پرسشهای فرعی
شاخصهای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از بعد عناصر ملموس کدامها هستند؟
شاخصهای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از بعد قابلیت اعتماد کدامها هستند؟
شاخصهای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از بعد مسئولیت پذیری کدامها هستند؟
شاخصهای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از بعد اطمینان کدامها هستند؟
شاخصهای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از بعد همدلی کدامها هستند؟
شاخصهای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از بعد قیمت کدامها هستند؟
۵-۱ اهداف تحقیق یا نتایج مورد انتظار
هدف از این تحقیق شناسایی شاخصها و ارائه الگویی مطلوب جهت ارزیابی سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان موزهها میباشد.
۶-۱ روش کلی تحقیق
این تحقیق به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی، به لحاظ نوع، کاربردی و به لحاظ داده، کیفی است که با استفاده از طیف لیکرت کمی سازی شده است.
۷-۱ قلمرو مکانی-جامعه تحقیق
جامعه تحقیق، بازدیدکنندگان داخلی موزه ملی ایران واقع در شهر تهران می باشد.
۸-۱ قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی این تحقیق از زمستان سال ۹۲ تا تابستان سال ۹۳ می باشد.
۹-۱ روش نمونهگیری و تخمین حجم جامعه
جامعه آماری تحقیق حاضر، بازدیدکنندگان موزه ملی ایران میباشد. در این تحقیق برای برآورد اندازه نمونه از فرمول کوکران استفاده می شود. دلیل استفاده از این فرمول این است که اندازه جامعه آماری در اینجا نامشخص و بزرگ است و در این مواقع از فرمول کوکران برای برآورد اندازه نمونه استفاده می شود (در بیشتر تحقیقات پیمایشی از این فرمول برای برآورد تعداد نمونه استفاده می شود). حجم نمونه مورد نیاز این پژوهش عبارت است از ۳۸۵٫
۱۰-۱ روشهای گردآوری دادهها و ابزار مورد استفاده برای آن
در این تحقیق جهت گردآوری دادهها ابتدا از طریق مطالعه کتابخانهای ادبیات پیشین تحقیق تدوین شده و سپس با استفاده از پرسشنامه دادههای مورد نیاز جمع آوری شده است.
۱۱-۱ چارچوب کلان نظری تحقیق
در زمینه ارزیابی رضایتمندی مصرفکنندگان خدمات، مدلهای متعددی ارائه شده است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱-۱۱-۱ مدل انتظارات/برداشت[۷]
براساس این مدل که آقای اولیور آن را توسعه داد، مصرف کنندگان قبل از خرید یک محصول انتظارات خود را توسعه میدهند. در نهایت، مصرفکنندگان عملکرد واقعی را با انتظارات خود مقایسه میکنند. اگر عملکرد واقعی بهتر از انتظارات آنها باشد این امر موجب برداشت مثبت و رضایت زیاد مصرف کننده و علاقهمندی به خرید مجدد محصول است. اگر عملکرد واقعی بدتر از انتظارات باشد این امر موجب برداشت بد میشود که به معنی نارضایتی مصرف کننده است و احتمالا در آینده به دنبال محصول جایگزینی برای خرید بعدی خود خواهد بود.
۲-۱۱-۱ مدل سروکوال[۸]
مدلی برای اندازه گیری کیفیت خدمات که یکی از جنبههای رضایت مشتری است، وجود دارد. این مدل سروکوال نام دارد. سروکوال اولین بار در دهه ۸۰ میلادی به وجود آمد. دو دهه استفاده، ارزیابی و اصلاح نشان داد که این ابزار، ابزاری مناسب و قوی برای سنجش کیفیت خدمات دریافتی است (زیتامل[۹] و همکاران،۱۳۸۷). این مدل، مدل مشهوری در حوزه دانشگاهی است. توسط این مدل میتوان انتظارات مشتریان و دریافت آنها از عملکرد واقعی را با هم مقایسه کرد. این مقیاس برای بخش خدمات توسعه یافت. این مدل دارای پنج بعد یا فاکتور است که عبارتند از:
ملموس بودن: مثل امکانات فیزیکی، تجهیزات و ظاهر کارکنان
قابلیت اعتماد: توانایی انجام خدمت وعده داده شده با اطمینان و بطور دقیق
پاسخگویی: اشتیاق به کمک کردن به مشتریان و فراهم کردن خدمات در اسرع وقت
اطمینان (شامل رقابت، ادب، اعتبار و امنیت): دانش و ادب کارکنان و توانایی آنها برای تلقین اعتماد و اطمینان به مشتریان
همدلی: شامل دسترسی، ارتباطات درک مشتری، توجه خاصی که شرکت به هر یک از مشتریان خود میکند.
در مدل سروکوال ۲۲ گزاره عملکرد را با در نظر گرفتن پنج بعد اندازهگیری میکنند. برای هر گزاره، انتظار و تجربه یک مشتری تعیین میشود. انتقاداتی بر ثبات نتایج سروکوال وجود دارد و همچنین در مورد کاربرد عمومی پنج بعد آن نیز انتقاداتی وجود دارد (Lam & et al,1997).
مدل سروکوال به میزان زیاد توسط محققین و متخصصین برای اندازهگیری کیفیت خدمات به کار میرود. ویژگیهای خدمات که برای اندازهگیری کیفیت خدمات به کار میروند، سطوح دقیق کیفیت خدمات را ارائه نمیکنند و ممکن است که همه خصوصیات مهم خدمات ویژهای را اندازهگیری نکند. به علاوه، محدودیتهای واقعی برای مصاحبه با پاسخ دهندگان قبل و بعد از مصرف خدمت مورد نظر وجود دارد (Akam & et al, 2002).
۳-۱۱-۱ مدل رضایت گردشگران
۱-۳-۱۱-۱ عناصر ملموس
جذابیت های بصری
شرایط، امکانات و تجهیزات فیزیکی خوب و جذاب
مکانهای تفریحی تمیز و خوب
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |