همه ما بعضی وقتا کارا رو به زمان دیگری موکول می کنیم و با این پدیده آشنا هستیم. زمانی که کارا رو به تعویق میندازیم، درواقع زمان آزاد رو هدر میدیم و کارهای مهمی رو که به عهده داریم، به آخرین لحظات موکول می کنیم. در اینجور لحظه هایی خیلی دچار استرس میشیم و افسوس می خوریم که ای کاش کارمون رو زودتر شروع کرده بودیم.

 

۱. کارتون رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کنین

یکی از دلایلی که باعث می شه کارا رو به زمان دیگری موکول کنیم اینه که به شکل ناخودآگاه تصور می کنیم که کار واسه ما بیشتر از اندازه حجیمه. پیشنهاد می کنیم کار اصلی رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کرده و به شکل جدا از هم روی هر مرحله تمرکز کنین. اگه مشکل برطرف نشد، باید این کار رو ادامه بدین و بخشا رو کوچیک تر کنین. به زودی متوجه میشید وظیفه ای که به عهده دارین، آسون تر از چیزیه که تصور می کنین و ترجیح میدید که بی معطلی کار رو تموم کنین.

مثلا نویسندگی رو در نظر بگیرین. نوشتن کتاب در کل یک پروژه بزرگه که می تونه خیلی سنگین و حجیم باشه. اما اگه اونو به مراحل مختلف مثل ۱) تحقیق، ۲) تصمیم گیری واسه موضوع، ۳) ایجاد طرح کلی، ۴) طراحی محتوا، ۵) نوشتن فصلای ۱ تا ۱۰، ۶) اصلاح و غیره تقسیم کنین، متوجه میشید که همه چیز قابل کنترله. بعد می تونین روی مراحل لازم تمرکز کنین و بی فکرکردن به مراحل دیگر، اونو به بهترین شکل انجام بدین. پس از پایان هر مرحله می تونین به سراغ مرحله بعدی برید.

۲. محیط دور و بر خود رو تغییر بدین

محیطای مختلف اثرات متفاوتی بر میزان استفاده ما دارن. به میز کار و اتاق خود نگاه کنین. این محیط شما رو به کارکردن تشویق می کنه یا اینکه باعث خواب آلودگی می شه؟ اگه حالت دوم درست باشه، پس بهتره محیط کار خود رو تغییر بدین. فراموش نکنین محیطی که قبلا در شما ایجاد انگیزه می کرد، شاید پس از چند مدت اینجور تأثیری نداره. در این صورت، زمان اون رسیده که محیط دور خود رو کمی تغییر بدین.

۳. یک جدول زمانی جزئی با ضرب الاجلای مشخص طراحی کنین

اگه فقط یک ضرب الاجل واسه تحویل کار داشته باشین، خیلی آسون دچار عادت اشتباه عقب انداختن کارا میشید. در این حالت احساس می کنیم که وقت کافی داریم و کار رو به زمان دیگری موکول می کنیم.

همونجوریکه در بالا اشاره شد، پروژه ای که در دست دارین رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کنین؛ بعد یک جدول زمانی کلی طراحی کنین که مهلت پایانی هرکدام از مراحل با جزئیات در اون مشخص شده باشه. اینطوری میدونید که واسه هرکدام از وظایف، یک مهلت مشخص دارین که باید در همون تاریخ انجام شه. این جدول زمانی باید تا اندازه ای برنامه ریزی شده باشه که اگه یکی از کارا رو به موقع انجام ندین، همه مراحل دیگر رو تحت اثر بذاره. با این روش، حالت لازم واسه انجام کار هم ایجاد می شه. می تونین بسته به حجم پروژه، اونو در بخشای ماهانه، هفتگی و بعد روزانه تقسیم کنین.

مطلب مشابه :  شکست دادن شکست؛ چیجوری شکست رو شکست دهیم؟

۴. تعللای کوتاه و بلندمدت رو کنار بذارین

اگه بیشتر از اندازه دچار این عادت اشتباه هستین، شاید به این دلیله که عقب انداختن کارا رو واسه خودتون آسون کردین. به بیان دیگر، زمان مهم رو با کارهای دیگر هدر میدید. می تونین لیست صفحات بوکمارک شده در مرورگر رو به پوشه ی دیگری انتقال بدین که دسترسی آسونی نداشته باشه. سیستم اخطار یا اخطار اتوماتیک در ایمیل رو غیرفعال کنین. از تموم حواس پرتیای محیط دور خلاص شید. بعضی افراد حتی ترجیح میدن حساب کاربری خود رو در شبکه های اجتماعی، حذف یا غیرفعال کنن. بهتره واسه شکست دادن این عادت اشتباه، رفتارهایمان رو آگاهانه و از روی اختیار انتخاب کنیم تا اینکه با روشای خودمختار، این عادت رو بی اثر و متوقف کنیم. در هر صورت اگه احساس می کنین کارایی مثل حذف کردن حساب کاربری ضروریه، این کار رو انجام بدین.

۵. با افرادی رفت و اومد کنین که انگیزه ی لازم رو در شما ایجاد می کنن

بی شک اگه ده دقیقه با افرادی مثل «بیل گیتس» و «استیو جابز» صحبت کنین، حتما انگیزه ی لازم واسه کارکردن رو پیدا می کنین. افرادی که با اونا رفت و اومد می کنیم بر رفتارهایمان اثر می ذارن. شک نداشته باشین نمی تونیم به «بیل گیتس» و «استیو جابز» دسترسی داشته باشیم، اما این ویژگی در هر حالتی قابل اجراست. از بین دوستان، خونواده، همکارها و غیره، با افرادی رفت و اومد کنین که انگیزه و نیروی محرکه ی لازم رو ایجاد می کنن؛ این افراد معمولا سخت کوشی بیشتری دارن. به زودی متوجه میشید که روحیه و انرژی اونا به شمام منتقل شده.

۶. دوست پیدا کنین

پیداکردن دوست و همراه باعث می شه که روند کار سرگرم کننده شه. بهتره این همراه هم اهداف مخصوص به خود رو داشته باشه. اینجوری هر دوی شما در مقابل اهداف و برنامه های همدیگه مسئول و جوابگو هستین. اهداف شما نباید مثل باشن؛ گرچه که در صورت شباهت اهداف می تونین چیزای بیشتری از همدیگه یاد بگیرین.

۷. با بقیه درباره اهداف تون گفتگو کنین

بازگوکردن اهداف با دور و بریا تأثیری مثل حالت شماره ۶ داره. با دوستان، همکارها، خونواده و آشنایان درباره پروژه هاتون حرف بزنین. اینجوری هر زمان که با اونا ملاقات می کنین، کنجکاو می شن که درباره وضعیت پروژه پرس وجو کنن. مثلا اگه پروژه هایی که در دست دارین رو در بلاگ شخصی، توییتر و فیسبوک به اشتراک بذارین، دوستان تون جویای روند پیشرفت اونا می شن. اینطوری، در مقابل برنامه های خود مسئول و جوابگو هستین.

مطلب مشابه :  عوامل کلیدی موفقیت یک کسب و کار 

۸. به دنبال کسائی باشین که قبلا به چیزی که می خواید دست پیدا کردن

می خواید به چه چیزی دست پیدا کنین؟ چه کسائی قبلا به چیزی که شما الان می خواید، دست یافته ان؟ به دنبال این افراد باشین و با اونا رابطه برقرار کنین. ایجاد رابطه با این افراد به شما نشون می ده اهدافی که انتخاب کردین، دست یافتنی هستن؛ تنها کافیه عمل کنین. این روش یکی از بهترین باعثا واسه اقدام و عمله.

۹. اهداف خود رو بازبینی کنین

اگه مدتهاس که کارتون رو به تعویق میندازین، شاید درخشش دهنده ی اینه که یک ناهماهنگی بین کاری که انجام میدید و چیزی که می خواید هست. بعضی وقتا با کشف و آگاهی بیشتر درباره خودمون، اهداف مون رو بزرگ می کنیم؛ اما با تغییرندادن اهداف، مانع از درخشش درست رشد اونا میشیم. از کار فاصله بگیرین (مثل یک مسافرت کوتاه یا تعطیلات آخر هفته) و خودتون رو دوباره منظم کنین. دقیقا می خواید به چه چیزی دست پیدا کنین؟ واسه رسیدن به اون دقیقا باید چه کارایی انجام بدین؟ باید چه قدمایی وردارین؟ کار فعلی شما با مقصد پایانی هم جهته؟ وگرنه باید چیکار کنین؟

۱۰. کارا رو بیش ازحد پیچیده نکنین

منتظر بهترین زمان واسه انجام کار هستین؟ شاید فکر می کنین که به دلایل مختلف نمی تونین کارتون رو در همین لحظه انجام بدین. اینجور افکاری رو از ذهن خارج کنین؛ چراکه بهترین و بی مشکل ترین زمان هیچوقت وجود نداره. اگه همیشه منتظر اینجور زمانی باشین، هیچوقت نمی تونین هیچ کاری رو به اتمام برسونین. کمال گرایی یکی از اصلی ترین دلایل عقب انداختن کارهاه.

۱۱. کار رو از جایی شروع کنین و فقط انجام بدین

در آخر، همه چیز تنها به اقدام کردن ختم می شه. می تونین همه مراحل تعیین راه حل، برنامه ریزی و نظریه پردازی رو طی کنین، اما اگه در آخر اقدام نکنین، هیچ اتفاقی نخواد افتاد. خیلی از آدما همیشه از شرایط زندگی خود ناراضی هستن، اما بازم از اقدام کردن خودداری می کنن. هیچکی در راه رسیدن به موفقیت، کارا رو به زمان دیگری موکول نکرده. اگه می خواید کاری رو انجام بدین، فقط کافیه از جایی شروع کنین و اونو انجام بدین.

کدامیک از این پیشنهادا واسه شما مفیدتر بوده؟ واسه جلوگیری از این عادت، روش مخصوص به خود رو دارین؟ اونا رو با ما به اشتراک بذارین.



تغییر رو در زندگی خود احساس کنین: در زمان کمتر، چندبرابر بیشتر کار کنین



۱

دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید