نگاهی به سیر تکاملی ماوس ها

ماوسا در اواسط دهه ۶۰ میلادی به وجود اومدن و طی ۴۰-۵۰ سال سیر تکاملی خاصی رو گذروندن و به آنجایی رسیدیم که حالا می بینیم.

شکل ظاهری ماوسا تغییر کرد و از یه تیکه چوب بزرگ و بد دست به جایگاه امروزی رسیدن. روش کار اونا به کل از این رو به اون رو شد و دقت اونا بالا رفت.

قبلا در سایت ما به بهترین موسای گیمینگ پرداخته بودیم و حالا می خوایم سیر تکامل اونا رو با همدیگه بررسی کنیم.

Douglas Engelbart اولین بار این محصول رو در نمایشی، کنار بسیاری دیگه از تکنولوژیای زمان خود به نمایش در آورد. این وسیله که ما از اون با نام موس یاد می کنیم، در سال ۱۹۶۴ ساخته شده بود و "شاخص مکانی X-Y واسه سیستم نمایشگر" نام داشت. ۲ چرخ در زیر پوشش چوبی اون قرار داشت که یکی واسه حرکت افقی و دیگری واسه حرکت عمودی بود. پتنت این موس به وسیله SRI در سال ۱۹۷۰ به ثبت رسید و بعدا در اختیار اپل و زیراکس درآمد.

همزمان با SRI، شرکت آلمانی Telefunken در حال کار روی تکنولوژی مشابهی بود. Rollkugel یا توپ چرخان، سیستمی مشابه موسای امروزی داشت و فقط در دو جهت افقی و عمودی حرکت نمی کرد. این موس مثل موس SRI به صورت جداگونه پیشرفت یافت.

The Alto، یکی از اولین دسکتاپایی بود که در Xerox PARC ساخته شد. با اینکه هیچ وقت به صورت عمومی از اون استقبال نشد و بیشتر در مراکز دانشگاهی و مربوط به خود زیراکس مورد استفاده قرار می گرفت اما ورژنی از موس SRI روی اون قرار داشت.

وقتی که موسا از یه گوی واسه حرکت دادن به بیان کننده استفاده می کردن، مسئله گرد و خاکی که دور اونا رو می گرفت جریان ساز شد. Steven Kirsch نزدیک سال ۱۹۸۱ یه موس چشمی ساخت و همون سال Richard Lyon در زیراکس مشابه همین محصول رو تولید کرد. به جای به کار گیری یه توپ کوچیک، این موسا از نور استفاده می کردن. اما نکته اینجا بود که واسه کار کردن، نیاز به یه پد مخصوص داشتن.

استیو جابز وقتی که در سال ۱۹۷۹ از Xerox PARC دیدن می کرد، از دیدن موسا حیرت زده شده بود. همین مسئله باعث شد که چیزی که در تصویر بالا می بینین در کنار کامپیوتر لیسا قرار بگیره. لیسا در سال ۱۹۸۳ به بازار اومد و جزو اولین کامپیوترهایی بود که یه موس کنارش بود.

IntelliMouse مایکروسافت واسه اولین بار چرخ اسکرول رو در سال ۱۹۹۶ معرفی کرد. ۳ سال بعد، ورژن لیزری موسای مایکروسافت هم به بازار اومدن که مشابه ورژن سال ۱۹۸۱ بودن، فرقش اینه که دیگه احتیاجی به صفحه یا پد مخصوص نداشتن.

تِرَکبال، بخشی از پروژه تحقیقاتی ارتش کانادا در دهه ۵۰ بود که بعدا در سال ۲۰۰۰، مایکروسافت از اون بهره برد تا خط تولید موسای خود رو پیشرفته تر سازه. Trackball Optical و Trackball Explorer هر دو یه گوی رنگارنگ و موثر روی سطح خود داشتن که واسه جستجو و گشت و گذار در صفحات خوب از اونا استفاده می شد. اگه به نظر شما این اجناس کاربردی هستن، هنوزم می تونین اونا رو به صورت آنلاین بخرین.

اپل به گسترش خط تولید موسای خود ادامه داد که در اونا ظاهر محصول اولویت پیدا کرده بود. در سال ۱۹۹۸، اپل اولین موس USB خود رو در کنار آی مک منتشر کرد. ظاهر اون خیلی نظر مردم رو به خود جلب نکرد و به توپ ورزش هاکی یا Hoceky Puck مشهور شد. دوسال بعد اپل موس پیشرفته خود رو به بازار عرضه کرد که در پوششی از پلاستیک شفاف قرار داشت و یه دکمه هم بیشر روی اون نیستش بود.

اپل تنها شرکتی نبود که از اهرم زیبایی واسه فروش محصولاتش استفاده می کرد. مایکروسافت در سال ۲۰۰۴ با S+ARCK که به وسیله Philippe Starck طراحی شده بود. علاوه بر زیبایی بالا، به خاطر تقارنی که داشت واسه چپ دستا هم مناسب بود.

سونی واسه خط تولید دستگاه های VAIO خود موسای جالبی رو طراحی می کرد. Mouse Talk یه تغییر شکل دهنده دو کربره بود که می تونست در کسری از ثانیه به یه تلفن تبدیل شه.

در سال ۱۹۸۴، لاجیتک جزو اولینایی بود که موسای بدون سیم تولید کرد. در سال ۲۰۰۵، شرکت Newton Peripherals موس بسیار باریک بلوتوث خود رو با نام MoGo به بازار فرستاد.

Simtrix در سال ۲۰۰۸، موس انگشتی خود رو با نام Swiftpoint TriPed به بازار فرستاد. انگشتا به روشی خاص روی این وسیله قرار می گیرن و با به حرکت درآوردن اون در جهات جور واجور، فرامینی رو صادر می کنن.

اپل موسای پیشرفته خود رو در سال ۲۰۰۹ با تغییراتی کلی به روز کرد. باریک، براق، حساس به لمس، دو کلیکی و دکمه های قابل برنامه ریزی از ویژگیای نسخه به روز شده این موس هستن. تموم سطح لمسی این موس می تونه حکم اسکرول موس رو اجرا کنه.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ بازم با موسای Arc خود یه قدم به جلو برداشت. این موس می تونه به طور کامل صاف شده، به روشی که راحت درون کیف قرار گرفته و در زمان ضرورت به فرم عادی یه موس برگرده. دو دکمه داشت و بین این دو قطعه ای حساس قرار گرفته بود که به عنوان چرخ اسکرول استفاده می شد. تکنولوژی BlueTrack به موس این امکان رو می داد که روی سطوح ناهموار به درستی کار کنه.

ترمالتیک و بی ام و در سال ۲۰۱۲ طراحی موسا رو با تحولی روبرو کردن. موس Level 10 M این دو شرکت از همه دید عالی بود.

تقابل جالبیه؛ موش در دهن گربه. شرکت ژاپنی تانکو واسه گرم نگه داشتن دست کاربران از اینجور ترفندی استفاده کرده و به نظر میاد که طرح مناسبی واسه مردم فانتزی پرست ژاپنی هم باشه. با اینکه گیمرها شک نداشته باشین به این طرح علاقه ای نشون نمی ده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *