نقاط ماشه ای در بدن – چگونه درد نقاط ماشه‌ای را درمان کنیم؟

trigger-points

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ نقاط ماشه ای در واقع گره های انقباض عضلات هستن که در نقاط زیادی از بدن جایی که عصب به فیبر های ماهیچه ای وصل شده ان قرار دارن. اگه تا حالا این دردها رو تجربه کرده باشین دردی عمیق در عضله رو حس کرده اید که از یه محدوده کوچیک شروع می شه، با فشار و انقباض عضلانی بیشتر می شه و ممکنه گسترش یابد.

این درد در تار های عضلانی دور و بر هم احساس می شه. از طرفی ۲ نوع درد در این نواحی هست یکی درد به وجود اومده بوسیله انقباض این نقاط و دیگری درد در کیسه ی عضله و یا دیگه بافت های نرم مثل پوست، لیگامنت و تاندون ها که به درد فیبروز معروف بوده.

در بعضی از افراد، دردهای عضلانی می تونه دائمی باشه و مشکلات زیادی رو به بار بیاره. امروزه این نوع دردها، میوفاسیال یا دردهای طولانی عضلانی که در رابطه با نقاط ماشه ای هستن، شناخته می شه. “میو” پیشوندیه واسه اشاره به عضله و “فاسیا” لایه های بافت همبندیه که عضلات رو در بر می گیرد.

درد نقاط ماشه ای اصلا درد اسپاسم، کشیدگی و پارگی عضلات نیس. درد اسپاسم عضله شامل یه انقباض شدید در کل عضله س اما درد نقطه ماشه ای یه نقطه ی کوچکه که شدیدا تیر می کشد. کشیدگی و پارگی عضله هم به وجود اومده بوسیله آسیب فیزیکی تلقی می شه. شاید تا حالا این دردها رو تجربه کرده باشین، در این مطلب با ما همراه شید تا با علل و راه های درمان اون آشنا شید.

نقاط ماشه ای چیه؟

این نقاط از این روی به نقاط ماشه ای معروف شده ان که در زمان کشیدن ماشه و خلاص شدن گلوله و برخورد با هدف فشار و درد ضربه ای بسیار زیادی وارد می کنن، به گونه ای که شما نمی دونین درد حاصل از سوختگیه و یا اصابت با بدن؟ نقاط ماشه ای معمولاً درد رو به قسمت های دیگری از بدن هم می فرستند. ممکنه شما سر درد داشته باشین اما واقعاً مشکلی در سر وجود نداشته باشه بلکه این درد بوسیله نورون های عصبی نقاط ماشه ای پشت گردن به سر فرستاده شده. هیچ وقت منشاء درد رو دقیقاً در جایی که هست فرض نکنین.

درد به وجود اومده بوسیله نقاط ماشه ای اکثراً عمیق، همیشگی و کسل کننده س که ممکنه در زمان استراحت به صورت نهفته با اعمال فشار کرد کنن و یا همراه با فعالیت و در هر حالتی ادامه پیدا کنن. دامنه درد اون از شدت های کم تا درد های بسیار شدید و وامانده ساز ادامه خواهد داشت.

دلیل بروز این درد چیه؟

کوتاه شدن عضلات در امتداد مفصل که باعث افزایش فشار و دردهای تیرکشنده می شه. اگه عضله ای نتونه در زمان مناسب بازسازی شه، وارد چرخه معیوبی می شه که به دلیل اسپاسم به وجود اومده بوسیله جراحت و یا کشش، باعث پولاریزه شدن غشا سیتوپلاسمیک می شه و کم کم در روند تولید کلسیم در بدن، اسپاسم همیشگی شروع خواهد شد و این اسپاسم، دلیلی بر انقباض بیشتر عروق خونیه، در نتیجه عضله که جهت خلاص شدن از این اسپاسم نیازمند خونرسانیه از خونرسانی اولیه هم بازمانده، در نتیجه این تأخیر در خونرسانی، شرایط رو پیچیده تر می کنه و چرخه خراب ادامه پیدا می کنه.

علائم درد نقاط ماشه ای

محدود شدن دامنه حرکتی، سر درد ضربه ا ی یا تنشی، محدود شدن نوع فعالیت و حرکت، سوزش قلب و آریتمی قلبی، بی حسی و ضعف در عضله، علامت پرش که بسیار بروز می کنه و شخص با درد شدید از جا می پرد و خود رو عقب می کشد و یا به صورت غیر ارادی تکون می خورد. علامت پرش نشون دهنده التهاب شدید نقاط ماشه ایه.

این مطلب را هم بخوانید :  نحوه صحیح شستشوی دستها چیست؟

نقاط دردناک ماشه ای به صورت یه گره عضلانیه که با تحریک، اون نقطه یهویی منقبض خواهد شد. در تشخیص نقاط ماشه ای نکته مهم تفکیک اون ها از دردهای اسکلتی عضلانی مزمنه. این دردها معمولا با لمس کردن باعث بروز التهاب می شن اما مریض خودشو عقب نمی کشد. متأسفانه این ۲ نوع درد علائم مشابه دارن و فقط با معاینه دقیق قابل تشخیص می باشن.

درمان

واسه درمان این دردها بیشتر به فیزیوتراپ مراجعه می شه. به کار گیری راه های مستقیم و غیر مستقیم در درمان درد نقاط ماشه ای مؤثره. روش های غیرمستقیم شامل ماساژ و حرکات کششی بوسیله فیزیوتراپ و روش های مستقیم به کار گیری سوزن خشک واسه تحریک این نقاط و یا تزریق استروئید هاست.

واسه درمان پیشنهاد می شه این ماساژ حتماً تحت نظر فیزیوتراپ انجام شه. چون اولین مرحله، شناسایی نقاط ماشه ای و آشنایی با محل قرار گرفتن اون ها در بدنه. در اول باید با لمس کردن نقطه ماشه ای و منبع درد بافت نرم رو به حالت اولیه و به اصطلاح شل برگردانیم. واسه درمان نکاتی هست که با رعایت کردن اون ها بهبودی این نوع دردها حاصل می شه.

در صورت امکان باید فعالیت اون عضله رو کم کنیم، طرز درست ایستادن و نشستن در مراحل خوب شدن بسیار مؤثره، نشستنای طولانی، ورزش نکردن و ایستادن نادرست از دلیلای اصلی شدید شدن تریگر پوینت ها هستن. کشش مناسب بعد از تمرینات ورزشی مربوط به آسیب دیدگی هم از دیگر راهکارهای درمانه. یکی دیگه از راه های درمان که بوسیله فیزیوتراپ انجام می شه اعمال فشار نقطه ای بوسیله انگشتان روی نقطه ماشه ای و رهاسازی لحظه ای اون هستش. این کار باعث برگشت یهویی خون به این نقطه و برطرف شدن درد طولانی خواهد شد.

به کار گیری اولتراسوند هم اثرات زیادی داشته است. در این روش با به کار گیری امواج صوتی فرکانس بالا، بافت زیر سطح پوست رو تحریک می کنن. این عمل باعث افزایش اندازه جریان خون، کاهش تورم و انگار ماساژ عضلات می شه. دستگاه دیگه به نام دستگاه تنس معروفه که عصب ها رو به شکل الکتریکی و جریان برق تحریک می کنه. این روش ها حتماً باید از طریق فیزیو تراپ انجام شه.

ساده ترین راه درمان، ماساژ

نقاط ماشه ای مناطقی سفت و منقبض داخل عضله هستن که در باعث بروز درد در قسمت های دیگه بدن می شن. به کار گیری ماساژ و روش فشرده سازی در درمان درد بسیار شایان توجهه. این عمل باعث کم شدن جریان خون در محل گرفتگی شده و پس از رها سازی مقدار خون زیادی به محل گره عضله برمیگرده که در آرامش درد مؤثر خواهد بود. عضلاتی که دارای نقاط ماشه ای هستن دامنه ی حرکتی محدودی دارن در نتیجه با اعمال ماساژ و حتی به کار گیری یخ اثرات حیرت انگیز اون رو می بینید.

ورزش و حرکات اصلاحی

اگه از این دردها رنج می برید باید ورزش رو به عنوان یه درمان در زندگی روزانه خود بذارین. اگه در زمان های استراحت به شکل نهفته درد دارین به کار گیری کمپرس گرم و همینطور حرکات کششی آروم پیشنهاد می شه. ولی اگه دردهای شما در زمان های استراحت قطع می شه و نقاط ماشه ای غیر فعال دارین، باید یه تمرین ورزشی سبک و روزانه داشته باشین که شامل حرکات کششی باشه. انجام حرکات کششی باعث می شه طول عضله کوتاه کم کم بهبود یابد. به کار گیری آب درمانی و شنا هم به دلیل نصف شدن فشار روی استخوانا و عضلات در درمان درد مؤثره.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

علم ورزش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *