرستادند، فهمیدن که با اجازه دادن به خوانندگان واسه ایجاد گفت وگو در اینترنت و در کنار اون، دادن موقعیتی به اونا واسه استفاده شخصی از برندشون، هیاهویی بسیار قوی تر از اون چیزی که بشه جلوی اونو گرفت، به راه می افته.

  • بازاریابی دهن به دهن با رمز و راز

با ایجاد این حس که مشتریان شما اطلاعات بیشتری نیاز دارن، هر تاکتیک بازاریابی می تونه زودتر از اون چیزی که خیال می کنین، گسترده شده باشه. با نشت ذره ای اطلاعات و برگزاری رخدادهای تشویق کننده میشه جریانی رازآلود دور محصول جدیدتون به وجود آورده و بازاریابی دهن به دهن رو بیشتر از قبل تقویت کنین.

برند هری پاتر در تموم سالای انتشارش، از این فوت وفن بازاریابی استفاده کرد. اپل هم مثال خوبی واسه این موضوعه. درست با همون شعار همیشگی استیو جابز: "اما یه چیز دیگه…" و همه می دونستن که باید هر بار در هر اجلاس اپل منتظر "این یه چیز دیگه" باشن.

  • ثبات برند

وقتی که یه برند با مصرف کنندگان محصولاتش پیوندی عاطفی برقرار می کنه، مصرف کننده به برند وفادار می شه، اما با کوچیک ترین نبود ثباتی این وفاداری خدشه دار می شه. رولینگ هیچ وقت اجازه نداد هری پاتر روی پاکت ساندویچ مک دونالد یا تبلیغات دیگه قرار بگیره. با این حال، روزبه روز بازاریابی دهن به دهن هری پاتر در سطحی پیش رونده و بدون افت به کار خود ادامه داد و حلقه اتصال عاطفی میان برند هری پاتر و مخاطبان اون، هیچ وقت خدشه ای ندید.

چهار نمونه موفق از بازاریابی دهن به دهن ایرونی

بازاریابیای دهن به دهن موفق ایرونی کم نیستن. گفتن از بازاریابیای دهن به دهن خارجی، هرچند لطف خودشو داره، اما بازاریابیای دهن به دهن ایرونی پر از هیجانا و حسای متفاوتی هستن که خیلی از ما رو هر بار یادِ تجربه ای جذاب میندازن. اینجا از چهار بازاریابیای موفق دهن به دهن ایرونی میگیم و ویژگی هایی که در هرکدوم منتهی به موفقیت اونا شده رو بررسی می کنیم.

گلرنگ: جامعه هدف مناسب، شعار مناسب

گلرنگ نمونه هدفگذاری دقیق در بازاریابی دهن به دهن

دهه شصتیا و دهه هفتادیا، نسلایی بودن که یا توی کوچه با توپ دولایه سرگرم می شدن یا اگه به هفت سنگ و باقی نوستالژی هاشون نمی رسیدن، حتماً پای تلویزیون خودشون رو سرگرم می کردن.

شامپو بچه گلرنگ یه عنصر اساسی بازاریابی دهن به دهن رو در نظر گرفت. محصول خاصِ بچه های اون نسل و در نظر گرفتن جامعه هدف فقط با یه ترفند ساده، یه شعر ریتمیک ساده مخصوص اون محصول: "سرت رو با چی می شوری؟ با شاپو گلرنگ." همین یه بند ساده مایه کافی واسه یه بازاریابی دهن به دهن رو جفت و جور می کرد.

محصولی که چند سال نه فقط تو ذهن مصرف کننده ها یعنی کودکان بلکه والدین اونا نقش بست و موجب بازاریابی ارگانیک خودش می شد. اگه کمی حضور ذهن داشته باشین، مطمئناً صدها طنز و لطیفه ای که براساس همین شعار تبلیغاتی به وجود اومد رو به یاد دارین.

شهرزاد: اعتمادسازی در فضایی پر از بی اعتمادی

شهرزاد نمونه ای از اعتماد سازی در بازاریابی دهن به دهن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *