شکست دادن تنهایی با ۱۰ راه حلی که زندگی رو قشنگ تر می کنه "

 

 

چرا احساس تنهایی می کنیم؟

یکی از علل احساس تنهایی به ذات و طبیعت آدمی برمیگرده. تحقیقات نشون داده که این احساس می تونه وراثتی باشه و از والدین به بچه به ارث برسه. بررسی داده های ژنتیکی دوقلوها، آشنایان و فرزندخواندگان نشون دهنده اینه که احساس تنهایی می تونه در ساختار ژنتیکی افراد ریشه داشته باشه، اما همیشه همه تقصیر به گردن عامل وراثت نیس، چراکه شاید بعضی وقتا تحت اثر دور و بریا مون به احساس تنهایی دچار شیم. واقعیت اینه که احساس تنهایی واگیر داره. دلایل از این قراره که اگه دوروبر کسائی رو که خیلی احساس تنهایی نمی کنن، با کسائی که بیشتر به احساس تنهایی دچارند پر کنیم، بیشتر احساس تنهایی می کنن.

چرا باید به دنبال راه های شکست دادن تنهایی باشیم؟

طبیعیه که هرازگاهی خودتون رو تنها احساس کنین، اما احساس تنهایی همیشگی و بیش ازحد اصلا طبیعی نیس. در تحقیقات مختلفی نشون داده شده که احساس تنهایی همیشگی و بیش ازحد با مشکلات سلامتی زیر در ارتباطه:

  • تنفس سخت؛
  • احساس تنهایی؛
  • مه آلودگی مغزی؛
  • استرس؛
  • رفتارهای وسواسی.

اما با همه این اوصاف، احساس تنهایی چیزی نیس که بشه بر اون غلبه کرد. ۱۰ مورد از آسون ترین راهکارهای شکست دادن تنهایی عبارت ان از:

۱. پیاده روی کنین تا جسم و روح تون تازه شه

پیاده روی، اولین راه حل پیشنهادی ما واسه شکست دادن تنهاییه. با اثر پیاده روی بر مغز چقدر آشنایی دارین؟ در نتایج تحقیقات مختلفی ثابت شده که پیاده روی باعث تقویت سلامت جسمی و روحی می شه. درسته که هر نوع ورزشی با فواید جسمی و روحی همراهه، اما شاید بهتر باشه که بگیم که پیاده روی در این مورد خاص ارجحیت داره. با پیاده روی می تونین در کوچه پس کوچهایی قدم بذارین که معمولا ماشین خور نیستن. وقتی به پیاده روی می روید، حتی اگه مقصد مشخصی ندارین، سعی کنین به جای مسیرهای تکراری در مسیرهای جدید قدم بزنین. وقتی از کنار خونها و مغازها عبور می کنین و در بین رفت وآمد ماشینا و مردم قرار می گیرین، احساس می کنین که شمام بخشی از تپشای شهرتون هستین. چه بسا که در این پیاده رویا جایایی رو کشف کنین که تابه حال هیچوقت توجه تون رو جلب نکرده بودن!

۲. با کسائی که با اونا علاقه مندیای مشترک دارین، رابطه برقرار کنین

هرکسی استعدادها و علاقه مندیایی داره (اگه هنوز نمی دونین استعداد شما در چیه، بهتره هرچه زودتر به دنبال کشف استعداد خود باشین). با ایجاد رابطه با بقیه خصوصا کسائی که با اونا هم استعداد هستین، نه تنها در شکست دادن تنهایی و یافتن دوستان جدید موفق میشید، بلکه استعدادهایتان هم شکوفاتر می شن.

در شهرهای کوچیک هم کارگاها و انجمنای متفرقه ای در موردای مختلف مثلا هنر و ادبیات تشکیل می شن که می تونین در اونا شرکت کنین. یا مثلا اگه به شطرنج علاقه مند باشین، می تونین در هیئت شطرنج شهر محل سکونت تون عضو شید و مهارت هاتون رو از راه بازی با شطرنج بازان دیگر تقویت کنین. یا مثلا می تونین در رشته هایی که تابه حال امتحان شون نکردین، خودتون رو آزمایش بزنین. سفالگری، نویسندگی، آشپزی و تنیس فقط چند مورد از هزاران رشته ای هستن که شاید دوست داشته باشین واسه یه مدت به شکل کلاسای گروهی امتحان شون کنین. اگه هم هیچ گروه یا کلاسی که طبق علاقه مندی تون باشه در شهرتون پیدا نکردید، چقدر خوبه که خودتون بانی شید و کسائی رو که با اونا علاقه مندیای مشترک دارین دورهم جمع کنین.

۳. دوستیای قدیمی رو در خارج از فضای مجازی احیا کنین

مطلب مشابه :  عدالت درنگاه اسلام وغرب

در روزگاری زندگی می کنیم که هیچکی از احساس تنهایی مصون نیس و همه به یه جور در خطر دچار شدن به این احساس آزاردهنده قرار داریم. درسته که شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام یا سرویسای پیام رسان مثل تلگرام و واتس اپ موجب سرعت و سهولت ارتباطات شدن، اما مشکل اینجاست که اثر رفت و آمدای رودررو رو ندارن. شاید حتی صدها دوست در شبکه های اجتماعی داشته باشین، اما بازم وقتی واقعا نیاز به هم صحبت دارین، کسی در دسترس تون نباشه.

درواقع، خیلی از ما ارتباطات مجازی رو به این خاطر به ارتباطات رودررو ترجیح میدیم که در ارتباطات مجازی می تونیم نامتعهدانه تر رفتار کنیم. مثلا همین که پیغامای تلگرام تون رو دقیقه به دقیقه چک می کنین اما چندساعت بعد جواب میدید، خود نمونه ای از بی تعهدیای عادی در ارتباطات مجازیه! درعوض، دوستان قدیمی تون رو به یک گپ وگفت رودررو دعوت کنین و باهم از خاطرات و نگرانیای روزمره تون بگید.

۴. حس وحال تنهایی تون رو با نگهداری از حیوانات خونگی درمان کنین

نگهداری از حیوانات خونگی موجب بهبود استرس و رنج به دلیل احساس تنهایی می شه. حیوانات خونگی مثل سگ و گربه نه تنها همیشه حاضرن که با اونا وقت بگذرونین و خودتون رو با بازی و نوازش شون سرگرم کنین، بلکه علاوه بر این وفاداری از خاصیت آرامش دهندگی هم برخوردارن و درست مثل والیوم موجب کاهش استرس می شن. طبق نتایج تحقیقات محققان دانشگاه لویولا در آمریکا، کسائی که به خاطر کاهش درد به دلیل جراحی از روش درمان به وسیله حیوانات خونگی استفاده می کنن، نیاز کمتری به داروهای مسکّن دارن. همونجوریکه چارلز شولتز، خالق داستان مصور «بادام زمینیا»، می گه: «خوشحالی یعنی داشتن یه توله سگ دوست داشتنی.» پس اگه به فکر شکست دادن تنهایی خود هستین و سعی دارین آدم شادتری باشین، شاید بد نباشه که به داشتن یک حیوان خونگی فکر کنین!

۵. به بقیه کمک کنین تا ارزش خودتون رو دریابید

کمک به بقیه یکی دیگر از راهکارهای شکست دادن تنهاییه. خیلی اوقات چون به نظر خودمون پیش بقیه هیچ ارزشی نداریم احساس تنهایی می کنیم، درحالی که احساس خودارزشی پدیده ای اکتسابیه. آدری هِپبورن، بازیگر و مدل مشهور بریتانیایی، می گه:

وقتی سن تون بالاتر میره، تازه متوجه میشید از دو دستی که دارین، یک دست واسه کمک کردن به خودتونه و اون یکی دست تون واسه کمک کردن به بقیه.

هیچوقت کمک کردن به بقیه رو فراموش نکنین و بدونین که خیلی از مشکلات، حتی تنهایی، به دست خود خودمون قابل حل هستن. با کمک کردن به بقیه می تونین هم ارزش واقعی خودتون رو کشف کنین و هم در خطر دوستیای عمیق تر قرار بگیرین. کمک کردن فقط این نیس که خودتون رو واسه نجات زندگی بقیه به خطر بندازین، بلکه حتی بعضی وقتا با بیان توجه و همدردی هم می تونین به بقیه کمک کنین. مثلا اگه همکارتان از چیزی ناراحته، براش یک یادداشت انگیزشی بنویسین. ساک خرید پیرزن همسایه تون رو تا خونه براش حمل کنین. یا مثلا به نابینایی که پشت خط عابرپیاده منتظره، کمک کنین تا به اون طرف خیابون برود. واسه انجام اینجور کمکایی هیچ وقت زندگی تون به خطر نمی افته، اما در همین کمکای جزئی جادوی شگفت انگیزی پنهون که معجزه ی عشق و دوستی رو واسه تون به ارمغان میاره.

۶. با خودتون حرف بزنین تا رابطه تون با خودتون بهتر شه

اگه احساس تنهایی می کنین و از اینکه هیچ هم صحبتی ندارین رنج می برین، خودتون بهترین کسی هستین که می تونین پای صحبت خودتون بشینین. شاید این کار واسه تون عجیب و دور از عقل به نظر برسه، اما واقعا تأثیرگذاره. تو ذهن تون با خودتون حرف بزنین یا به خودتون نامه بنویسین. خودتون رو مثل دوست خودتون بدونین و به خودتون از روزمرگیا و احساسات تون بگید. حتی می تونین دیوونه وارترین خیالات تون رو بی نگرانی با خودتون درمیان بذارین. با این ترفند فرصت پیدا می کنین تا رابطه تون رو با خودتون بهتر کنین.

در طول زندگی با افراد زیادی آشنا میشید که فقط تعداد معدودی از اونا رابطه شون با شما رو تا پایان عمر حفظ می کنن. پس خیلی مهمه که خودتون با خودتون رابطه خوبی داشته باشین. هروقت با خودتون حرف بزنین، افکار و احساسات تون واسه تون روشن تر می شن.

مطلب مشابه :  رویکرد­های توانمندسازی از نظر روانشناختی

۷. با تجربه های تازه خودتون رو به هیجان بیارین

در خیلی از مواقع، تنهایی با احساس بی حوصلگی همراهه که با کمی چاشنی تازگی رفع میشه. مثلا چطوره که فردا خودتون رو از یک راه جدید به محل کارتون برسونین؟ یا مثلا چطوره که همین طور تصادفی یکی از اتوبوسای داخل شهری رو سوار شید و ببینین کجاها می بردتان؟ نظرتون درمورد سفر به خارج از کشور چیه؟ تجربه مثل این تازگیا شک نداشته باشین هیجان انگیز هستش. مثلا اگه راه دیگری رو غیر از راه هرروزه واسه رسیدن به محل کارتون انتخاب کنین، با چهرها و مغازه های جدیدی روبه رو میشید که واسه تون تازگی دارن. یعنی هر دقیقه اش تجربه تازه و ماجراجویی گونه ایه.

۸. سر صحبت رو با ناشناسا باز کنین تا با دنیای دور تون بیشتر پیوند برقرار کنین

به نظرتون امتیاز هم صحبتی با ناشناسا در چیه؟ ناشناسا شما رو نمی شناسند و قضاوت تون نمی کنن، اما حتی اگه قضاوت تون کنن، بازم جای نگرانی نیس، چراکه دوباره همدیگه رو نخواهید دید. ناشناسا همه جا هستن. مثلا می تونین با بغل دستی تون در مترو سر صحبت رو باز کنین و چند کلمه ای گپ وگفت داشته باشین. همین صحبت کردنای گرچه کوتاه و کوتاه در شکست دادن تنهایی به شما کمک می کنن و موجب میشه که با دنیای دور تون احساس پیوند و اتحاد پیدا کنین.

۹. از آدما سمی و روابط خراب کردن کننده پرهیز کنین

رابطه برقرارکردن با آدمای سمی، یعنی کسائی که هیچ گونه احساس همدردی از خود نشون نمی دن، باعث زیاد احساس تنهایی می شه. رابطه مؤثر و ثمربخش رابطه ایه که در اون به دو طرف احساس رضایت دست بده. اما اگه با کسائی وقت بگذرونین که درک تون نمی کنن، به سختی می تونین خودتون رو خوشحال و راضی نگه دارین. به ویژه اگه طرف مقابل تون خودشیفته باشه و همیشه عزت نفس تون رو زیر سؤال ببره، بیشتر احساس تنهایی می کنین. پس چه بهتر که از این جور روابط خراب کردن کننده پرهیز کنین و تا حد امکان از کسائی که باعث کمک کردن به احساس تنهایی تون می شن، فاصله بگیرین و درعوض به دنبال روابط معنی دار باشین.

۱۰. درصورت موندگاری احساس تنهایی به دکتر مراجعه کنین

احساس تنهایی همیشگی و پایدار ازجمله نشونه های عادی افسردگیه که با مراجعه به روان دکتر و از راه مشاوره درمانی حل می شه. اگه به یک روان دکتر کاربلد مراجعه کنین، با چند جلسه مشاوره می تونه عوامل باعث احساس تنهایی تون رو شناسایی کنه و راه حلای کنترل این باعثا رو با شما درمیان بزاره.

لطفا به یاد داشته باشین که مراجعه به روان دکتر جهت درمان افسردگی و شکست دادن تنهایی نشونه ضعف نیس، بلکه از وانمودکردن به اینکه همه چیز روبه راه، توانایی بیشتری می خواد. پس دست به کار شید و خودتون رو واسه رویارویی با رقابتای پیش رو آماده کنین. مطمئن باشین که شمام می تونین از زندگی لذت ببرین و طعم خوشحالی رو بچشید.



دیدگاهتان را بنویسید