اگر این روزها به بازار رفته باشید و برای خرید تشک ارزان اقدام نمایید، تنوع بالایی از تشک های خوشخواب را مشاهده خواهید کرد که کمی انتخاب بهترین مدل را برایتان مشکل خواهد کرد.

امروز نکته ای را بیان خواهیم کرد که تاثیر به سزایی در انتخاب نوع تشک دارد و به شما کمک زیادی میکند تا بهترین تشکی که برای بدن و نحوه خوابیدن شما وجود دارد را خریداری کنید.

همه ی ما میدانیم که نحوه خوابیدن هر فرد منحصر به خود شخص است و بسیاری از افراد به دلیل بیماری هایی جسمی که دارند مانند کمر درد باید در وضعیتی خاص استراحت کنند.

پس این مساله بسیار اهمیت دارد که چگونه و روی چه تشکی استراحت میکنید تا هم خواب راحتی داشته باشید و هم بتوانید در وضعیت دلخواه خود بخوابید.

انواع حالت خوابیدن

خوابیدن به پشت

جالب است بدانید که تنها 10 درصد از مردم جهان در این وضعیت به خواب میروند در حالیکه خوابیدن به پشت بهترین نوع خوابیدن برای بدن است چرا که در این وضعیت تمام اعضای بدن از جمله ستون فقرات، گردن و پاها در وضعیت مناسبی قرار میگیرد.

همانطور که ممکن است بدانید بدن در حالت ایستاده در بهترین وضعیت اسکلتی خود قرار میگیرد لذا خوابیدن به پشت نیز مانند حالت ایستاده بدن است و به تمام نقاط بدن فشار یکسانی وارد میشود و هیچ فشار اضافی به هیچ نقطه ای وارد نمیشود.

بهترین نوع تشک برای این وضعیت که می‌توانید  در سایت نفیس خوابیدن را میتوان تشک های فوم تخت دانست. اما اگر از نظر مالی قادر به خرید این تشک ها نیستید میتوانید از تشک های فنر منفصل نیز استفاده کنید.

خوابیدن به بغل

مدل دیگری که بیشتر افراد در آن حالت به خواب شبانه میروند مدل خوابیدن به پهلو است که دست ها و پاها در مقابل فرد قرار میگیرند.

در این مدل چون فشار بیشتری به یک سمت بدن فرد وارد میشود لذا به تشک نرم تری نیاز دارد تا در طول شب نیازی به زیاد تکان خوردن نداشته باشد. جالب است بدانید که گفته میشود خوابیدن به بغل به سلامت مغز بسیار کمک میکند.

خوابیدن جنینی

در این حالت فرد به یک سمت بدن خود میخوابد و دست ها و پاها را به سمت داخل بدن جمع میکند. این وضعیت که در بزرگسالان نیز به وفور دیده میشود به بهبود گردش خون بسیار کمک میکند.

این مدل خوابیدن به خصوص به سمت چپ بدن برای زنان باردار بسیار مناسب است. دقت داشته باشید که دست ها و پاها نباید بیش از اندازه جمع شده باشند به خصوص اگر فرد دچار ارتروز باشد.

هم چنین جمع شدگی بیش از حد دست ها و پاها میتواند به دیافراگم اسیب وارد کند و موجب بروز اسیب های تنفسی شود. لذا خوابیدن در این مدل بر روی تشکی نرم میتواند به بدن فرد بسیار کمک کند.

خوابیدن روی شکم

این مدل خوابیدن، زیاد برای ستون فقرات مناسب نیست و بهتر است تا در این وضعیت نخوابید زیرا خواب راحتی نخواهید داشت و صبح با درد کمر و گردن از خواب بیدار خواهید شد.

زمانی که فرد روی شکم خود میخوابد موجب میشود تا ستون فقرات در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد و دردهایی در ناحیه پایین کمر وی ایجاد شود.

یکی از راه ها برای کاهش این درد این است که روی تشک های سفت بخوابید. از میان تشک های فنری و فومی نیز تشک فومی را انتخاب کنید.

تشک های فومی به دلیل تغییر شکلی که بر اساس حالت بدن فرد به خود میگیرند حامی های خوبی برای اسکلت بدن هستند و میتوانند فشار وارده به بدن را کاهش دهند.

از میان تشک های فومی میتوانید تشک های فومی ژل را انتخاب کنید تا گردش هوای مناسبی نیز در طول خواب ایجاد شود و دمای بدنتان بالا نرود.

خوابیدن ستاره دریایی

در این وضعیت فرد به پشت خوابیده و دست ها و پاها را مانند ستاره دریایی باز میکند. این وضعیت برای خوابیدن بسیار مناسب است چرا که هم به پشت خوابیده اید و هم جمع نشده اید پس بدنتان فضای خوبی برای استراحت دارد.

این وضعیت خوابیدن برای افرادی که کنار هم میخوابند اصلا مناسب نیست چرا که موجب اذیت فرد کناری میشود و ممکن است در نیمه های شب دست خود را روی صورت دیگری بگذارید.

برای این وضعیت خوابیدن بهتر است تا از تشک های سفت استفاده کنید چرا که از تمام اعضای بدنتان پشتیبانی خواهد شد و فشار در همه جای تشک به یک اندازه پخش میشود.

بی خوابی

بسیاری از افراد هستند که در طول شب نمیتوانند به خوبی استراحت کنند و خوابیدن آن ها بسیار سخت است. یکی از راه هایی که میتوان این مشکل را حل کرد این است که تشک مناسبی انتخاب کنید.

تشک های خیلی نرم یا خیلی سفت اغلب برای خوابیدن مناسب نیستند چرا که یا شما در تشک فرو خواهید رفت و یا اینکه تشک انقدر محکم و سفت است که بدنتان در وضعیت سختی قرار خواهد گرفت.

برای این افراد میتوان تشک های فوم ژل را بهترین مدل تشک دانست چرا که در عین سفت بودن، نرم نیز هستند و بالشتی که در بالای این تشک ها قرار دارد به بهتر خوابیدن افراد کمک بسیاری میکند. این تشک به راحتی میتواند بدن را در وضعیت مناسبی قرار دهد و از اسکلت بدن حمایت کند.

زوج ها

شاید شما هم به این نتیجه رسیده اید که خرید تشک های تک نفره متناسب با وضعیت خوابیدن بسیار راحت تر از خریدن تشک های دو نفره متناسب با وضعیت خوابیدن است.

بله حق دارید چرا که اگر نحوه خوابیدن دو نفری که قرار است روی یک تشک بخوابند کاملا با هم متفاوت باشد یا هر کدام مدل متنوعی (نرم یا سفت) را ترجیح بدهد انتخاب بسیار مشکل خواهد بود.

در این مواقع پیشنهاد میکنیم که تشک های نیمه سفت را خریداری کنید تا هر دو طرف در وضعیتی مشابه قرار داشته باشند و بتوانند خواب راحتی را در طول شب تجربه کنند.

همچنین به دلیل استفاده دو نفره از تشک بهتر است به مقاله ی افزایش طول عمر تشک سری بزنید و از روش های نگهداری آن اگاه شوید.

مدل جدید و جالبی نیز که در دنیا برای زوج ها طراحی شده است مدل کاتسون است که میتوان هر سمت از تشک را متناسب با نیاز فرد تنظیم کرد به گونه ای که یک سمت تشک کاملا سفت و سمت دیگر آن کاملا نرم باشد.

تست تشک

اکنون که اطلاعات جدیدی در خصوص خرید تشک به دست اورده اید بهتر است آن ها را در عمل نیز بسنجید به این ترتیب که هر زمان که میخواهید تشکی را خریداری کنید بهتر است تا ابتدا آن را در مغازه تست کنید و ببینید که راحت هستید یا خیر.

اگر بالشت مخصوصی دارید آن را نیز همراه داشته باشید و یا اگر قصد خرید بالشت نیز دارید آن را همراه با تشک امتحان کنید و ببینید آیا راحتی مورد نظر را به شما میدهند یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *