شکست دادن بی ارادگی با ۶ راهی که خودمون داری رو تقویت می کنه 

وسوسه ی خوردن شیرینی، سرک کشیدن به گوشی، خرید، وب گردی و خیلی کارهای دیگر رهاتون نمی کنه؟ اگه اینطوریه، پس به اراده ی بیشتری نیاز دارین. اراده چیزیه که همه ما از اون برخورداریم، اما کمّیت اراده ی هر کدوم از ما با دیگری متفاوته. اراده جوهره ی خودمون داریه و خودمون داری واسه مقاومت در برابر وسوسها و رسیدن به اهداف ضروریه. به گفته روی بامایستر، روان شناس مشهور، «اراده یک منبع محدوده». اما خبر خوب اینه که تقویت اراده اون قدر که ما فکر می کنیم سخت نیس. در این مقاله، شش راه آسون رو واسه بالا بردن اراده و شکست دادن بی ارادگی معرفی می کنیم که به دلیل ی اونا می تونین خودمون داری خودتون رو تقویت کنین و با این ترفندهای آسون، در مقابل وسوسها مقاومت کنین و شاخ بی ارادگی خود رو بشکنید.

 

لحظه ای به نقش اراده در زندگی روزمره تون فکر کنین. مثلا از لحظه ای که ساعت زنگ دار به صدا در میاد، فقط با اراده ی محضه که با وجود گرگ ومیش بودن هوا می تونین از رختخوابِ گرم دل بکنین و بیدار شید. شما وقتی چند دقیقه معطل میشید تا تاکسی از راه برسه، کلی حرص می خورید، پس دیگر تکلیف اون لحظاتی که خود رو از خرید کفش هفتصدهزار تومانی منصرف کردین یا سر ناهار به سیب زمینیای سرخ شده لب نزدید نشونه. تعجبی نداره که ساعت شش بعدظهر اگه همسرتون از یاد ببره سر راه شیر بخرد، جنگ جهانی سوم به پا کنین.

زندگی ما پر از وسوسه هاییه که خودمون داری و اراده ی ما رو تضعیف می کنن، اما تحقیقاتِ خیلی، دلیل اینه که می تونیم بی از دست دادن خونسردی ، روزها رو بگذرونیم و این کار اون طور که فکر می کنین، سخت نیس. اول، باید تشخیص بدین که انجام هر کاری که تمایلی به اون نداریم مثلا سرکوب کردن خشم تون از مادرشوهر، جنگ با وسوسه ی انجام کاری که نباید بکنین، تموم کردن یک کار وقتی دل تون می خواد اونو کنار بذارین و … منبع اراده ی شما رو تضعیف می کنه.

اما راه چاره چیه؟ به گفته دکتر روی بامایستِر (Roy Baumeister)، رئیس بخش روان شناسی اجتماعی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، اراده مثل ماهیچه عمل می کنه. اگه بیشتر از حد از اون استفاده کنین، خسته می شه، اما می تونین واسه کارایی بیشتر، استرس کمتر و خوشحال تر بودن، اونو تقویت کنین. شما واسه بالا نگه داشتن اراده تون، فقط به چند عادت سالم نیاز دارین.

مطلب مشابه :  غذاهای مناسب فصل سرد که در سرمای زمستون گرم تون می کنن

۱. در خط حمله بازی کنین

زمانی که بامایستر در آلمان، کارگران رو تحت نظر گرفت، از این یافته تعجب کرد که افراد هر روز بین ۳ تا ۴ ساعت در برابر تمایلات شون مقاومت می کردن. عادی ترین این تمایلات، میل به خوردن، خوابیدن و استراحت بین کار بود. اما یافته ی دیگر بامایستر نشون داد افرادی که خودمون داری قوی تری داشتن، زمان کمتری رو صرف مقاومت در برابر تمایلات شون می کردن. در شروع، این یافتها واسه دکتر بامایستر گیج کننده بود. اگه خودمون داری واسه مقاومت در برابر تمایلاته، پس چرا کسائی که خودمون داری بیشتری دارن، کمتر از اون استفاده می کنن؟ جواب خیلی زود برملا شد: اونا طوری به زندگی شون نظم میدن که از موقعیتای مشکل ساز دور بمونن. اینا کسائی هستن که ماشین شون رو پیش از خراب شدن، به مکانیک می سپارند، واسه تموم کردن یک پروژه به خودشون زمان کافی میدن و می تونن جلوی شکم شون رو بگیرن. اونا به جای خط دفاع در خط حمله بازی می کنن، به این معنا که خودشون رو آماده می کنن تا شانس واقع گرایانه ای واسه موفقیت داشته باشن.

۲. از آرامش قبل از طوفان استفاده کنین

شما نمی تونین استرسای یهویی زندگی رو کنترل یا حتی پیش بینی کنین، اما می تونین از لحظات توأم با آرامش واسه کنار اومدن با کارهای سخت، استفاده کنین. بهتره ترک سیگار و صحبت کردن درباره فلان مسئله بحث برانگیز با همسرتون رو در اوقاتی که آرامش دارین، بکنین. پس اگه شغل جدیدی رو شروع کردین، با هم اقدام به ترکِ یکباره ی سیگار نکنین. اگه زندگی زناشویی تون دچار بحران شده، با هم سعی نکنین وزن تون رو کم کنین و هر زمان که احساس می کنین گرفتار دوره استرس زایی شدین، مثلا زمان پرداخت قسط هاتون نزدیکه یا مهلت انجام یک کار مهم در حال تموم شدنه، از خودتون بپرسید: «من امروز، این بعد از ظهر و هفته آینده، از اراده ام چیجوری استفاده خواهم کرد؟»

۳. تعلل نکنین

تعلل ورزیدن در انجام کارا، تقریبا یک گناه جهانیه و ۹۵ درصد آدما اعتراف می کنن که کمه کم بعضی وقتا انجام دهنده اون می شن، البته ما هیچ ایده ای نداریم که اون ۵ درصد باقی مونده چه کسائی هستن یا کی رو گول میزنن. روان شناسان، گناهِ تعلل ورزیدن رو به گردنِ وسواسِ بی عیب ونقص انجام دادن کارا میندازن. بی عیب ونقص انجام دادن کارا به نظر عادت خوبیه، اما دکتر بامایستر و دکتر دیان تایس (Dianne Tice) دریافتند که به احتمال زیاد، پشت این عادتِ به ظاهر خوب، تکانشگری هست. زمانی که تعلل ورزها نگران یا کسل هستن، تسلیم این میل می شن که روحیه شون رو با انجام کار دیگری بهتر کنن. اما اونا خودشون رو گول میزنن، چون درنهایت، مهلت انجام کاری که از اون طفره می رن به آخر می رسه و اونا خیلی بیشتر از کسانیه که طبق یک برنامه زمانی عمل میکنن از استرس به دلیل کمی اراده رنج می برن.

مطلب مشابه :  تجربیات برتر معلمان | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

پند اخلاقی: خم به ابرو نیارین و شروع به کار کنین.

۴. همیشه اصول رو به یاد داشته باشین

با هم که در جهت هدفی کار می کنین، شاید وسوسه شید به کارهای دیگر مثلا وعدهای غذایی منظم و خواب خوب شب توجه نکنین. شما نمی تونین با گرسنگی و بی خوابی، بر بی ارادگی پیروز شدین و به سخت کوشی تون ادامه بدین. پس، بار دیگری که احساس کردین نیروی اراده تون می خواد یه ریز بتازد، یک مشت بادام یا یک سیب بخورین و به یاد بیارین که وقتی صحبت از اراده می شه، استراحت هم به اندازه تغذیه مهمه.

۵. سوابق اراده تون رو روی کاغذ ثبت کنین

نگه داشتنِ ردِ پیشرفت، واسه متمرکز ماندن روی هر برنامه ای، حیاتیه، به ویژه در اوقاتی که دچار دودلی و سستی میشید، می تونین با نگاه کردن به سابقه اراده تون، به جای اینکه کارتون رو به عنوانِ «عملِ محکوم به شکست» کنار بذارین، روحیه تون رو تقویت کنین و بی ارادگی رو کنار بذارین. اگه نموداری از کم شدن تدریجی وزن تون در شش ماه گذشته تهیه کرده باشین، در اون صورت، بالا رفتن چند کیلو وزن در این هفته، ناامیدتان نمی کنه.

۶. به خودتون پاداش بدین

مشوّقا واسه شکست دادن بی ارادگی معجزه می کنن. اِستِر دایسون (Esther Dyson) یک روزنامه نگار و کسی که روزانه به طور منظم شنا می کنه از یافتن انگیزه ی درست واسه استفاده ی منظم از نخ دندان پس از سالا تنبلی در این کار می گه: «اگه از نخ دندان استفاده کنم، به خودم اجازه میدم روز بعد پنج دقیقه بیشتر شنا کنم.» این گفته چار سال پیش اوست و از اون زمان تا الان، اون هر شب از نخ دندان استفاده کرده. همه باید از مشوّق دلخواه شون واسه انگیزه پیدا کردن و شکست دادن بی ارادگی استفاده کنن. مشوّق شما چیه؟

برگرفته از: Prevention

دیدگاهتان را بنویسید